Potrivit unei analize hotnews.ro, în 2018 au fost deschiși circulației puțin sub 60 de kilometri de autostradă, dintre care circa o treime erau de fapt gata încă de anul trecut. Cu ultimele inaugurări din decembrie, România a depășit oficial 800 de kilometri de autostradă funcționali. În 2019, într-un scenariu optimist, s-ar mai putea finaliza și deschide încă circa 120 km de autostradă, inclusiv cei 44 de km din Lugoj – Deva, loturile 3 și 4, care sunt gata în mare măsură încă de pe acum. Pe de altă parte însă, alocările bugetare ce încă nu se cunosc, posibilele tăieri de finanțare și bâlbele autorităților pot pune sub semnul întrebării multe dintre proiectele cheie, inclusiv autostrada Sibiu – Pitești, proiectele destinate Moldovei sau podul peste Dunăre de la Brăila, susține hotnews.ro.
În 2018 Compania de Drumuri a reușit să semneze contracte noi pentru construcția a 21 de km de autostradă: 5,3 km pe A3 de la Biharia la Borș (la granița cu Ungaria) și 16 km de pe A7 Centura Bacăului (în lungime totală de 30 km). La acestea se mai adaugă și 40 de km de drum expres, de la Craiova până după Slatina, contractați pe final de toamnă.
După ce în octombrie 2017 Compania de Drumuri a semnat contractul pentru circa 6 km din A3 de la Râșnov spre Brașov (până la Cristian), Guvernul Dăncilă a schimbat abordarea în 2018 și a pus autostrada A3 Ploiești – Comarnic – Brașov (n.r. Cristian, de fapt) în sarcina Comisiei Naționale de Strategie și Pognoză (CNSP). Această instituție ar urma să se ocupe cu realizarea a două autostrăzi-cheie prin Parteneiat Public-Privat (PPP): A3 Ploiești – Brașov și A8 Tg. Neamț – Iași (Ungheni).
Pentru A3 Ploiești – Comarnic – Brașov, CNSP a încropit un „studiu de fundamentare” în vară și a scos la licitație proiectul de PPP. Pe 17 decembrie cinci asocieri de constructori și-au depus candidatura pentru acest proiect.
Cu toate acestea, realizarea autostrăzii prin PPP de către CNSP este puternic criticată de societatea civilă.
„CNSP nu știe nimic. Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. (…) credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici”, transmitea Asociația Pro Infrastrucura.
Circa 1,36 de miliarde de euro estimează Comisia Națională de Prognoză că va costa proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov, conform procedurii lansate vineri în portalul de achiziții publice pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat.
Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare. Șoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.
Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.
Capătul de autostradă Râșnov Cristian: peste un an de birocrație și un proiect tehnic respins
„Autostradă” sau „drum rapid în regim de autostradă”?
Dacă până recent, artera rutieră Comarnic – Brașov era denumită „autostradă”, prefectul Brașovului, Marian Rasaliu, a declarat în cursul acestei luni că, de fapt, șoseaua în cauză nu este o „autostradă”, ci un „drum rapid în regim de autostradă”. Acesta a precizat într-o conferință de presă că între Comarnic și Brașov se va construi „un drum cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Are același regim ca și ocolitoarea municipiului Brașov”.