Autostrada Bacău-Brașov-Făgăraș, prioritizată în fața autostrăzii A8, dinspre Moldova spre Tg. Mureș?

Autostrada A8 de la Târgu Mureș spre Moldova, tronsonul peste munți care ar trebui să lege regiunea de Transilvania și de Vest, ar putea fi anulată sau amânată pe termen lung. În locul său ar urma să fie prioritizat un proiect pe valea Oituzului – autostrada A13 Brașov – Bacău, potrivit unei analize a autorităților. Schimbarea, dacă va fi concretizată, ar fi prima modificare majoră a Master Planului de Transport, documentul strategic adoptat în urmă cu doi ani și care era menit să asigure stabilitatea în planificarea proiectelor de infrastructură. Motivul schimbării? A8 pe partea montană costă prea mult, chiar și dacă ar fi realizată pe bani europeni, dar atât opoziția, cât și societatea civilă dezaprobă intenția și acuză că mutarea ar fi făcută doar pentru a atrage trafic pe viitoarea autostradă Brașov – Comarnic – Ploiești, un proiect pe care statul insistă – pentru a patra oară – să-l facă prin parteneriat public-privat. 

Autoritățile de la Transporturi au în curs o analiză cu specialiști de la BEI pentru identificarea de rute alternative și fezabile prin care să fie legată Moldova de Ardeal. Motivul? A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț ar costa circa 7 miliarde de euro, mult mai mult decât fondurile europene puse la dispoziția României.

Analiza, care ar urma să fie prezentată până la final de an, va prezenta foarte probabil ca proiect preferat autostrada A13 de pe Valea Oituzului, între Bacău și Brașov (cu o continuare spre Făgăraș). 

Dacă această schimbare de prioritate a proiectelor va fi însușită de autorități, s-ar concretiza practic prima modificare majoră a Master Planului de Transport adoptat în 2016, un document strategic, cerut de Comisia Europeană, menit să asigure o coerență și stabilitate în planificarea și finanțarea proiectelor de infrastructură, indiferent de câte guverne se schimbă.   În Master Plan, A8 este cotată mai bine decât A13 și are un cost estimat la jumătate din ce a reieșit într-un studiu mai vechi. Ambele proiecte nu sunt însă deloc mature: pentru A8 trebuie revizuit din temelii SF-ul, iar pentru A13 trebuie făcut un SF de la zero.

Culmea e că anularea sau amânarea pe termen lung a tronsonului A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț se bate cap în cap cu un alt plan al Guvernului: realizarea tronsonului A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni printr-un Parteneriat Public Privat. În plus, realizarea integrală a A8 din fonduri europene este subiectul unui proiect de lege în curs de aprobare în Parlament. Intenția deprioritizării A8 și promovarea soluției A13 este dezaprobată de două asociații din domeniul societății civile. Aceastea susțin că A13 este împinsă în față pentru a aduce trafic pentru autostrada de pe Valea Prahovei (Brașov – Comarnic – Ploiești), un proiect pe care statul român se încăpățânează să-l facă printr-un Parteneriat Public Privat, după trei tentative eșuate în ultimii 15 ani.

 

Asociația Pro Infrastructură: „Schimbarea A8-A13 e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei” 

Asociația Pro Infrastructură (API), una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest. „Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președinte executiv al Asociației. „Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic – Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*