Transportul în comun din Zona Metropolitană Brașov, subdimensionat la început de an şcolar şi în plin val 4. Cine poate schimba lucrurile?

După mai bine de un an de pandemie, în care perioadele de „relaxare” au fost în perioada vacanțelor școlare, acum toate unitățile de învățământ sunt deschise, cu prezenţă fizică, iar acest lucru se vede din plin în autobuzele RATBV. Pe multe linii, unele metropolitane, altele interne (din municipiu) aglomerația este deja ceva normal, iar acest lucru se întâmplă în plin val 4 de coronavirus, când autoritățile sanitare încep să tragă semnale de alarmă și vorbesc despre instituirea a tot felul de măsuri de limitare a răspândirii corinavirusului. Cu toate acestea, transportul în comun pare a nu fi considerat un factor de risc de către autoritățile din județul Brașov, sau cel puțin asta se înțelege din faptul că nu au reacționat până acum, chiar dacă reclamațiile au fost și sunt în continuare numeroase. 

Cine decide pentru liniile metropolitane?

În mod normal, pentru liniile metropolitane, decizia privind numărul de curse este luată de primăriile localităților beneficiare. De exemplu, dacă  autobuzele de pe linia 420 (Brașov – Sânpetru – Bod) este prea aglomerată,  primăriile Sânpetru și Bod pot decide introducerea unor noi curse. La fel poate face și Râșnovul în cazul liniilor 130 și 131, sau Primăria Codlea, în cazul liniei 220. Dar, pentru fiecare cursă în plus, primăriile trebuie să aloce și fonduri de la bugetul local, pentru a acoperi cel puțin diferența dintre prețul plătit de călători și costul unei curse. Dar cheltuielile bugetare sunt mari, astfel că este mult mai „rentabil” să plătești sume mai mici pentru autobuzele pline ochi. 

Cine decide pentru cursele interne?

În Brașov, introducerea mai multor curse pe traseu este luată de RATBV, însă, cu aprobarea Consiliului Local Brașov, pentru că și în municipiul reședință de județ transportul în comun este subvenționat de la bugetul local. 

Practic, peste tot se pune problema costurilor, iar când este vorba de bani se pare că discuțiile privind confortul călătorilor, reducerea riscului de infectare cu SARS-COV-2  sau transportul alternativ trec în plan secund. 

Mesajul unei tinere din Sânpetru: „Haideți să nu mai închidem ochii la asemenea probleme importante în comuna aceasta”  

Despre cum se circulă pe liniile metropolitane a povestit o tânără din Sânpetru, pe pagina eu de Facebook:
„Ora 6:30, autobuzul 420 sosește în statie la Rahovei în Sânpetru. Șoferul oprește în stație, unde să mă urc? Pe care din cele 3 uși să o iau pentru a găsi 2 cm unde pot sta MĂCAR, pe vârfuri, că de ținut de vreo bară, nu mai zic, cel mult puteam să mă țin de săracii oameni. Și așa am și fost nevoita să fac, să mi țin cum pot ghiozdanul pe jos, să mă sprijin de domnul din față, ca să nu cad la vreo curba sau frână. Pardon, n-aveam unde să cad, ca la cât de multă lume era nici loc să cazi nu ai (…) Când mă întorc de la liceu, la 14:50, sau 15:30 sau chiar si cu alte autobuze 420 ESTE PLIN OCHI. Sesizări la RATBV am tot făcut, au spus ca țin cont de părerea mea, nu mă ajuta cu nimic că țin cont, eu vreau să ia masuri. Iar domnul primar a hotărât ca 420 nu are nevoie de schimbări. Eu sunt elev, am gratuitate, dar oamenii care plătesc abonamente, este corect sa stea în stații ca nu mai au loc sau sa se sprijine de uși? Doresc să se ia masuri pentru ca acest lucru se întâmplă nu de azi, nu de ieri, din totdeauna de când 420 a fost instituit în Sânpetru și Bod. Haideți să nu mai închidem ochii la asemenea probleme importante în comuna aceasta”. 
Cazul liniei 420 nu este singular. Reclamații sunt și pe alte linii metropolitane. 
 
 

Scene similare și în municipiul Brașov 

 
Aglomerație este și pe unele linii din municipiul Brașov, mai ales dimineața, când elevii merg la școală. De altfel, uneori este de înțeles de ce preferă să își roage părinții să îi ducă la școală. De ce ar accepta cineva disconfortul de a sta „într-un picior” în autobuz, când există o variantă mai confortabilă? De altfel, poate că în cazul transportului în comun, municipalitatea brașoveană ar trebui să treacă de la discursul „folosiți transportul în comun” la măsuri concrete, iar prima ar fi o monitorizare „pe bune” a gradului de încărcare a curselor, pentru a stabili o frecvență optimă, adaptată perioadei actuale, nu„orelor de vârf” din Epoca de Aur.  
 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.