De mult timp se poate observa situația degradantă în care se află zona gării din Brașov, iar nimic nu pare că o să se îmbunătățească prea curând. Au fost anunțate planuri de reabilitare, dar nu s-a întâmplat nimic. Poate se va întâmpla acum, după aprobarea unei ordonanțe de urgență a Guvernului.
Astfel, în 30 iunie 2022, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 107 pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române. Printre altele, actul normativ prevede că unitățile administrativ-teritoriale, în baza documentațiilor tehnico-economice elaborate, pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de parteneriate pentru implementarea de proiecte pe infrastructura feroviară publică sau regenerarea urbană.
Altfel, spus, acest act normativ le oferă posibilitatea administrațiilor locale să se implice în reabilitarea Gării Brașov. Acum rămâne de văzut dacă Primăria Brașov se va implica în reabilitarea „porții de intrare” în oraș.
Între timp, în Gara Brașov…
Mizeria și oamenii străzii sunt omniprezenți, atât în interiorul clădirii, propriu-zise, cât și în zona care o înconjoară. Chiar dacă lucruri asemănătoare se văd și în alte zone ale Brașovului, această realitate, întâlnită la Gara Brașov, este una total nefericită, având în vedere că este o importantă poartă de intrare a turiștilor în oraș.
Fiind cea mai importantă gară din centrul țării, un important nod feroviar, tranzitat de un număr foarte ridicat de călători, mulți turiști, o parte din aceștia străini – situația devine și mai tristă, pentru că imaginea gării creează o primă impresie îndoielnică asupra orașului de la poalele Tâmpei.
Cum aeroportul este, încă, în faza de construcție, Gara Mare rămâne cea mai accesibilă cale de a ajunge în Brașov, în cazul în care nu este folosită mașina personală. Iar în gară, vizitatorul vede deșeuri aruncate la voia întâmplării, coșuri de gunoi rupte: o imagine dezolantă, amplificată, mai ales pe timp de vară, de un miros greu de suportat.
Iar oamenii care dorm pe spațiile verzi, pe bănci sau în locuri improvizate, creează un sentiment de nesiguranță celor ce o tranzitează.
Chioșcurile părăsite de pe peroane, pe lângă faptul că sunt inestetice, în timp au devenit adevărate focare de infecție.
De asemenea, cei care ar trebui să îți ofere informații, cei care lucrează la ghișee, în afară că nu prea sunt deschiși la a oferi informații cu privire la trenuri, se încurcă de fiecare dată când vine vorba de a comunica cu străinii.
Cruntul adevăr este că, să petreci mai mult timp în această gară devine o adevărată aventură – nicio secundă nu trebuie să îți scapi bagajele din ochi, trebuie să fii foarte atent pe unde treci, pentru că este plin de hoți, de cerșetori, care te urmăresc peste tot prin gară, ceea ce face ca acest loc să devină unul deloc prietenos și o adevărată pată asupra turismului local.
Este păcat și descurajator faptul că nimeni nu pare a se ocupa de remedierea acestor situații atât de actuale și, care, dacă ar fi rezolvate, ar putea genera o impresie cu mult mai bună asupra funcționalității orașului de la poalele Tâmpei. Este păcat inclusiv de istoria care stă în spatele gării și de arhitectura acestei clădiri, construită în anii ’60.
În prezent Gara Brașov este tranzitată zilnic de peste 150 de trenuri de călători, inclusiv curse internaționale.
Doar planuri pe hârtie până acum
Începând din anul 2007, Primăria Brașov a încercat să preia Gara Mare de la Ministerul Transporturilor, pentru a o reabilita. Au fost trimise adrese la minister, la CFR SA (care deține infrastructura feroviară), dar fără succes.
Au fost organizate campanii de strângere de semnături, au fost trimise la București, dar fără succes.
În anul 2019 au fost anunțate planuri grandioase pentru Gara Brașov, planul de reabilitare fiind prezentat într-o ședință a Consiliului Local Brașov, investiția fiind estimată la 4,3 milioane de euro.
În anul 2020, CFR a organizat o licitație pentru închirierea spațiilor comerciale din gară, obligația chiriașului fiind de face lucrări de reabilitare, conform conceptului prezentat în Consiliul Local Brașov. La licitație a fost invitată și Primăria Brașov, care a spus „pas!”.