În primăvară, când era elaborat bugetul local, „Brașovul verde” era prioritatea numărul 1 a primarului Allen Coliban, edilul anunţând că reducerea poluării şi protecția mediului beneficiază de cea mai mare alocare: 368 milioane de lei. În acest capitol au fost incluse și proiecte ce vizau transportul în comun, mai exact 288 de milioane de lei pentru achiziţia de autobuze şi troleibuze electrice şi hibrid, benzi dedicate transportului în comun, garaj RATBV, terminal RATBV Gara Braşov, extindere e-ticketing RATBV. Doar că, mai nou, primarul întoarce multe dintre aceste investiţii, într-o etapă incipientă, a dezbaterilor, a analizelor, a stabilirii oportunităţii…
Multe din aceste proiecte sunt implementate cu bani europeni. De altfel, tot în primăvară, primarul Brașovului anunța că „veniturile din fondurile europene cresc cu 74%, faţă de 2020, ajungând la 290 de milioane de lei, faţă de 160 milioane lei în 2020”.
De atunci, proiectele cu fondurie europene din domeniul mobilității nu au avansat, fiind ținute pe loc pentru că, a considerat Primăria Brașov, acestea necesitau noi dezbateri și analize privind oportunitatea. În contextul în care ele fuseseră elaborate şi contractate de administraţia anterioară…
O nouă dezbatere a proiectului privind benzile speciale pentru transportul în comun
Unul dintre proiectele europene „întoarse spre dezbatere” este cel care vizează amenajarea unor benzi dedicate pentru transportul în comun, pentru care a fost semnat un contract de finanțare prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, la finalul anului 2019. Valoare eligibilă a proiectului era de 16.635.940,40 lei, cu tot cu TVA, iar cofinanțarea de la bugetul local era de 2%.
Întrebat în ce stadiu mai este acest proiect, aflat deja de doi ani pe lista de finanţare cu fonduri europene, primarul Brașovului a avut o declaraţie ambiguă, din care nu poate fi trasă nicio concluzie certă:
“Propunerea pe care o reafirm este să avem o dezbatere publică săptămânile viitoare, pornind de la forma propusă spre implementare”.
Forma propusă spre implementare şi aprobat deja de Agenţia de Dezvoltare Regională, presupune amenajarea unor benzi dedicate mijloacelor de transport în comun pe Calea București, Toamnei, Iuliu Maniu, Iorga, Lungă, Calea Făgrărașului și retur, precum și pe Victoriei.
Două trasee pentru bicicliști vor fi reanalizate
Tot pentru a încuraja transportul verde din Brașov, în luna martie a anului trecut au fost semnate două contracte cu finanțare europeană pentru amenajarea a două trasee pentru bicicliști.
Primul proiect vizează amenajarea traseului Terminal Poienelor – Gară – Camera de Comerț și Industrie. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 7,12 milioane de lei (din care 98%, respectiv 6,05 milioane lei, este suma nerambursabilă.
Cel de-al proiect are o valoare totală de eligibilă de 3,82 milioane lei, din care 2,88 milioane lei este asistența nerambursabilă – 98%. Proiectul presupune amenajarea unor piste pentru bicicliști pe traseul La Iepure (cartierul Valea Cetății) – Carpaților – Terminal Poienelor.
În ciuda interesului manifestat verbal pentru reducerea noxelor, şi aceste trasee par a fi „imperfecte”, în viziunea edilului.
Întrebat, la aceeaşi conferinţă de presă despre stadiul lor, primarul Brașovului, Allen Coliban, a declarat că în acest moment se lucrează la un master plan privind „infrastructura velo”. Si, evident, documentul va fi dezbătut public, la un moment care va fi decis ulterior.
„Acesta (documentul, n.n) va fi supus dezbaterii publice spre finalul anului. Vrem să avem întregul oraș conectat prin infrastructură ciclabilă sigură, fie că vorbim de piste dedicate, fie că vorbim de trasee în zonele rezidențiale”, a mai spus primarul Brașovului.
În timp ce aceste proiecte de mobilitate care ar aduce şi o scădere a nivelului de poluare în oraş sunt intoarse din drum, spre dezbateri şi reanalizări, Primăria Braşov se laudă cu organizarea Forumului Oraşelor Verzi (FOV), un eveniment care, potrivit coordonatorului Nicoleta Cârjan (consiliera primarului, pentru comunicare), “este menit să pună Braşovul pe harta oraşelor verui”.
Domne,trebuie facut si un studiu de fezabilitate…sa nu se uite chestia asta.