
Noua rovinieta aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate folosite în rețeaua de drumuri naționale, indiferent dacă sunt destinate transportului de persoane sau de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone, intră în vigoare începând cu data de 01 Ianuarie 2026, anunță deputatul PSD Augustin-Florin Hagiu.
Această rovinietă este aplicabilă în funcție de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.
Totodată, PNRR ne obligă la aplicarea unei taxe de poluare începând cu ianuarie 2026, taxă despre care Ministrul Fondurilor Europene spune că se aplică după principiul: „Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puțin poluant, taxa va fi mai mică.”
În urmă cu aproximativ 15 ani, în repetate rânduri, atrăgeam atenția factorilor de decizie guvernamentală cu privire la soluția ce trebuie aplicată în cazul taxării autovehiculelor personale și mijloacelor de transport mărfuri și pasageri respectiv eliminarea totală a taxei de primă înmatriculare (la vremea respectivă) și introducerea unei formule de impozitare anuală a proprietății autovehiculelor, în funcție de vechime/norma de poluare în paralel cu măsuri de stimulare a reînoirii parcului de vehicule comerciale si autoturisme.
Salut cu această ocazie faptul că, în sfârșit, principiul “poluatorul plătește” a fost descoperit și în România, urmând să fie aplicat corespunzător însă trag un semnal de alarmă raportat faptului că noul mod de taxare a utilizării rețelei de drumuri naționale de către vehiculele de până la 3,5 to are în vedere și norma de poluare iar asta presupune să taxăm de două ori, în funcție de nivelul clasei de emisii poluante (Euro) adică, odată prin rovinietă si încă odată prin impozitul local aferent deținerii vehiculului (noua taxă de poluare impusă prin PNRR).
Consider așadar că se impune revizuirea legii 226/2023 și eliminarea, în noul context, a aplicării rovinietei, începând cu Ianuarie 2026, în funcție de norma de poluare a vehiculului.
Totodată, îmi exprim convingerea că noua taxă de poluare o să genereze fondurile necesare pentru susținerea programului „Rabla” destinat autoturismelor dar și pentru demararea programului de tip „Rabla” în privința vehiculelor comerciale, de care transportatorii au atât de mare nevoie și care a fost deja discutat de către Premier cu reprezentanți ai mediului de afaceri din transporturi, urmând să capete forma unei reglementări, în perioada următoare, a declarat deputatul Augustin-Florin Hagiu.
Fii primul care comentează