Medicii de familie, supăraţi că trebuie să elibereze adeverinţe medicale pentru cei care ies din izolare: „Încă o hârtie cerută de stat, inutilă. Aceste hârtii costă, pacientul trebuie să le plătească”

Dr. Raluca Zoitanu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie, a declarat pentru News.ro că medicii de familie trebuie să elibereze mai nou adeverinţele medicale pentru cei care ies din izolare după COVID-19. Aceste acte sunt cerute de căre angajatori în cazul celor care revin la serviciu după perioada de izolare. Cei de la Patronatul Medicilor de Familie atrag atenţia că, de fapt, acest document este inutil deoarece angajaţii au deja un raport medical din aplicaţia corona forms. „Este încă un drum pe care pacientul este forţat să-l facă la medicul de familie, este încă o hârtie inutilă, până la urmă”, afirmă medicul.

 
„În privinţa concediului şi a izolării, pacienţii trebuie să stea, dacă au un test pozitiv şi sunt vaccinaţi, 5 zile, dacă au un test pozitiv şi nu sunt vaccinaţi, 7 zile. Mai contează de asemenea dacă au făcut boala în ultimele 90 de zile sau nu şi dacă au simptome. În aceste situaţii trebuie să întrebe la DSP, pentru că există posibilitatea să nu stea deloc în izolare de exemplu dacă nu au simptome şi dacă au făcut şi boala în ultimele 90 de zile, dar asta decide doar DSP-ul, regula generală este că trebuie să stai acasă. Contacţii direcţi, acele persoane care au stat mai mult de un sfert de oră fără mască sau într-un spaţiu neaerisit cu o  persoană cu test pozitiv, intră în carantină şi carantina este pentru toată lumea de 5 zile, vaccinat, nevaccinat, trecut prin boală.  Lucrurile acum sunt clare, atunci când s-au schimbat ne-au zăpăcit pe toţi pentru că s-au schimbat de la o săptămână la alta şi nici nu mai ştiam ce să le spunem pacienţilor. 
Ceea ce ne-a surprins în acest weekend  fost o nouă hotărâre a Guvernului de această dată, cu tot felul de anexe pentru diversele categorii de activităţi, este acea hotărâre prin care s-a decis continuarea stării de alertă, unde pentru angajatori a apărut obligaţia să solicite angajaţilor o adeverinţă care să dovedească că au trecut prin boală. Iar această adeverinţă bineînţeles că cine să o dea, decât medicul de familie”, a explicat Dr. Raluca Zoiţanu.  
 

Medicii de familie sunt revoltaţi pentru că pacienţii sunt puşi pe drumuri pentru încă un act medical care este, în opinia lor, inutil, afirmă medicul

 
Medicii de familie sunt revoltaţi pentru că pacienţii sunt puşi pe drumuri pentru încă un act medical care este, în opinia lor, inutil, de vreme ce aplicaţia corona forms emite deja pe numele pacientului un raport medical cu rezultatul testului şi antet oficial. Aceste adeverinţe pe care trebuie să le elibereze medicul de familie sunt contra cost, spune Dr. Raluca Zoiţan, pentru că nu sunt decontate prin fondul asigurărilor sociale de sănătate.
 
Prevederile la care face referire medicul se pot regăsi la pagina 14. anexa 3, AICI.
 
„Aici a apărut revolta noastră pentru că este încă o hârtie cerută de stat, cui, medicului e familie, încă un drum pe care pacientul este forţat să-l facă la medicul de familie şi este încă o hârtie inutilă până la urmă, pentru că orice pacient pozitiv primeşte din corona forms acel raport medical cu rezultatul testului pe care este trecută data, pe care este trecut antetul Ministerului Sănătăţii, este un document oficial, pentru ce mai este nevoie ca medicul de familie să transcrie practic acel document?”, întreabă medicul, ctat de news.ro.
 
De asemenea aceste hârtii costă, pentru că orice adeverinţă medicală care nu are legătură cu consultaţia medicală, ci este doar solicitată de un terţ, fie că este vorba despre angajator, primărie sau oricine o solicită, aceste hârtii nu sunt decontate din fondul asigurărilor sociale de sănătate şi atunci persoana care le solicită trebuie să le plătească, în cazul de faţă, pacientul.
 
„Bazându-ne pe experienţa altor documente, cum a fost si adeverinţa de educaţie fizică pe care până la urmă Ministerul a eliminat-o, sau avizele epidemiologice care se cer în continuare total fără rost, pacienţii sunt supăraţi când află că trebuie să plătească, nu înţeleg de ce noi le cerem bani pentru că percepţie este că la medicul de familie totul trebuie să fie gratis, apoi când le explică înţeleg, se supără pe autorităţi dar nu fac nimic, într-un fel am pus aceste tarife şi pentru a-i convinge pe cetăţeni să-şi ceară drepturile acolo unde drepturile le sunt încălcate, unde li se introduc prin lege aceste documente. Dar este această rezistenţă a cetăţenilor de a se lupta cu statul, cu autorităţile, ei consideră că este o autoritate mult pea mare pentru ca ei să se opună, şi atunci ajung să plătească, să ia hârtia şi să se supere pe toată lumea”, a precizat  Dr. Raluca Zoiţanu.  
 
În opinia sa, este la latitudinea fiecărui cabinet în parte.
 
„Sunt colegi care aleg să le dea gratuit, pro bono, deşi noi le spunem de la Patronat că este o concurenţă neloială pe care o fac, este ca şi cum un magazin ar decide să le dea produse gratuit clienţilor, chiar dacă sunt clienţi fideli totuşi, alte cabinete, în funcţie şi de zona şi de posibilităţile financiare au pus tarife de la 10 lei la 50 de lei , erau colegi care au spus că vor cere şi 100 de lei pentru că în general aceste adeverinţe sunt cerute acum, în regim de urgenţă, şi atunci, sigur, pot să pună şi o taxă de urgenţă. Pe noi, cei de la Patronat, care ar fi trebuit să im întrebaţi atunci când se inrodue practic un serviciu nou nu ne-a întrebat nimeni, nu am ştiut, de alfel ultima discuţie oficială cu Ministerul Sănătăţii a fost în 30 decembrie, atunci domnul Ministru a cerut o intâlnire la nivelul Guvernului, ne-am întâlnit cu domnul Premier Ciucă, Ministrul Sănătăţii, doamna secretar de stat Adriana Pistol , doamna Amalia Şerban, aceea a fost o întâlnire cu toate organizaţiile medicilor de familie, de atunci nu am mai avut nicio întâlnire”, a explicat medicul. 
 

Timpul pentru consultaţii la medicul de familie, tot mai limitat. Dr. Raluca Zoiţanu spune că în pandemie medicii de familie au avut tot mai greu timp pentru consultaţiile pe care le ofereau în mod obişnuit înainte de această perioadă. 

 
„Cu foarte mare greutate şi foarte superficial, mă pot gândi la câţiva pacienţi cronici pe care nu i-am mai văzut de câteva luni bune, practic de vara trecută, pentru că doar le trimit reţetele pe mail, sigur, vorbim, ori cu mine, ori cu asistenta, ca să îi întrebăm cum se simt, dar nu i-am mai văzut, şi totusi şi partea aceasta de consult are importanţa ei. Ne aşteptăm la o avalanşă de probleme de sănătate mintală, de depresii, de anxietăţi, de fobii după această perioadă, pe care ar fi fost bine să le putem identifica de acum, nu când se vor agrava pe parcursul acestor ani şi al anilor următori. Deci da, covidul pune o presiune foarte mare pe cabinetele noastre ş nu ne lasă să acordăm acele servicii pe care trebuie să le acordăm la calitatea la care ar trebui să le acordăm restului pacienţilor”, a declart Dr. Raluca Zoiţanu. 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.