În perioada octombrie 2015 – aprilie 2016, Fundația Progress alături de 250 voluntari și peste 1.600 cetățeni au auditat performanța primăriilor și a instituțiilor publice locale din 14 orașe prin aplicarea unui chestionar de analiză a percepției. În urma generării rapoartelor de audit și a prezentării acestora instituțiilor locale, prin întâlniri în agorele comunitare din biblioteci, voluntarii și cetățenii au reușit să determine, în unele cazuri, schimbarea modului în care autoritățile și serviciile publice locale răspund nevoilor comunității.
Desfășurat în Bistrița, Brașov, București (Sector 6), Cluj-Napoca, Deva, Drobeta-Turnu Severin, Focșani, Oradea, Ploiești, Piatra-Neamț, Râmnicu Vâlcea, Suceava, Târgu-Jiu și Târgu Mureș, auditul performanței a reprezentat un exercițiu practic prin care voluntarii din proiectul „Al Treilea Spațiu al Cetățeniei Active” și-au consolidat capacitatea de a fi cetățeni activi. Chestionarul a fost aplicat unui eșantion de conveniență având 115 cetățeni/oraș (în medie 60 pentru primărie și 55 pentru serviciile publice auditate), evaluând percepția acestora cu privire la performanța instituțională.
Chestionarul de audit a măsurat percepția respondenților pe cinci seturi de dimensiuni-cheie (etică și moralitate; imparțialitate și lipsa conflictelor de interese; încredere și responsabilitate; calitate și competență; transparent și participare publică), ceea ce a permis calcularea unui indice al performanței per instituție, exprimat numeric între 10 și 50 (10 fiind scorul minim de performanță, iar 50 – scorul maxim).
În urma analizei datelor, RAT Brașov a onținul scorul 16,1; ceea ce înseamnă că regia este percepută de către respondenți ca având o performanță slabă în oferirea de servicii publicului. „În exprimarea opiniilor există diferențe semnificative în funcție de genul respondentului pentru scala calitate și competență în sensul că femeile tind să aibă opinii semnificativ diferite față de bărbați, la fel in ceea ce privește vârsta – există diferențe semnificative între tineri (19-25 ani) și adulții activi (26-65 ani)”, se arată în raportul de cercetare al Fundației Progress.
Punctele slabe ale RAT Brașov:
– Caracteristicile serviciului: 20,9 – Nivel performanță: mai degrabă slabă;
– Imparțialitate și lipsa conflictului de interese: 16,36 – Nivel performanță: slab;
– Încredere și responsabilitate: 14,1 – Nivel performanță: slab;
– Calitate și competență: 16,95 – Nivel performanță: slab;
– Transparență și participare: 12,2 – Nivel performanță:slabă.
Primăria Brașov – performanță medie
Scorul auditului de integritate per instituție este 23,07, ceea ce înseamnă că Primăria Brașov este percepută de către respondenți ca având o performanță mai degrabă medie spre slabă.
Care au fost scorurile Primăriei pe dimensuni:
– Etică și moralitate: 30,3 – Nivel performanță: mai degrabă medie;
– Impartialitate și lipsa conflictului de interese: 21,1 – Nivel performanță: mai degrabă slabă;
– Încredere și responsabilitate: 21,2 – Nivel performanță: mai degrabă slabă;
– Calitate și competență: 25,9 – Nivel performanță: medie;
– Transparență și participare: 16,5 – Nivel performanță: slabă.
„În exprimarea opiniilor nu există diferențe semnificative în funcție de vârsta, genul sau nivelul de educație al respondenților”, se arată în raportul de cercetare.
Fii primul care comentează