Propuneri pentru completarea Legii Învățământului Preuniversitar. Ariana Bucur (PSD Brașov) susține o nouă modalitate de transparentizare a examenelor naționale

Aleșii din Camera Deputaților dezbat propunerea legislativă pl-x 586?2024, pentru completarea Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, ce vizează permisiunea elevilor de a-și vizualiza lucrarea scrisă din cadrul unui examen național, înainte de a solicita o eventuală reevaluarea, prin depunerea unei contestații. Potrivit deputatului de Brașov, Ariana Bucur (PSD), propunerea a primit avizul negativ al Comisiei pentru Învățământ, în urma ședinței din 10 decembrie 2024, în care a fost deja dezbătută, însă ea se va întoarce la aceeași comisie.

Membrii Comisiei de Învățământ au considerat că există deja o prevedere similară

Prevederea a primit aviz negativ, în contextul în care membrii Comisiei pentru Învățământ au considerat că există deja una similară, în Ordinul ministrului educației nr. 6479/2024 privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025, art. 15 alin. (1), cât și în Ordinul ministrului educației nr. 6481/2024 privind organizarea și desfășurarea examenului național de bacalaureat – 2025, art. 15 alin. (1). Astfel, propunerea, în condițiile în care ar fi fost adoptată, ar fi generat un paralelism legislativ, aspect interzis de normele de tehnică legislativă. Urmare a dezbaterilor, propunerea a fost retrimisă spre analiză Comisiei, a anunțat deputatul Ariana Bucur.

“Vizualizarea lucrării scrise înainte de a depune o contestație este o etapă importantă și benefică atât pentru elev/candidat la evaluare/examen, cât și pentru procesul de evaluare. În opinia mea, argumentele cele mai importante pentru susținerea acestei practici vizează creșterea încrederii în sistemul de evaluare prin reducerea suspiciunilor legate de subiectivitate sau erori de corectare, diminuarea contestațiilor nejustificate și eficientizarea procesului de contestații, reducând presiunea pe profesorii evaluatori și profesorii din comisiile de examen/evaluare, și nu în ultimul rând, respectarea dreptului la informare, dreptul elevului/candidatului de a ști cum a fost evaluat.

În prezent, faptul că vizualizarea lucrării oferă acces la informație, dar nu satisface pe deplin înțelegerea modului de acordare a punctajului corespunzător fiecărui item sau fiecărei cerințe – pentru că pe nicio lucrare profesorul evaluator nu intervine cu adnotări/însemnări – constituie o preocupare în demersul pe care îl voi întreprinde în viitor, astfel încât această practică să contribuie real la transparentizarea procesului de evaluare a unei lucrări scrise”, a declarat deputatul Ariana Bucur.

Propunere pentru o evaluare mai transparentă

Ariana Bucur, fost inspector școlar general al județului Brașov, a declarat că, în acest context, va propune în Ministerului Educației și o variantă de transparentizare a examenelor. Această propunere vizează introducerea, în platforma de corectare digitalizată, a unui modul care să permită profesorilor evaluatori să selecteze dintr-o listă predefinită, motivele pentru care au scăzut punctajul unei lucrări scrise. Lista ar conține erori frecvente, specifice fiecărei discipline și fiecărui tip de cerință, iar la finalul evaluării, elevul ar putea primi, la cerere, un raport detaliat cu explicațiile aferente fiecărui punctaj acordat.

Această măsură este menită să ofere mai multă claritate asupra modului în care sunt corectate lucrările și ar reduce incertitudinea în rândul elevilor, care în prezent primesc doar imaginea scanată a testului, fără detalii despre notare. Mai mult, o astfel de bază de date privind greșelile frecvente ar putea fi folosită atât pentru îmbunătățirea baremelor de corectare, cât și pentru ajustarea metodelor de predare, astfel încât profesorii să poată desfășura activități remediale mai eficiente, consideră deputatul Ariana Bucur.

“Aceasta nu este doar o propunere tehnică, ci un pas important pentru digitalizarea procesului de evaluare, esențial pentru modernizarea educației și creșterea încrederii în sistem. Cred că fiecare elev are dreptul să înțeleagă cum a fost evaluat și să beneficieze de un sistem obiectiv. Voi continua să lucrez alături de colegii mei din Parlament și din domeniul educației pentru ca această soluție să devină realitate, contribuind astfel la un proces educațional mai transparent, corect și accesibil pentru toți beneficiarii”, a explicat Ariana Bucur.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.