Modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara se face în două viteze: foarte încet și deloc. În prezent, pe acest tronson se circulă mai încet ca acum 10 ani

Parte a Coridorului IX pan-european Rin – Dunăre cu o lungime de aproximativ 2.000 de kilometri, sectorul de cale ferată Brașov-Sighișoara, cu o lungime de 129 km, este departe de a fi unul european, pe care să se circule cu o viteză medie de 160 km/h. 

Conform hotnews.ro  de mulți ani, pe acest sector sunt instituite restricții de viteză, iar trenurile merg mai încet ca acum 10 ani. Astfel, dacă acum 10 ani trenurile de persoane parcurgeau cei 129 de kilometri dintre Brașov și Sighișoara  în mai puțin de o oră și 45 de minute, acum drumul durează cel puțin doua ore și 35 de minute, ceea ce înseamnă că pe acest segment se circulă cu o viteză medie de sub 50 km/h. 

Sectorul Brașov-Sighișoara urmează a fi modernizat, iar pentru realizarea lucrărilor au fost lansate licitațiile, tronsonul fiind împărțit în trei sectoare: Apața-Cața,  Brașov -Apața și și Cața- Sighișoara. Procedurile sunt mult întârziate, astfel că va mai trece o perioadă până când, între Brașov și Sighișoara vom avea o cale ferată cu adevărat europeană.

Astfel, pentru sectorul Apața-Cața, cu o lungime de aproximativ 28 km, licitația de lucrări a fost lansată încă din luna septembrie a anului trecut, a fost suspendată aproape o lună, iar termenul de depunere a ofertelor a fost amânat de mai multe ori. Conform datelor de pe site-ul Sistemului Electronic de Achiziții Publice, constructorii interesați de acest contract, cu o valoare estimată de 2.867.944.000 lei, fără TVA , pot depune ofertele până în 20 martie 2018,  iar data limită de evaluare a ofertelor este 16 aprilie 2018. 

 Modernizarea celorlalte două tronsoane ale sectorului Brașov – Sighișoara, respectiv Brașov -Apața și Cața- Sighișoara a fost scoasă la licitație  încă din 6 decembrie 2016, iar procedura a fost suspendată și reluată în primăvara anului trecut. Data limită de depunere a ofertelor pentru acest contract, cu o valoare de 3.190.570.000 lei, fără TVA, a fost 23.08.2017,  iar  evaluare a ofertelor ar fi trebuit să se finalizeze în 31 ianuarie 2018, termen care nu a fost respectat. În momentul de față, ofertele sunt în evaluarea financiară.  

Lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara vor beneficia de cofinanțare din partea Uniunii Europene, în proporţie de 85%, iar diferența de 15% va fi asigurată de la bugetul de stat.  Pentru toate cele trei segmente, durata de execuție a lucrărilor este de 48 de luni, la care se adaugă 60 de luni perioada de notificare a defecțiunilor.  Scopul modernizării căii ferate Brașov-Sighișoara este creșterea vitezei de circulație la 160 km/h (pentru trenurile de persoane) și 120 km/h (pentru trenurile de marfă), reducerea duratei de transport,  creșterea siguranței feroviare, realizarea unor facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare și de management al traficului și îmbunătățirea gradului de confort oferit călătorilor în stațiile de cale ferată.

Modernizarea tronsonului Brașov – Predeal e doar la stadiu de concept. CFR SA visează la un un tunel de 22 km prin munte

Modernizat ar trebui să fie și segmentul de cale ferată Brașov – Predeal (26,9 kilometri), însă proiectul pentru acest tronson este abia în stadiul de concept. Pe acest segment, se circulă cu viteze foarte mici, în principal din cauza configurației terenului. De exemplu, pe sectorul Timișul de Sus – Predeal (10,1 km și urcă de la circa) care ajunge la cota maximă de  1.032 m, viteza este redusă de numeroasele curbe strânse, valoarea maximă fiind de 55 km/h pentru trenurile de călători și de 35 km/h  pentru cele de marfă (care rulează cu tracțiune dublă).

În anul 2014, când a fost depusă documentația proiectului la Agenția pentru Protecția Mediului, CFR SA analizase mai multe scenarii, inclusiv posibilitatea realizării unui tunel dublu  (câte un tunel pentru fiecare fir de circulație, fiecare cu o lungime de 22.485 m), începând de la Bușteni cu ieşire la Dârste. Totuși, cum pentru această variantă chiar și reprezentare CFR au recunoscut ca este aproape imposibil să obțină finanțare, a fost aleasă o variantă mai puțin costisitoare: reabilitarea căii ferate pe actualul traseu. 

Coridorul IV pan-european, lung de circa 2.000 de kilometri, face legătura între oraşele germane Dresda şi Nurnberg şi metropola turcească Istanbul, cu trecere prin Cehia, Austria, Ungaria, România şi Bulgaria. Porţiunea românească a coridorului IV are circa 800 de kilometri, fiind cuprinsă între Curtici, judeţul Arad, şi Constanţa, pe traseul Curtici-Arad-Simeria-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa.

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*