Proiectul trenului metropolitan Brașov, în mare întârziere. Autoritățile brașovene vor să recupereze terenul pierdut

Proiectul trenului metropolitan Brașov, pregătit încă înainte de anul 2020 nu a trecut de etapa documentațiilor. A fost prezentat în campania electorală din anul 2020 de George Scripcaru, apoi a fost preluat de noua conducere a Primăriei Brașov, iar acum este gestionat, din nou de administrația Scripcaru. În toată această perioadă pentru acest proiect au existat mai multe tentative de realizare a documentațiilor tehnice și a dosarului necesar obținerii unei finanțări europene. Aceste demersuri au eșuat, până acum au fost stabilite doar niște concepte și principalele investiții ale proiectului, acestea din urmă fiind modificate în timp, pein includerea în ultimii ani, a căii ferate spre Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav.

O firmă care să elaboreze Studiul de fezabilitate și alte documentații tehnice a fost stabilită abia recent, la începutul lunii august. Contractul a fost câștigat în urma unei achiziții publice, pentru valoarea de 6.213.750 lei plus TVA, de Asocierea TTL Planning (lider) – Metrans Engineering – Bomap Engineering. Durata contractului este de 12 luni, însă, conform graficului actual de accesare fondurilor europene, cererea de finanțare ar trebui depusă la finalul acestui an. Speranța autorităților locale brașovene este că acest termen va fi prelungit, iar consultantul va termina Studiul de fezabilitate în termen de 6 luni.

De altfel, reprezentantul directorul general TTL Planning a declarat că șansele de realizare a proiectului sunt extraordinar de mari, având în vedere că există sprijinul Comisiei Europene și Fondurilor și granturilor alocate dar și programul Transporturi, care prevede o axă de finanțare specifică pentru trenurile metropolitane.

„Are șanse foarte mari. Gradul de alocare al fondurilor este încă neutilizat, așa că există șanse foarte mari ca marile asociații metropolitane și marile orașe și municipii din România să poată depună și să obțină aceste fonduri. Sunt doar câteva mari orașe care au deja cererea de finanțare pregătită. Municipiul Brașov împreună cu zona metropolitană va fi, cred, cel de-al treilea mare oraș din România care va depune cererea de finanțare. Acest tip de proiect este un concept nou în România. Există toate premisele ca acest proiect să devină realitate în 3 – 4 ani”, a declarat Ionuț Mitroi.

Trei linii metropolitane

Prin acest proiect se propune introducerea unui transport feroviar în zona metropolitană și cea din vecinătatea acestei zone, pe trei trasee feroviare, inclusiv o linie către Aeroportul Internațional Brașov.

Pe cele trei rute metropolitane vor exista următoarele stații (Puncte de oprire – PO):

1. TM1: Halta Stupini – PO N. Labiș (propus) – PO Tractorul (propus, Nod intermodal conectat la mai multe linii de tren metropolitan) – Gara Brașov;

2. TM2: Codlea – PO Parc Industrial Ghimbav (propus) – PO Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav (propus) – Ghimbav – PO VGP – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – PO Triaj (propus) – Hărman (posibil PO nou) – PO Parc Industrial Prejmer (propus) – Ilieni – Prejmer – Chichiș – Ozun – Gara Sfântu Gheorghe;

3. TM3: Gara Zărnești – General Traian Moșoiu – Halta Tohanu Vechi – Halta Romacril (Râșnov hc) – Gara Râșnov – Gara Cristian – PO Cristian Centru (propus) – PO Ina Schaeffler (propus) – PO Brașovia (propus) – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – Gara Brașov – PO Zizin (propus) – PO Micșunica (propus) – Gara Dârste.

Pentru trenul metropolitan va fi cerută suma maximă

Prin acest proiect vor fi amenajate mai multe stații, vor fi modernizate unele dintre cele existente, vor fi cumpărate garnituri de tren și va fi realizată legătura feroviară între Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav și calea ferată, în vecinătatea Gării Ghimbav.

Pentru acest proiect, autoritățile brașovene vor să acceseze suma maximă de la Uniunea Europeană, respectiv 230 de milioane de euro.

Autoritățile susțin că acest proiect va aduce beneficii considerabile pentru comunitate sub aspectul mobilității în primul rând, pentru că va facilita deplasarea rapidă și sigură între localitățile din zona metropolitană, va reduce traficul rutier și va contribui astfel la dezvoltarea durabilă a regiunii.

Investițiile incluse în acest proiect trebuie finalizate până în anul 2029.

Proiectul va fi implementat de Asociația de Transport Brașov, iar printre parteneri vor fi Primăria Brașov, Consiliul Județean Brașov și CFR SA.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.