Avionul IAR 824, o legendă a aeronauticii brașovene, poate fi admirat de acum pe o stradă din Brașov, într-o formă complet restaurată. Marți s-a inaugurat în Coresi – Tractorul, strada pietonală din cartier, care a primit denumirea de Aleea Aviatorilor.
Inițiativa a aparținut dezvoltatorului imobiliar, care în ultimele luni a purtat discuții cu Academia Forțelor Aeriene “Henri Coandă” şi cu Aeroclubul Român, filiala Braşov, acesta din urmă participând cu specialiştii săi, la restaurarea modelului IAR 824.
Avionul, amplasat în piațeta Iosif Șilimon, care desparte în două noua alee, a fost restaurat în urma parteneriatului între dezvoltator și Aeroclubul României, în decurs de mai bine de un an.
„Inaugurăm cu această ocazie, pentru brașoveni, Aleea Aviatorilor, ca omagiu pentru tot ceea ce a însemnat în Brașov industria aviatică. Aleea Aviatorilor pentru că Brașovul este un oraș cu tradiție foarte mare în acest domeniu, profităm de această oportunitate să instalăm acest avion IAR 824 care azi se întoarce acasă la Brașov, și ne bucurăm să o facem la ceas aniversar, la împlinirea a 100 de ani de la înfiinţarea Aeroclubului Român”, a spus Tatian Diaconu, director general Ceetrus România, dezvoltatorul proiectului Coresi pe fosta platformă Tractorul Brașov.
La rândul său, George Rotaru, director general al Aeroclubului Românei, a amintit că acesta este unul dintre primele modele de avioane construite la IAR.
„Este o zi deosebită pentru Aeroclubul României, pentru că marcăm 100 de ani de la fondare, dar azi am inaugurat aici, la Brașov, un avion IAR 824, expus pentru publicul larg, și e foarte important pentru că a fost proiectat și construit în această locație, la IAR Brașov“, a declarat George Rotaru, director general Aeroclubul României, care a primit o plachetă din partea preşedintelui CJ Braşov, Adrian Veştea, cu ocazia celor 100 de ani de activitate a organizaţiei pe care o coordonează.
În cadrul evenimentului a fost prezentată și expoziția de fotografii și documente „Istoria platformei industriale Tractorul. De la producția de avioane și tractoare la cel mai mare proiect de regenerare urbană din România” (curator: Nicolae Pepene, directorul Muzeului Județean de Istorie), care va rămâne la fața locului timp de o săptămână, pentru a fi apoi mutată în muzeul din Casa Sfatului.
Tot acum s-a lansat şi volumul-album „Istoria Aeronautică Română. I.A.R. 1925-1948″, autori: Horia Stoica și Dan Antoniu, editat cu sprijinul Ceetrus Romania.
Înființată în 1925 ca prima fabrică aeronautică românească, IAR Brașov a produs câteva dintre cele mai cunoscute avioane de luptă românești. 1946 este anul în care se decide ca Brașovul să devină un mare producător de tractoare, înființându-se astfel Uzina Tractorul Brașov. Cartier Coresi își propune aducerea în prezent a vechilor clădiri industriale, precum și crearea de noi repere urbane, cu scopul final de a duce la cunoștința publicului elementele distinctive și particularitățile istorice ale fostei platforme, pentru as înțelege și împărtăși mai departe poveștile locului.
În anul 1920, la inițiativa Principelui George Valentin Bibescu, a luat naștere Aeroclubul Regal al României. În prezent, Aeroclubul României are în flota sa 157 de aparate distribuite în cele 15 aerocluburi teritoriale, dar și zeci de aeronave istorice readuse în condiție de zbor și mii de elevi instruiți anual la majoritatea disciplinelor sportului aeronautic.
Fii primul care comentează