Problemele Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav nu vor fi rezolvate prea curând, dacă e să ne luăm după declaraţiile celor direct implicaţi în acest proiect şi în buna lui funcţionare. „Actorii implicați”, fie că vorbim de Regia Autonomă Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, fie că vorbim de Consiliul Județean Brașov sau de ROMATSA sunt acum în etapa explicațiilor privind programul de 12 ore. Perspectivele Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav sunt destul de sumbre, iar „factorii de decizie” nu par foarte preocupați să găsească soluții pentru ieșirea din criză, ci să caute vinovați.
Mai exact, zilele trecute, directorul Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav, Alexandru Anghel, a declarat că a transmis mai multe adrese către ROMATSA, prin care solicita prelungirea programului. Până acum a fost obținută trecerea de la programul redus de 12 ore la cel de 16 ore.
Brașovul a cerut 12 ore încă din anul 2018
Cu explicații privind programul aeroportului a venit și directorul ROMATSA, Adrian Cojoc. Acesta a declarat pentru Agerpres:
„Probabil că informaţiile n-au ajuns acolo unde trebuie. Din 2018, în urma solicitării de la Braşov şi conform studiului realizat de Eurocontrol şi de consultantul contractat de Braşov, acesta a fost programul solicitat şi propus (12 ore, n.r.), program pentru care ROMATSA a făcut toate demersurile să se adapteze, aş spune chiar mai repede decât se prognoza iniţial. Repet, solicitarea de la Braşov a venit în luna iulie 2018, iar programul iniţial propus era de 12 ore. De altfel, şi în minutele întâlnirilor care au avut loc la sediul ROMATSA, atât cu autorităţile locale din Braşov, cu Autoritatea Aeronautică şi cu colegii din ROMATSA, se stabileşte în mod clar că programul de operare dezvoltat de CJ Braşov pentru Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav (AIBG) va fi de 12 ore până în anul al 3-lea, urmând să devină de 24 de ore”.
ROMATSA: „După 3 ani, de fapt rezultă în documente se va putea ajunge la 24 de ore”
Cât despre programul de 24 de ore, președintele Consiliului Județean Brașov, Șerban Todorică, a declarat că „discuțiile pe această temă oferă ca orizont de timp anul 2025. Noi vom încerca să obținem mai repede programul de 24 de ore”.
La rândul său, Adrian Cojoc a declarat că va mai dura până când acesta se va implementa:
„Aşa cum am arătat din documente, după 2-3 ani de la deschidere. După 3 ani, de fapt rezultă în documente se va putea ajunge la 24 de ore, dar, aşa cum v-am mai spus, ROMATSA se va dimensiona, însă aeroportul trebuie să facă dovada că există necesitatea reală ca acest program de funcţionare să fie 24 de ore. Asta este tendinţa. Am susţinut şi vom susţine toate demersurile pentru a veni în sprijinul Braşovului şi ca acest aeroport să devină unul cât mai vizibil şi profitabil”.
În plus, directorul ROMATSA a spus că pentru a se ajunge la acest program este nevoie de acordul unei alte instituții:
„Modificarea programului aeroportului nu este în sarcina ROMATSA, ci este o acţiune validată, aprobată de Autoritatea Aeronautică Română în urma parcurgerii unor paşi şi, dacă se întrunesc toate condiţiile, Autoritatea poate decide modificarea certificatului de aerodrom. În acelaşi timp, ROMATSA trebuie să fie anunţată din timp pentru a-şi dimensiona corespunzător salariaţii care vor deservi aeroportul în noul program.
Altfel spus, până în 2025 sau 2026 (dacă luăm în calcul cei trei ani menționați de ROMATSA) Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav va avea un handicap pe piața de profil și nu va putea concura de la egal la egal cu aeroporturi care au program de 24 de ore. În aceste condiții, pentru a putea atrage operatorii, Brașovul ar putea fi pus în situația de a supralicita schemele de minimis sau alte forme de sprijin financiar către operatorii aerieni. Însă și procedurile privind acordarea sprijinului financiar sunt de durată, pentru că este nevoie de aprobări din partea Comisiei Europene.