Primarul Allen Coliban îşi dovedeşte, din nou, „spiritul managerial” şi „talentul administrativ” pe care în campania electorală promisese că le va pune în sprijinul braşovenilor. Primăria Municipiului Brașov a achiziționat, la finalul lunii iunie şi începutul acestei luni, prin licitație deschisă, dezinfectanți pentru mâini, dezinfectanți pentru suprafețe și prosoape de hârtie, pentru care a plătit aproape 3,3 milioane de lei. Totul în baza unui act legislativ care deja nu mai era în vigoare de 4 luni.
Potrivit jurnalul.ro, pentru această achiziţie, destinată unităţilor de învăţământ (care din iunie sunt în vacanţă până în septembrie), Primăria Braşov a pus ca bază legală un ordin comun al miniștrilor Sănătății și Afacerilor Interne din anul 2020, care la rândul lui, are drept bază legală Legea 55/2020 privind instituirea stării de alertă. Starea de alertă însă nu mai există, în România, încă din data de 8 martie 2022, în timp ce achiziţia s-a făcut la finalul lunii trecute.
Practic, Primăria municipiului Braşov a făcut o achiziţie de milioane de lei ca şi cum ar fi în continuare în stare de alertă, neştiind sau nepăsându-i că actul legislativ pe care îşi bazează „sesiunea de shopping” nu mai există de patru luni.
Anunţul de licitaţie a fost lansat încă din 22 aprilie 2021, achiziţia fiind împărţită pe cinci loturi (dezinfectanți pentru mâini, dezinfectanți pentru suprafețe pe bază de alcool și pe bază de clor, măști de protectie și prosoape din hârtie împăturite tip „Z”). Pentru fiecare lot a existat o procedură deschisă.
Deşi la data de 8 martie 2022, şi-a încetat valabilitatea ordinul comun al miniştrilor Sănătăţii şi al Afacerilor Interne, privind starea de alertă (document ce a stat la baza achiziţiei), procedura a continuat în acelaşi mod, fiind finalizată la 27 iunie 2022, respectiv 5 iulie 2022, prin semnarea a patru din cele cinci loturi. Fiecare atribuire s-a făcut cu menţiunea pentru „dotarea unităților de învățământ preuniversitar de stat din Municipiul Brașov cu echipamente și materiale de protecție/ dispozitive medicale în vederea creșterii capacității de gestionare a crizei sanitare Covid-19”.
Primăria Braşov a semnat, astfel, fără a avea bază legală pentru continuarea procedurii, următoarele contracte (loturi):
- contract pentru livrarea de dezinfectant de suprafețe pe bază de alcool – în valoare de 684.939,7 cu TVA (faţă de suma iniţială din buget, de 1.428.317,65 lei fără TVA) – furnizor: SC Romchim SRL;
- contract pentru furnizarea de tablete de dezinfectant pentru suprafețe pe bază de clor – în valoare de 75,398,4 lei cu TVA (faţă de suma iniţială bugetată, de 79.865,55 lei fără TVA) -furnizor: SC G&M 2000 SRL;
- contract pentru pachete de hârtie de tip „Z” – în valoare de 244.342 lei cu TVA (faţă de suma iniţială bugetată, de 694.291,76 lei fără TVA) – furnizor: SC Census Group SRL;
- contract pentru dezinfectant pentru mâini – în valoare de 2.281.003,9 lei fără TVA (faţă de suma iniţială bugetată, 3.768.038,86 lei fără TVA) – furnizor: SC Klintensiv SRL (fostă Pro Integrator SRL).
Contractele pentru primele trei loturi au fost semnate pe data de 27 iunie, iar pentru al patrulea, pe 5 iulie. Contractul pentru al Lotul 5 al acestei achiziţii, care viza aproape zece milioane de măşti şi era estimat la 9.663.181.05 lei fără TVA, nu a fost atribuit. Nu pentru că starea de alertă a încetat sau pentru că nu mai este în vigoare ordinul care a stat la baza achiziţiei. Ci pentru că nu s-au găsit firme care să depună oferte conforme sau admisibile, după cum se arată în anunţul de pe SICAP care anulează procedura.
**
UPDATE – 14.45
Primăria municipiului Braşov: a trecut starea de alertă, nu şi pandemia
Într-un punct de vedere oferit de Primăria municipiului Braşov, prin purtătorul de cuvânt Sorin Toarcea, instituţia a transmis că achiziţia este legală şi necesară, atâta timp cât există starea de pandemie, deşi alerta a trecut. În plus, municipiul Braşov a obţinut, în prima parte a acestui an, finanţarea din fonduri europene pentru această această achiziţie pornită încă din perioada când exista stare de alertă, drept care clauza suspensivă direct legată de acest aspect nu mai poate fi aplicată. În plus, purtătorul de cuvânt al Primăriei a precizat că adjudecarea s-a făcut când ordinul invocat ca bază pentru achiziţie era încă în vigoare.
Sorin Toarcea:
„Procedura de licitaţie a fost lansată anul trecut în aprilie. Conform caietului de sarcini, exista o clauză suspensivă + condiţionată de semnarea contractului de finanţare, care s-a semnat însă anul acesta. Aşadar, achiziţia rămânea valabilă dacă obţineam finanţarea, ceea ce s-a şi întâmplat. Contractul de finanţare s-a semnat în 29 aprilie, astfel clauza suspensivă nu a mai fost valabilă şi am semnat contractele de furnizare, pentru aceste materiale”.