Ministerul Culturii are în dezbatere publică un proiect de modificare a Legii 422/2001 in regim de urgenţă, privind protejarea monumentelor istorice. Comisia Națională a Monumentelor Istorice, respectiv comisiile zonale ale monumentelor istorice, sunt scoase din acest circuit. În nota de fundamentare a proiectului se arată că principalul argument pentru luarea deciziei privește „degrevarea activității în comisiile de specialitate”, relateaza ziare.com.
Ultima zi în care documentul este în dezbatere publică este azi, 30 august.
Proiectul arată că funcționarii publici pot emite avizele singuri dacă sunt respectate următoarele condiții:
- documentația este elaborată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil;
- aceasta respectă procedura privind avizarea intervențiilor în zonele de protecție a monumentelor istorice și zonele protejate aprobată prin ordin al ministrului culturii.
„Se elimină un filtru important”
Expertii din domeniu sunt de părere că prin acest proiect de ordonanță este eliminat un important filtru de oprire a abuzurilor cu privire la soarta clădirilor de patrimoniu. Iar noile prevederi sunt abuzive și pot lăsa loc la aranjamente.
“Eliminarea filtrului Comisiilor Zonale și Naționale pentru Monumentele Istorice din procesul de avizare a lucrărilor de edificare sau demolare în zonele protejate înseamnă mână liberă pentru rechinii imobiliari, o calamitate pentru țesutul construit istoric. Vor putea să dărâme mai ușor imobile monument istoric și vor putea să autorizeze fără probleme ansambluri care distrug coerența și calitatea arhitecturală a zonelor construite protejate”, a declarat pentru Europa Liberă directorul adjunct al Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Edmond Niculușcă.
Totodată, acesta a mai scris pe pagina sa de Facebook că in cazul în care ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, doreşte cu adevărat să simplifice și să modernizeze legislația în domeniul protecției patrimoniului, să iasă în dezbatere publică cu Codul Patrimoniului.
“Faceți un pas curajos înainte, nu fiți sluga rechinilor imobiliari! Proiectul de Ordonanță pe care îl propuneți ne întoarce în timp 20 de ani, iar efectele vor fi catastrofale. Veți fi un mic Ceaușescu pentru centrele istorice ale orașelor din România. Comisiile Zonale și Comisia Națională pentru Monumentele Istorice nu trebuie eliminate din circuitul de avizare al proiectelor imobiliare din zonele protejate, chiar dacă proiectul imobiliar este semnat de un expert atestat de instituție. Nu puteți lăsa decizia doar Direcțiilor de Cultură care nu au oameni, au salarii mizerabile și nu au experți atestați. Cum puteți introduce noțiunea de “desființare parțială” a monumentele istorice în legislația românească de secol 21?
La rândul său, arhitectul Tudor Schinagel este de părere ca orice pas înspre a simplifica procedurile de avizare este excepțional atâta timp cât există garanția calității și a onestității de ambele părți.
“Renunțarea la avizările din partea comisiilor zonale și naționale în favoarea avizărilor de către arhitecți atestați nu este o garanție a protejării, conservarii zonelor protejate. Modificările supuse consultării publice nu sunt decat o posibilitate de a te ‘juca’ si mai mult cu Legea Monumentelor”, a mai precizat arhitectul.
Ordinul Arhitecților din România cere președintelui Klaus Iohannis și premierului Florin Cîțu retragerea proiectului de Ordonanță care modifică Legea monumentelor
Şi organizația profesională a arhitecţilor este de părere că proiectul de Ordonanță deschide calea arbitrariului și abuzurilor și are potențial distructiv pentru patrimoniul cultural național.
”Nimic din ceea ce caracterizează proiectul de Ordonanță nu poate fi justificat din perspectiva unei adevărate protejări a patrimoniului, nici sub aspectul regimului de urgență, care exclude posibilitatea unor intervenții reale asupra textului, și nici sub cel al măsurilor preconizate, care vor deschide calea arbitrariului și abuzurilor: înlocuirea avizării proiectelor în CNMI / CZMI cu semnătura unui singur specialist atestat; înlocuirea propunerii de aviz a CNMI / CZMI cu decizia direcției locale de cultură;introducerea conceptului de ”desființare parțială” a unui monument istoric; reducerea componenței CNMI / CZMI numai la membri atestați. Din textul propus și din precizările ulterioare ale Ministerului Culturii rezultă că raportul dintre noțiuni fundamentale ca monument și patrimoniu este în continuare înțeles în mod confuz, cu urmări nefaste asupra clădirilor care, deși evident valoroase, nu sunt clasate”, se arată în scrisoarea transmisă preşedintelui şi premierului.