O investigație realizată de ReporterIS dezvăluie cum fondurile europene din PNRR au finanțat achiziții de microbuze școlare electrice la prețuri semnificativ mai mari decât valorile de piață. În județul Iași, Consiliul Județean a plătit 202.800 de euro pentru fiecare vehicul, în condițiile în care un model similar costă pe piață cel mult 100.000 de euro, cu tot cu carosare și omologări. Contractul a fost adjudecat de compania Aveuro Internațional din Câmpina, județul Prahova, deținută de Vlad Papuc, fiul Rodicăi Papuc – președinta Organizației Județene de Femei a PNL Prahova și apropiată a liderului liberal Iulian Dumitrescu, cercetat pentru corupție. Firma a livrat microbuze în peste jumătate din județele țării, la prețuri variabile și, în total, a încasat peste 135 de milioane de euro din astfel de contracte.
Potrivit aceleiași surse, în Iași, CJ a achiziționat 26 de microbuze pentru un total de 5,27 milioane de euro, prețul unitar fiind de 1.014.000 lei (202.800 euro) fără TVA. În Olt, prețul a ajuns la 261.000 euro, în Buzău la 232.000 euro, iar în Covasna la 137.000 euro.
Patronul Aveuro Internațional admite marja uriașă de profit:
„A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! Că toată lumea are de câștigat, că banii ăștia se duc și pe orizontală și pe verticală, sute de angajați, foarte mulți oameni implicați. Cu prețul, noi ne-am mulat și funcție de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a spus Papuc, citat de ReporterIS.
Acesta pune diferențele pe seama cerințelor din caietele de sarcini, menționând că, în cazul Iașiului, limitarea lungimii maxime la 6,8 metri ar fi avantajat modelul Ford folosit de companie.
Brașovul, mai ieftin ca la Iași dar tot peste prețul estimat al pieței
În județul Brașov, același furnizor a livrat 27 de microbuze electrice, la un preț unitar de 743.000 lei (circa 150.000 de euro) fără TVA – cu 25% mai mic decât cel plătit de Iași, dar încă peste estimările specialiștilor. Licitația a permis modele de până la 7,2 metri lungime, ceea ce ar fi deschis competiția, însă tot Aveuro Internațional a câștigat.
Primele opt vehicule au fost deja distribuite către localități precum Augustin, Hoghiz, Lisa sau Homorod, urmând ca restul să fie repartizate în alte zeci de comune. Restul urmează să fie repartizate în Tărlungeni (2 bucăți), Vama Buzăului, Teliu, Șinca, Hârseni, Budila, Bunești, Jibert, Cața, Cincu, Măieruș, Comăna, Crizbav, Apața, Recea, Hălchiu, Vulcan, Prejmer, Moieciu, Bod, Șercaia, Părău, Sâmbăta de Sus, Mândra, Voila și Viștea, anunța Consiliul Județean la livrarea primelor opt microbuze.
„Începând cu următorul an școlar, elevii din satele și comunele brașovene vor avea la dispoziție mijloace de transport moderne și ecologice, prin intermediul cărora edilii locali le vor asigura deplasarea la instituțiile de învățământ de care aparțin. Mă bucur că am reușit să atribuim contractele pentru cele 35 de microbuze verzi, cumpărate cu fonduri PNRR. Am convingerea că în scurt timp vom reuși să realizăm și achiziția microbuzelor cu emisii reduse, pentru care am obținut finanțare de la Administrația Fondului pentru Mediu”, a declarat președintele CJ Brașov, Adrian Veștea, cu aceeași ocazie.
Explicația Consiliului Județean Brașov pentru diferențele față de estimările de piață
Într-un punct de vedere pentru Bună Ziua Făgăraș, Consiliul Județean Brașov a transmis că, în această speță, nu a impus criterii restrictive și că, datorită acestui fapt, prețul obținut a fost mai mic decât în alte județe. Reprezentanții instituției afirmă că licitația, derulată pe platforma SICAP, a fost câștigată cu o ofertă substanțial mai mică decât la Iași și că dotările suplimentare – aer condiționat, lift și rampă pentru persoane cu dizabilități – justifică diferențele față de estimările de piață.
Pentru a susține aceste afirmații, CJ Brașov oferă exemple comparative cu alte contracte similare adjudecate recent:
- 1.036.361 lei la Hunedoara;
- 884.564 lei la Covasna;
- 850.000 lei la Cluj;
- 913.000 lei la Bihor
(* acestea sunt valori per microbuz fără TVA).
De asemenea, reprezentanții Consiliului Județean Brașov au subliniat că licitația s-a desfășurat pe platforma SICAP, respectând toate procedurile legale, iar oferta Aveuro Internațional a fost de 743.000 lei per microbuz, cu mult sub prețul de 1.014.000 lei fără TVA oferit la Iași.
CJ Brașov punctează și faptul că firma SC Pacific Electric Bus SRL, care a contestat licitația la Iași, a participat și la licitația brașoveană, dar s-a clasat pe locul doi în ceea ce privește prețul.
În plus, Consiliul Județean Brașov explică că, în faza pregătitoare a licitației, au primit oferte de la mai mulți producători, cu prețuri mai mari decât cele obținute în urma licitației, ceea ce ar demonstra că procedura a fost corect organizată și prețurile competitive.
Referitor la estimările din piață privind un preț de 90.000-100.000 euro per microbuz, CJ Brașov susține că aceste informații provin de la o firmă care nu a participat la licitație și nu iau în calcul dotările suplimentare cerute (aer condiționat, lift, rampă pentru persoane cu dizabilități etc.).
În final, oficialii brașoveni resping orice speculații legate de „apartenența politică” a firmelor implicate, precizând că aceasta nu a influențat procedura de achiziție.
Reacția Guvernului: Ministrul Fondurilor Europene Dragoș Pîslaru trimite Corpul de control să verifice achizițiile
După publicarea anchetei, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat marți, pe Facebook, trimiterea Corpului de Control pentru verificarea „procedurilor, prețurilor plătite, criteriilor tehnice și respectării regulilor de utilizare a fondurilor europene”.
Acesta a precizat că va solicita clarificări imediate autorităților implicate și că, dacă vor fi găsite nereguli, vor fi aplicate corecții financiare și sesizat Parchetul European condus de Laura Codruța Kövesi. „Fondurile europene sunt un bun public și fiecare euro trebuie să fie cheltuit corect, transparent și în interesul oamenilor. Nu voi tolera niciun abuz”, a adăugat Pîslaru.