„Brașov, capitală verde a României”, este un slogan drag actualei conduceri a Primăriei. După anul 2020 au fost anunțate planuri, studii, strategii, proiecte. A fost organizat Forumul Orașelor Verzi, s-au asumat obiective, dar lucrurile concrete se lasă așteptate. Ba mai mult, măsurile menite a reduce poluarea nu sunt coerente de la A la Z. Un exemplu în ceea ce privește lipsa de coerență ține transportul auto.
În urmă cu mai mulți ani, după ce a început modernizarea flotei RATBV, Primăria anunța două măsuri menite a mai reduce din poluare: obligarea transportatorilor care duc navetiști să dețină autobuze mai puțin poluante (cu motorizare Euro 6 sau hibrid) sau cu emisii zero (electrice), dar și obligarea taximetriștilor să își „înverzească flota”.
În ceea ce-i privește pe taximetriști, Municipalitatea pare destul de insistență în a impune „înverzirea” flotei, din moment ce primarul Brașovului, Allen Coliban, a încercat să obțină de mai multe ori, fără succes, acordul Consiliului Local pentru modificarea Regulamentului taxi (prin care a fost propus un tarif majorat pentru cursele de zi, dar și obligații pentru înverzirea flotei – DETALII AICI).
În schimb, problema autobuzelor pentru navetiști a fost lăsată în plan secund, astfel că și acum transportatorii folosesc autobuze vechi, pe care le opresc cam pe unde cred ei de cuviinţă, chiar şi în nteriorul oraşului.
Conform Regulamentului aprobat în anul 2019 de Consiliul Local Braşov, din 1 ianuarie 2021, operatorii de transport care îşi desfăşoară activitatea în municipiul Braşov ar fi trebuit să aibă autobuze Euro 6 (dacă este vorba de motorizare Diesel) sau vehicule hibrid sau electric. Această obligaţie nu a fost respectată, iar de la intrarea în vigoare a regulamentului, operatorii de transport au solicitat de mai multe ori autorităţilor locale să amâne termenul de intrare în vigoare a acestei obligaţii.
Anul trecut, Primăria Brașov anunța că RATBV şi-ar putea extinde activitatea şi în domeniul transportului navetiștilor. Au fost anunțate discuții cu RATBV şi cu agenţii economici, iar intenţia autorităţilor locale este ca planul să fie pus în aplicare la acestui an. Planul nu a fost pus în aplicare și nu sunt semnale că s-ar întâmpla prea curând.
Acest aspect al transportului în Braşov şi zona metropolitană reprezintă una dintre principalele surse de poluare pentru oraş – o chestiune care ar trebui să atragă atenţia autorităţilor locale şi să le facă să muncească mai mult pentru “inverzire”. În schimb, Primăria Braşov se mulţumeşte să “înverzească” oraşul prin forumuri, întâlniri şi studii. Şi bineînţeles, prin afişarea unor premii pe care le-a primit, cel mai probabil, nu ca urmare a cuantificării poluării (sau lipsei ei), ci a numărului de like-uri şi share-uri la postările despre “oraşul verde”.