Site icon

O firmă brașoveană de construcții, cumpărată de gigantul ungar Duna Aszfalt. Mutare strategică pentru acces la fonduri europene

Compania brașoveană Euro Strada, specializată pe construcția de drumuri și poduri și care a avut mulți ani contracte și cu primăria Brașov și Consiliul Județean, pe întrețineri drumuri, a fost preluată de grupul ungar Duna Aszfalt, unul dintre cei mai mari jucători din domeniu din Europa Centrală.

Tranzacția aduce asyfel compania brașoveană, care anul trecut a raportat afaceri de 280 de milioane de lei și un profit net de 56,6 milioane de lei, sub control străin. Concret, 75% din acțiuni au fost cumpărate de Duna Aszfalt, iar restul de 25% au ajuns la Minerva Bizalmi, o altă firmă maghiară aflată în relație de acționariat cu aceasta, conform Profit.ro.

Duna Aszfalt este deținută de László Szijj, un apropiat al premierului ungar Viktor Orban. Afaceristul este cunoscut și pentru legăturile sale cu partidul de guvernare Fidesz, presa din Ungaria relatând că avionul privat și iahtul său au fost folosite frecvent de lideri politici de la Budapesta.

Strategie a firmelor din Ungaria, pentru a avea acces la finanțări europene

Achiziția se înscrie într-o strategie mai amplă a companiilor maghiare de a cumpăra firme în țările vecine, pentru a putea accesa contracte finanțate din fonduri europene. Ungaria are o mare parte din aceste fonduri blocate, din cauza sancțiunilor impuse de Bruxelles pe tema respectării statului de drept.

Pentru companiile din Ungaria, aceasta nu este prima mutare de acest fel. Anul trecut, tot Duna Aszfalt a cumpărat și Mota-Engil Central Europe, una dintre cele mai mari companii poloneze de construcții de drumuri, deja implicată în proiecte cu bani europeni. Potrivit declarațiilor oficiale, grupul maghiar are în vizor și alte achiziții în regiune, inclusiv în Cehia.

Prin această tranzacție, Brașovul intră pe harta intereselor economice ale companiilor apropiate de guvernul de la Budapesta, într-un moment în care piața construcțiilor de infrastructură este alimentată masiv din fonduri UE.

Exit mobile version