Primăria Brașov a primit o singură ofertă pentru livrarea unor autobuze electrice către Brașov. Această ofertă a fost depusă de către firma din Cehia, SOR Libchavy s.r.o, valoarea estimată a achiziției fiind de 49.215.966,39 lei + TVA.
Prin acest contract vor fi achiziționate 10 autobuze electrice de 8 metri lungime și încă 10, de 12 metri.
În această achziție, Municipalitatea beneficiază de 80% fonduri nerambursabile, de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Această companie a mai semnat un contract cu Municipalitatea pentru furnizarea a încă 32 de autobuze electrice, care vor fi livrate începând cu luna aprilie a acestui an.
„I-am rugat pe colegii din comisia de licitație să înceapă cât mai repede analiza documentației, astfel încât, dacă totul este în regulă, să putem semna contractul, iar SOR să aibă continuitate în producerea și livrarea autobuzelor către operatorul de transport. Strategia noastră de mobilitate urbană, care are ca și principală direcție transportul în comun, începe să capete formă. După ce aceste 133 autobuze și troleibuze, achiziționate pe mai multe axe de finanțare, vor circula în Brașov, sper ca tot mai mulți brașoveni să facă trecerea de la mașina personală la transportul în comun, mai ales că acesta va fi mai ieftin decât mașina personală, va fi mai rapid, cu ajutorul benzilor dedicate, va asigura confortul necesar și, nu în ultimul rând, este un transport ecologic”, a declarat primarul George Scripcaru.
Proiectul de achiziția a celor 52 de autobuze electrice se derulează cu o finanțare nerambursabilă de la Agenția Fondului de Mediu, în valoare de 109.600.000 de lei, contribuția Municipalității fiind de 27.550.000 lei, din bugetul local.
Trasee pe care vor circula:
Nr. crt. | Linia | Traseul | Lungime traseu, dus+intors,
km |
Nr. autobuze | Tip autobuz |
1. | 2B | Rulmentul – Livada Poștei | 12,6 | 2 | 12m lungime |
2. | 21 | Noua – Triaj | 20,8 | 4 | |
3. | 35 | Noua – Gara Brașov | 16,9 | 4 | |
4. | 50 | Livada Poștei – Solomon | 10,9 | 4 | 8m lungime |
5. | 51 | Tocile – Gara Brașov | 10,1 | 2 | |
6. | 52 | Tocile – Panselelor | 18,5 | 4 |
Autobuzele vor avea o capacitate de transport de minim 50 de persoane, din care 16 pe scaun, în azul celor de 8 metri lungime, și de 85 de persoane, din care 27 pe scaune, în cazul celor de 12 metri lungime.
Aceste vehicule vor avea durata de funcționare de minim 15 ani, iar durata de utilizare fără reparație generală, de minim 8 ani; Bateriile electrice vor avea o durată de funcționare de cinci ani, cu autonomie de minim 200 de kilometri. Acestea vor permite o încărcare rapidă (5-10 minute) și o încărcare lentă (maxim 6 ore) fără să își piardă calitățile funcționale. Numărul minim de cicluri încărcare/descărcare: 2000, conform specificațiilor tehnice.
Autobuzele electrice vor fi dotate cu un sistem de asistență a șoferului care va detecta situațiile cu risc ridicat de accident și va alerta șoferul în timp util în vederea reducerii numărului de accidente și a consecințelor acestora. Detectarea riscului de accident va fi realizată prin montarea a minim 3 camere video/senzori la exteriorul autobuzului.
Sistemului de asistență a șoferului permite evitarea coliziunii frontală, întrucât monitorizează zona frontală a vehiculului și detectează situațiile periculoase, alertând vizual și sonor șoferul asupra riscului de coliziune cu un alt vehicul, biciclist sau pieton (pentru viteze de 50 km/h alerta va fi emisă cu minim 2 secunde înainte de producerea coliziunii). Detectarea se va face cu camera video/senzor amplasată în partea frontală a autobuzului. Va exista de asemenea, un sistem de detectare a vehiculelor, bicicliștilor și pietonilor în părțile laterale stânga și dreapta, iar alertele vor fi afișate la bord.