Pași înapoi pentru industria de apărare din județul Brașov. Elicopterul IAR 215-sub semnul întrebării, drona „made in România” – abandonată

Două dintre proiectele ce vizau revitalizarea industriei de apărare din județul Brașov sunt, acum, puse sub semnul întrebării. Dronele „made in România” de la Carfil nu s-au mai produs, iar elicopterul ce ar fi urmat să se producă la Ghimbav nu este dorit de Armata română. Cel puțin declarativ este și o veste bună pentru județul Brașov: fabrica de pulberi de la Victoria merge mai departe.


Situația industriei de apărare a fost prezentată zilele trecute de ministrul Economiei, Radu Miruță, într-un interviu acordat publicației Europa Liberă, iar multe pasaje au fost dedicate industriei de apărare din județul nostru.

„Cei de la Armată sunt cei care trebuie să stabilească dacă vor modelul mai vechi”

Astfel, în ceea ce privește preluarea de către România, de la Airbus, a licenței elicopterului H 215 și producerea acestuia la Ghimbav, sub denumirea IAR 215, Miruță dat de înțeles că șansele ca acest lucru să se întâmple sunt destul de mici, având în vedere că Armata Română nu își dorește acest elicopter.

„Cei de la Armata Română nu doresc acest model (H 215). Cei din Franța sunt dispuși să ne dea licență pentru modelul H 215, iar Armata Română și-ar dori un model mai nou, H 225. Airbus nu oferă licență pentru modelul mai nou. Cei de la Armată sunt cei care trebuie să stabilească dacă vor modelul mai vechi sau nu. Nu îi pot forța să ia un model pentru care aducem linia de producție aici, pentru că ei sunt cei care stabilesc dacă le este necesar sau nu”, a declarat Miruță.


Preluarea licenței pentru elicopterul H 215 a fost discutată de România și Franța încă din anul 2018, însă, de fiecare dată proiectul s-a împotmolit când s-a pus problema lansării unor comenzi de către Armata Română.

Experiența ucraineană preferată celei americane

Nici proiectul dronelor românești produse la Carfil Brașov, nu mai pare în grațiile actualului ministru al Economiei. Pentru dezvoltarea dronei românești, Carfil a încheiat un acord de colaborare cu Periscope Aviation, o divizie a companiei americane Chartis Federal, iar în primăvara acestui an, conducerea unității brașovene anunța că în 2025 vor intra pe linia de producție două modele, lucru care nu s-a mai întâmplat.

„Nu se face dronă, deocamdată, în industria națională de apărare”, a declarat Miruță.

El a dat de înțeles că Guvernul României este tentat să schimbe și strategia de producere a dronelor, optând pentru colaborarea cu specialiștii din Ucraina:


„Suntem în discuții cu Ucraina și cred că ar trebui să avanseze discuțiile astea. Ei sunt cei mai avansați în momentul de față. Încercăm să le producem cu parteneri din Ucraina. Inițial vor fi testate acolo (în Ucraina)”, a spus Miruță.

Ba mai mult, din declarațiile ministrului rezultă că SC Carfil SA este scoasă „scoasă din schemă”, el precizând că pentru producerea noilor drone sunt luate în calcul alte amplasamente: Romaero, Craiova sau Ghimbav.

Pulberi de Victoria, poate în anul 2029

Pe de altă parte, Radu Miruță a spus că proiectul Fabricii de Pulberi de la Victoria (implementat în parteneriat cu producătorul german Rheinmetall) merge mai departe, iar în primăvara anului viitor vor începe lucrările la noua unitate.


„În ianuarie 2026, începe construcția. Am început să punem bani către Pirochim (compania Ministerului Economiei care s-a asociat cu firma germană Rheinmetall pentru construcție), am semnat ordinul de mărire a capitalului social. În cel mai nefericit caz, va ieși primul camion cu pulberi după 3 ani de la punerea pietrei de temelie (în anul 2029, n.r.)”, a mai spus Miruță.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.