Decembrie 2023: Brașovul va avea zeci de kilometri de piste pentru bicicliști, benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun.
Investițiile au fost anunțate de viceprimarul Brașovului, Flavia Boghiu, în presa națională, acolo unde și ea dar și primarul Allen Coliban aleg să dea interviuri față în față cu jurnaliștii – pentru că la Brașov dau informații doar prin comunicate de presă „idilice”…
Termenul înaintate de Flavia Boghiu pentru zecile de kilometri de piste de biciclete și benzi dedicate transportului în comun pare însă nerealist, proiectele anunțate de ea fiind încă în stadiu incipient, chiar dacă au fost începute în urmă cu mai bine de doi ani, de fostul primar.
Ba mai mult, fiind vorba de proiecte cu finanțare europeană, dacă nu sunt gata până la finalul anului 2023, Primăria Brașov poate fi pusă în situația de a da banii înapoi. La ritmul actual de implementare, riscul ca acest lucru să se întâmple este destul de mare.
Ce a anunțat viceprimarul în presa națională
„Noi am aprobat Masterplanul Velo, o abordare integrată a pistelor de bicicletă pe care le dezvoltăm în Braşov, avem trei proiecte de piste care vor fi finalizate la sfârşitul lui 2023 şi care vor conecta zonele importante din oraş, inclusiv cartiere, tocmai pentru că ne dorim să creştem utilizarea bicicletei în defavoarea maşinii personale. Vor fi câteva zeci de kilometri şi încercăm să creştem lungimea acestora (…) Avem proiect şi de benzi dedicate pentru autobuze, cu termen de finalizare tot la finele anului viitor, ceea ce înseamnă că ar trebui ca din 2024 să avem atât piste pentru biciclete cât şi benzi dedicate, care să reducă timpii petrecuţi în trafic”, a declarat Boghiu în emisiunea ZF Investiţi în România.
Flavia Boghiu nu a precizat care sunt cele trei proiecte, însă, cel mai probabil făcea referire cele pregătite de fosta administrație: traseele Valea Cetății – Terminal RATBV Poienelor, Terminal RATBV Poienelor – Gara – Centrul Civic și Calea Verde a Brașovului.
Pentru traseele Valea Cetății – Terminal RATBV Poienelor, Terminal RATBV Poienelor – Gara – Centrul Civic, Primăria Brașov a obținut finanțări europene pentru lucrări, iar pentru „Calea Verde” (care include și benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun), finanțarea nerambursabilă a fost obținută pentru realizarea documentațiilor tehnice. Pentru toate, contractele de finanțare au fost semnate înainte de alegerile locale din anul 2020.
Ce s-a făcut după anul 2020
După schimbarea conducerii Primăriei, noul primar, nemulțumit de viziunea predecesorului său a oprit proiectele, pentru „analize aprofundate”. (DETALII AICI). În această perioadă se lucrează la documentația pentru Calea Verde, iar pentru cele două trasee, nici măcar nu au fost lansate licitațiile de lucrări. În aceste condiții, este puțin probabil ca anul acesta să înceapă lucrările. În cel mai fericit caz, șantierele vor fi deschise în primăvara anului viitor, undeva în aprilie sau mai, iar în câteva luni (până în noiembrie) va fi imposibil ca lucrările să fie gata.
De asemenea, nici despre benzile pentru mijloacele de transport în comun nu sunt publice prea multe informații noi. Unele erau prevăzute în „Calea Verde”, iar pentru altele a fost semnat un contract de finanțare încă din anul 2019. După alegerile locale din anul 2020, despre aceste proiecte s-a vorbit, dar nu s-a făcut nimic.
Altfel spus, în ceea ce privește infrastructura pentru transportul verde, Flavia Boghiu a promis imposibilul.