CNAS despre sistemul informatic de sănătate: merge, dar e indisponibil. Vinovații? Medicii de familie care apasă de prea multe ori pe „Enter”

Dacă până acum, sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), ba mergea, ba nu mergea, ba cădea de tot, ba se împotmolea, de la începutul lunii acesta este în colaps. Medicii de familie sau farmaciștii stau mai mult în fața calculatorului, așteptând să valideze online datele în sistem, decât în fața pacientului, pentru a-i servicii medicale.  „Iar a picat sistemul”, a devenit deja un tic verbal al medicilor. Dar, de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CANAS) situația se vede altfel, el puțin prin ochii purtătorului de cuvânt al instituției, care ar da de înțeles că situația nu este atât de neagră precum o prezintă medicii de familie și farmaciștii. 



Contactat telefonic de Europa FM, purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici (fost prezentator al știrilor matinale de la Antena 1), a declarat că „sistemul merge dar este indisponibil“.

Daniela Osmanovici:Până  în 10 iulie, sistemul a funcționat, dar nu cum a vrut lumea. Sunt anumite categorii de furnizori cu care sistemul nu s-a mai «înțeles». Despre asta e vorba. Sistemul se ocupă de mai multe categorii de furnizori, mai multe componente. Sistemul, per total, a devenit indisponibil din data de 10 iulie“. 

Reprezentantului CNAS i s-a cerut apoi să explice de ce sistemul nu funcționează, iar răspunsul său nu a fost deloc convingător 



Daniel Osmanovici: „Problema este simplă. Au existat o serie de chestiuni legate de anumite componente ale sistemului, care au trebuit să fie remediate. O chestiune care este puțin cunoscută, spre deloc, este modul în care este accesată informația în sistem. De cele mai multe ori, lumea își închipuie că deschizi calculatorul, apeși pentru a ți se valida ceva și lucrurile s-au rezolvat. Chestiunea este în felul următor: pentru că e vorba de o cantitate imensă de date, lucrurile nu funcționează atât de repede pe cât și-ar dori toată lumea, inclusiv noi. Asta înseamnă că sunt momente în care sistemul este suprasolicitat. De exemplu, într-o perioadă normală, există între 800 și 1.200 de validări consecutiv. Dar, există momente în care cifra ajunge la 4.000 și atunci sistemul are nevoie de un anumit buffer pentru a prelucra informația. Numai că utilizatorul care stă în fața calculatorului, văzând că nu i se răspunde, apasă din nou pe «Enter» și încă o dată… ”. 

 

Întrebat dacă sugerează că sistemul nu funcționează din cauza faptului că medicii apasă de prea multe ori pe tasta Enter, Osmanovici a „nu spun asta”. De câte ori e o problemă cu sistemul, toată lumea se duce la un medic de familie sau doi medici de familie. Trebuie să ne gândim și la reprezentativitatea când ne referim la medici de familie. Sunt foarte mulți medici de familie în România. Întâmplător sau nu, sunt aproximativ 11.000 care sunt în acest sistem și sunt în jur de 4 milioane de hârtiuțe care se întâmplă în fiecare lună în sistemul acesta. Despre lucrurile acestea nu se vorbește. E mau simplu să spui: «Nu funcționează, CNAS nu face»”, a mai declarat Osmanovici.  



Purtătorului de cuvânt al CNAS i s-a cerut și un mesaj pentru medicii de familie. „Meseria și-o pot face. Există niște contracte cu fiecare furnizor cu care CNAS este în relație și în contracte sunt mențonate o serie de lucruri în urma cărora acei furnizori știu cum să funcționeze în această perioadă. Este o chestiune pe care ei o cunosc”.

După toată această pledoarie, trebuie spus totuși că, în ciuda celor relatate de Osmanovici, pe bucăți sistemul electronic de sănătate a început să cadă de pe 1 iulie, așa spun medicii de familie. Dar, CNAS nu aa recunoscut oficial acest lucru decât în 5 iulie, când era evident că nu funcționează.

Medicii de familie spun că de cele mai multe ori când sistemul cade, CNAS «se face că plouă», tocmai pentru a nu deconta cumva greșelile făcute de medici. 

 



Comunicatul postat de CNAS pe site-ul instituției, în data de 10 iulie

Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS.

Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017:

– serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019.

– serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz.

– raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS.

În acest sens, pentru perioada/perioadele în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite Ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate, care se publică pe pagina de web a CNAS.

1 Trackback / Pingback

  1. Sistemul informatic din sănătate, în blocaj total. Declarație cinică a purtătorului de cuvânt al CNAS: „Oamenii mor oricum. Și cu, și fără sistem“

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.