Conceptul cafenelei de tip „5 to go” de extinde la Brașov, în oraș fiind deschise deja două astfel de locații, pe strada Iuliu Maniu și, mai nou, pe strada Paul Richter, în Centrul Istoric. Alte cinci locații „5 to go“ sunt în plan în Brașov, pentru următorii doi ani, anunță co-fondatorul lanțului de cafenele, Radu Savopol.
Cele două cafenele din Brașov – una lângă Tribunal, iar cealaltă în Centrul istoric, pe strada Paul Richter nr. 1, au fost deschise de Bianca Ioana Sperchez, o fostă „corporatistă”, care după o perioadă într-o companie privată, a decis să facă „ceva pe cont propriu”.
„În urmă cu mai mulți ani, când am intrat într-o cafenea, m-am gândit: «Cum ar fi dacă mi-aș deschide și eu una?». Mi-a trecut repede, pentru că m-am angajat într-o multinațională, dar mi-am dat seama la un moment-dat, că nu pot lucra toată viața într-un birou. Îmi doream să fac ceva pe cont propriu. Am auzit de acest concept «5 to go», m-am documentat și am vorbit cu părinții mei, care m-au încurajat. Am aplicat pentru franciză. Nu eram foarte sigură că voi reuși, pentru că la Brașov erau deja multe cereri și cine găsea primul un spațiu corespunzător, primea franciza”, povestește Bianca.
Cu prima cafenea, cea de lângă Tribunalul Brașov, a fost puțin mai complicat, spune Bianca. Și asta pentru că oamenii nu erau familiarizați cu «prețul fix». „Era puțină confuzie cu acest concept, dar a trecut repede. M-am implicat foarte mult acolo, am încercat ca prin acea cafenea să ofer clienților experiența unei pauze în care să se încarce cu energie. În cazul cafenelei din Centrul Istoric, a fost puțin mai ușor, a existat deja experiența”, a povestit Bianca. De asemenea, la cafeneaua de pe str. Paul Richer nr. 1, și costurile au fost ceva mai mici față de prima locație, de pe Iuliu Maniu, unde a pune pe picioare întreaga afacere a însemnat o investiție de aproximativ 15.000 de euro.
La cafeneaua de pe strada Paul Richter, deschisă în urmă cu două săptămâni, pe lângă turiști sau brașoveni care sunt „în trecere”, vin și foarte mulți elevi și în scurt timp sunt așteptați și studenții. Aici, pe lângă o cafea sau un capuccino de 5 sau 10 lei, sau orice alte produse care costă „multiplu de cinci“, după cum este conceptul, clienții pot cumpăra și dulciuri „de casă“, produse într-un mic atelier din cartierul Șchei. De altfel, susținerea producătorilor locali este un element definitoriu al francizei „5 to go”.
Cel care se ocupă de dulciuri este Alex, un brașovean care spune că în atelierul de familie din Șchei produce dulciuri după o rețetă a bunicii. Pentru „5 to go“ aduce salam de biscuiți, ciocolată de casă sau covrigei.
Cum s-a ajuns de la o cafenea, la un concept replicat în toată țara
Proprietarul francizei „5 to go“, Radu Savopol, a spune că această afacere a pornit de la o simplă idee. „Nu m-am gândit niciodată că vom ajunge la 130 de locații în toată România. Totul a crescut progresiv“, povestește el.
„La început ne-am gândit să amenajăm două sau trei astfel de localuri, apoi să transformăm conceptul într-o franciză, iar acum 90% dintre locații sunt în acest sistem. A pornit de la un concept de «preț fix», în care, cine avea 5 lei în buzunar știa că își poate cumpăra orice din magazin. Timp de doi sau trei ani a fost pe acest concept. Apoi, am ieșit din zona de preț fix și ne-am extins pe multiplu de 5, pentru că unii clienți doreau o cafea mai mare sau produse pe care nu aveai cum să le vinzi la 5 lei”, a mai afirmat Radu Savopol.
Primul oraș în care s-a deschis un astfel de magazin a fost Iași, după care a urmat Ploiești, Craiova, Constanța, Câmpina Brașov, Oradea, Sinaia, iar extinderea va continua.
În Brașov, următoarea cafenea de acest tip va fi deschisă în luna noiembrie, la Brico Depot, în baza unui parteneriat la nivel național. Vor mai fi deschise altele, target-ul lui Radu fiind să ajungă la 7 cafenele „5 to go” în Brașov.