Terminalul, pista de aterizare – decolare și balizajul sunt cele mai vizibile componente ale Aeroportului Internațional Brașov. Deocamdată aceste componente sunt în conservare, până anul viitor, când administrația județeană estimează că de pe aeroport vor fi primele zboruri. Cu un an înainte de deschiderea aeroportului, terminalul arată impresionant, atât în interior, cât și în exterior. Iar ultima mare provocare rămâne sistemul de navigaţie, prin turn virtual – primul proiect de acest gen din România şi din Europa de Sud-Est.
Vă propunem un tur virtual prin Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav şi o prezentare a stadiului în care se află lucrările.
Lucrări Finalizate:
- clădirea terminalului (foto)
- pista, platforma de îmbarcare-debarcare, calea de rulare, canalizarea pluvială a pistei;
- sistemul de balizaj cu construcţiile şi instalaţiile aferente (foto jos);
- echipamentele de comunicaţie sol-sol;
- achiziţia autospecialelor ISU de deszăpezire şi a altor utilaje;
- racordarea componentelor aeroportuare la reţelele de utilităţi.
În etape avansate de execuţie:
- clădirea energetică;
- remiza PSI; (foto)
- posturile de control acces;
- gospodăria de apă;
- parcarea și drumul de acces între terminal şi DJ 103C;
- drumurile tehnologice interioare,
- drumul perimetral şi accesele la echipamentele de radionavigaţie;
- construirea împrejmuirilor şi a porţilor;
- devierea canalului Beselcin;
- montarea sistemului de protecţie perimetrală.
Infrastructura contractată ce urmează să fie implementată este cea privind asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană, atât pe partea de proceduri de zbor instrumental şi proiectarea spațiului aerian, cât şi în ceea ce priveşte realizarea infrastructurii fizice şi dotarea acesteia cu echipamente specifice.
Contractul de peste 78 de miliaone de lei a fost semnat pe 29 decembrie. Mai multe detalii AICI:
De ce s-a prelungit termenul de finalizare a proiectului aeroportului?
Explicaţia a vnit din partea preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, tot pe final de an, cu ocazia semnării celui mai complet contract, repspectiv cel pentru turnul virtual de control şi asigurarea viitoarelor servicii de navigaţie.
Materializarea acestui contract a însemnat parcurgerea unor etape birocratice care au început cu procedurile de achiziţie pentru întocmirea studiului de fezabilitate privind asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană.
La termenul de depunere a ofertelor stabilit pe 31 iulie 2019 nu a existat niciun ofertant, astfel că procedura a trebuit reluată. La următorul termenul de depunere, din 21 octombrie 2019, au existat doi ofertanţi, iar în urma evaluării documentaţiilor a fost desemnat un câştigător. Contractul cu firma câştigătoare, Teche Construct Solutions SRL, a fost semnat în 18 decembrie 2019.
Din motive independente de Consiliul Judeţean Braşov, care au ţinut de relaţia contractorului cu subcontactanţii săi, în 28 aprilie 2020 s-a ajuns în situaţia rezilierii contractului, ceea ce a făcut ca întreaga procedură de atribuire a studiului de fezabilitate privind serviciile de navigaţie aeriană să fie reluată. În data 9 iunie 2020 a fost termenul pentru depunerea ofertelor, iar singurul ofertant participant la această procedură a fost declarat câştigător. Astfel, contractul cu Business Analysis&Strategy Consulting s-a semnat în 13 august 2020.
Studiul de fezabilitate a prezentat trei soluţii tehnice pentru asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană – turn virtual, remote şi clasic.
„Am înaintat aceste documentaţii către ROMATSA pentru a decide care este varianta optimă ce trebuie folosită, având în vedere că ROMATSA dirijează traficul aerian la nivelul întregii ţări. Am avut o hotărâre a Consiliului de Administraţie al ROMATSA, în mai 2021, cu privire la soluţia de turn virtual la distanţă, astfel că a trebuit să întocmim caietul de sarcini pe specificul respectiv. Am început procedura de achiziţie în iunie 2021, pe 7 iulie 2021 am primit validarea documentaţiei, iar pe 13 iulie am putut s-o publicăm în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. La data de depunere a ofertelor – 14 octombrie 2021, am avut un singur ofertant, asocierea UTI Construction and Facility Management SA – BOG’ART SRL. Au fost aproape trei luni în care s-au cerut clarificări din partea mai multor firme, însă în final doar o singură ofertă a fost depusă. Fiind vorba despre un proiect extrem de important, întreaga procedură s-a desfăşurat sub supravegherea Autorităţii Naţionale pentru Achiziţii Publice. Raportul procedurii s-a finalizat pe 24 decembrie, am primit avizul conform de la ANAP, iar astăzi putem semna acest contract”, a explicat preşedintele CJ Braşov.
Fii primul care comentează