Aeroportul Internațional Brașov -Ghimbav va fi concesionat unor operatori privați, iar pentru a derula această procedură, Consiliul Județean Brașov va apela la un consultant de specialitate. În acest sens, zilele trecute, administrația județeană a lansat o licitație publică pentru prestarea serviciilor de consultanță pentru concesionarea Aeroportului Internațional Brașov. Contractul are o valoare estimată de 5.882.352 lei fără TVA, iar consultanții interesați pot depune ofertele până în data de 13 iulie. Ulterior, firma care va obține acest contract va avea la dispoziție 20 de luni pentru stabili, împreună cu Consiliul Județean Brașov, operatorul sau operatorii privați de pe Aeroportul Brașov.
Necesitatea și oportunitatea contractării serviciilor de consultanţă
„Având în vedere că procedura de selecție concesionar este un proces foarte complex, necesită experți din domeniile tehnic, financiar şi juridic. Neavând personal de specialitate, comisia de coordonare și supervizare pentru pregătirea și planificarea concesionării operării Aeroportului Braşov a decis achiziționarea serviciilor de consultanţă”, se arată documentația aferentă licitației.
De ce vrea Consiliul Județean să concesioneze aeroportul
Potrivit documentațiilor licitației lansate pe SICAP, un aeroport poate supraviețui fără sprijin financiar dacă înregistrează peste 700.000 de pasageri.
„Pe baza prognozei de trafic şi a prognozei finanțării necesare în primii ani de funcționare a aeroportului, s–a identificat faptul că riscul de îndatorare a Consiliului Județean Brașov va fi peste limita legală dacă acesta trebuie să finanțeze aeroportul din fonduri proprii. Mai mult, din punct de vedere legal, al ajutorului de stat, Consiliul Județean Brașov nu va putea finanța aeroportul când va depăși un nivel al traficului de peste 200.000 pasageri/an, în doi ani consecutivi. În general, conform studiilor Comisiei Europene, un aeroport se poate autofinanța când are un trafic de peste 700.000 pasageri/an (îmbarcați/debarcați). Imposibilitatea asigurării necesarului de finanţare în intervalul în care traficul de pasageri este cuprins între 200.000 – 700.000 pasageri/an, conduce inevitabil la închiderea aeroportului. În acest interval de trafic, veniturile aeroportului nu vor acoperi cheltuielile, nefiind eligibil nici pentru accesarea unei finanțări de la stat, conform documentului”, se arată în documentația aferentă licitației.
În documentație se mai arată că „după depăşirea pragului de un milion pasageri se va atinge capacitatea de operare a platformei de operare aeronave, cât și cea a terminalului de pasageri, fiind necesare investiții pentru suplimentarea capacităţilor de operare. Aceste investiții reprezintă un efort financiar suplimentar, ce nu va mai putea fi asigurat din resursele financiare ale Consiliului Județean Braşov, vor trebui finanţate din profitul înregistrat de societatea care va administra aeroportul”.
Ce va avea de făcut consultantul
- Plan de concesionare În baza datelor disponibile (Master plan, Studiul de fundamentare, Plan de afaceri) Consultantul va elabora un plan privind concesionarea aeroportului (operare si investiții) pentru aproximativ 35 de ani.
- Evaluarea pieţei – vor fi evaluați minim 5 operatori care și-au manifestat intenția de a avea zboruri de pe Aeroportul Brașov.
- Conceptul Strategic.
- Detalierea Prognozei de trafic.
- Broşură concesionare – în care va prezenta zona Brașovului, inclusiv infrastructura aeroportuară.
- Procedura de atribuire – Consultantul va analiza, argumenta şi propune Consiliului Judeţean Başov variantele de procedură de atribuire a contractului de concesiune, conform legislației în vigoare.
- Asistenţă tehnică și juridică în vederea încheierii contractului de concesiune.
Același consultant va trebui să obțină de la concesionari cele mai bune condiții pentru Consiliului Județean Brașov.
Nu în ultimul rând, având în vedere că până la încheierea unui contract de concesionare, aeroportul va fi operat de Regia Autonomă Aeroportul Internațional Braşov, consultantul va elabora o procedură de transfer a infrastructurii aeroportuare, a personalului Regiei Autonome, a operării, precum şi a obligațiilor contractuale ale Regiei Autonome (inclusiv drepturi de proprietate intelectuală) către viitorul concesionar.