Sistemul informatic de sănătate, din nou în blocaj. Medicii de familie îi trimit acasă pe pacienți sau lucrează off-line

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate este din nou blocată din cauza unor probleme tehnice, astfel că pacienții nici nu pot fi consultați și nici nu pot primi rețete de la medicii de familie, potrivit unui anunț al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Aceste probleme sunt tot mai frecvente, iar medicii de familie au avertizat de mai multe ori că sistemul informatic este „în colaps total“.
 
Potrivit CNAS, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line „până la remedierea indisponibilităţii PIAS“.



Anunțul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate:

 
„Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS. Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017. Serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019. Serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz. Raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS“.


 
Sistemul informatic a fost contractat începând din anul 2012 şi a fost modificat de nenumărate ori, dar fără să se ţină cont de anumite aspecte, precum numărul mare de utilizatori în acelaşi timp, după cum a precizat ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea. 
 
Din păcate, nu funcţionează, nu s-a ţinut cont de numărul mare de utilizatori în acelaşi timp, nu s-a ţinut cont de anumite aspecte. Pe de altă parte, s-au risipit bani pe pregătirea unor persoane care să menteneze sistemul şi care nu se pricep, nu au fost pregătiţi corespunzător. Lucrurile acestea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta“, a arătat Pintea, care a mai precizat că sistemul informativ de sănătate nu este în responsabilitatea directă a Ministerului Sănătăţii, ci a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
 


 
În luna iunie, medicii de familie subliniau, într-o scrisoare deschisă trimisă Ministerului Sănătăţii, Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate şi Guvernului, că sistemul informatic de sănătate este „în colaps total“: „Sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relația dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurător (Casa Națională de Asigurări de Sănătate) și beneficiar (pacientul român) funcționează cu sincope atât de mari încât mai curând se poate spune că nu funcționează“, au arătat medicii de familie care aau adăugat că din cauza sincopelor în sistem sunt obligaţi să facă ture de noapte, ca să valideze documentele pe care le emit. 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.