Costel Mihai propune înființarea Direcției de Infrastructură de Sănătate în subordinea Municipalității, care să deruleze programe gratuite de sănătate pentru comunitate

Pandemia de coronavirus ne-a arătat că trebuie să ne pregătim mai bine pentru a asigura sănătatea populației și pentru a preveni situațiile similare pe viitor. Municipalitatea trebuie să își asume rolul de coordonare a unor servicii medicale de bază pentru cetățenii orașului, atât la nivel de prevenție cât și de recuperare. În acest context, viceprimarul Brașovului, Costel Mihai, susține înființarea Direcției de Infrastructură de Sănătate în subordinea Consiliului Local, care să se acrediteze ca furnizor de servicii de sănătate și să ofere cetățenilor aceste facilități, în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate.

I-am adresat viceprimarului Costel Mihai, candidat la Primăria Brașov din partea PMP, câteva întrebări pe această temă, pentru a detalia un proiect care pe viitor poate aduce cetățenilor Brașovului un plus de siguranță.

De ce  o Direcție de Infrastructură de Sănătate?

Răspunsul este unul simplu: pentru o comunitate mai sănătoasă și mai bine pregătită să treacă prin situațiile dificile. Perioada pe care o traversăm, cu pandemia de COVID-19 ne-a arătat că trebuie să fim pregătiți oricând să intervenim pentru a proteja, în primul rând persoanele vulnerabile, dar nu numai. Pe de altă parte, deși municipiul Brașov deține unele structuri care oferă și servicii medicale, nu are și o direcție care să le coordoneze, în mod organizat. În prezent, în subordinea Primăriei Brașov și a Consiliului Local nu există nicio structură acreditată să furnizeze servicii de sănătate, în conformitate cu Legea sănătății. Și când spun servicii de sănătate, nu mă refer la cele acordate, în mod curent de spitale, ambulatorii, clinici sau cabinete medicale specializate, ci mai degrabă, la serviciile de bază, cele de prevenție, dar nu numai.  

Cum ar arăta o astfel de structură?

Direcția de Infrastructură să Sănătate a municipiului Brașov poate fi o entitate, în subordinea Consiliului Local, care să preia o serie de structuri și facilități pe care în prezent municipiul le deține, dar care nu au fost utilizate până acum la potențialul lor maxim, tocmai din cauza unor limitări birocratice. Și voi da și un exemplu, care este, din punctul meu de vedere, cât se poate de relevant. Municipiul Brașov deține, în acest moment, una dintre cele mai moderne baze de tratament și recuperare medicală din țară, la Căminul pentru Persoane Vârstnice de la Noua. Cu toate acestea, baza de recuperare nu poate fi pusă la dispoziția cetățenilor, întrucât Direcția de Asistență Socială Brașov, în subordinea căreia se află Căminul, nu este acreditată ca furnizor de servicii medicale. Până nu demult, a existat un parteneriat între DAS și o entitate ce deținea o astfel de acreditare, iar baza de tratament a funcționat, însă acum nu mai este în vigoare acea înțelegere.

Ce alte servicii poate coordona Direcția de Infrastructură de Sănătate pe care o propuneți?

O astfel de structură poate prelua toate acele servicii, cu statut medical, care acum sunt în subordinea Direcției de Asistență Socială și le poate dezvolta, pentru a se adresa unui grup cât mai larg de cetățeni ai Brașovului. Și mă refer aici, pe lângă baza de tratament și recuperare de la Noua, și la cabinetele stomatologice din școli, care pot fi extinse și pot ajunge să aibă o adresabilitate mai mare, inclusiv pentru persoanele din categorii vulnerabile, care altfel au acces foarte greu la cabinetele private. De asemenea, în contextul în care Primăria Brașov dorește să amenajeze centre de permanență în cartiere, această Direcție din subordinea Consiliului Local va fi cea care le va coordona.


Poate o astfel de structură să desfășoare programe de sănătate pentru populația Brașovului?

Cu siguranță că, acreditată ca furnizor de servicii de sănătate, Direcția va putea desfășura astfel de programe pentru cetățenii Brașovului. Și tocmai acesta este și unul dintre deziderate. Și o să dau un exemplu de actualitate, încercând să răspund, totodată, și la o întrebare care ne-a fost adresată de curând: Dacă Primăria Brașov este interesată de sănătatea cetățenilor săi, de ce nu a programat testări pentru COVID, la fel ca Primăria municipiului București? Răspunsul se găsește tocmai în lipsa unei structuri a Municipalității, acreditate pentru furnizarea de servicii de sănătate – o structură care la București există.  O astfel de Direcție ne-ar permite să desfășurăm programe de testări și analize, pentru categoriile vulnerabile.
Ce alte programe de sănătate s-ar putea desfășura prin intermediul unei direcții de sănătate în subordinea Consiliului Local?

Pe lângă cele despre care am vorbit deja, de recuperare medicală, de stomatologie sau de testări și analize, s-a discutat în ultimul an, la Brașov, și de susținerea părinților care au dificultăți în a concepe un copil. Am luat în discuție un program de co-finanțare a fertilizării in-vitro, o procedură care știm că, din cauza costurilor, nu este la îndemâna oricui. Însă lipsa unei structuri acreditate pentru furnizarea de servicii de sănătate a îngreunat punerea în aplicare a acestui program.

Cât de simplă sau de dificilă este înființarea și punerea în funcțiune a Direcției de Infrastructură de Sănătate a Brașovului?

Ca orice nouă entitate a Municipalității, înființarea acestei Direcții trebuie să aibă, în primul rând, sprijinul Consiliului Local Brașov – cel care aprobă regulamentul de funcționare, organigrama, statul de funcții și bugetul anual. Direcția de Infrastructură de Sănătate poate funcționa ca o entitate cu personalitate juridică proprie, cu buget propriu, inclusiv în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate. O analiză atentă pe care trebuie să o facem, este însă cea a resursei umane, pentru că, funcționând în subordinea Municipalității, trebuie să se încadreze într-un număr maxim de posturi, destinate autorității administrației publice locale, cu toate direcțiile și serviciile sale.

Aveți experiența înființării unor structuri, în momente de criză… V-ați asuma și această procedură?

Da, în mandatul care tocmai se încheie am coordonat înființarea unor structuri importante și am trecut prin astfel de analize de buget și de resurse umane, pentru a mă asigura că vom păstra echilibrul financiar la nivelul municipiului. Chiar la începutul mandatului am coordonat înființarea Serviciului Public Local de Termoficare, după o perioadă îndelungată, în care o parte dintre brașovenii care erau legați la rețeaua centralizată de încălzire au stat fără apă caldă și căldură, iar în acest an, am coordonat înființarea Clubului Sportiv Municipal Corona Brașov.
Având această experiență, consider că îmi pot asuma și coordonarea procedurii de înființare a Direcției de Infrastructură de Sănătate, cu atât mai mult cu cât îl am alături de mine, în echipa mea, și pe dr. Petre Gorgon, un specialist în sănătate, care a fondat două clinici, iar în prezent, coordonează singura clinică acreditată NATO din Brașov. Sunt dispus să mă apuc de treabă alături de Primărie, Consiliul Local și echipa mea, pentru că ultimele luni ne-a arătat că avem nevoie de această structură pentru a asigura securitatea medicală a brașovenilor.