Profilul Doamnei M. este cel al unuia dintre cei 2.5 milioane de români care trăiesc dintr-un venit
de sub 1.500 de lei pe lună, în România anului 2023. Doamna M. are 61 de ani. Este necăsătorită și nu are copii. A lucrat ca statistician medical, în cadrul unei policlinici din județul Brașov, timp de 32 de ani. Apoi, mama sa a fost diagnosticată cu Parkinson, iar tatăl său a suferit un accident vascular cerebral. Atunci, doamna M. a fost nevoită să renunțe la slujbă, pentru a-i putea îngriji: pe unul dintre ei, timp de un an, iar pe celălalt, timp de șapte ani. (Articol al USR Braşov)
De atunci au început și problemele sale de sănătate, spune ea. Acum are pareză, hipertensiune arterială mare, malnutriție proteino-calorică și doar 39 de kilograme. Doamna M. a fost, astfel, pensionată pe caz de boală, cu o pensie de sub 1.500 de lei lunar. În 2022 a devenit eligibilă pentru a beneficia de programul „Sprijin pentru România”, introdus de guvern în același an.
A primit prima tranșă a acestui sprijin în iunie/iulie 2022, însă a doua tranșă a banilor nu a mai venit. La numărul public de call center al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale nu i-a răspuns nimeni. Aceasta a fost nevoită să înceapă un pelerinaj îndelungat la instituțiile care ar fi putut să îi ofere un răspuns cu privire la banii pe care avea dreptul să îi primească. În disperare de cauză, doamna M. a apelat la Magda Agache, consilier local USR la Râșnov, în localitatea sa.
De aici, cazul a ajuns imediat la cabinetul senatorului Irineu Darău și la consilierul său, Ferencs Istvan Kabai. Situația dramatică a doamnei M. i-a mișcat profund și au început să lucreze imediat pentru a găsi soluții. În ianuarie 2023, au mers împreună la Casa Județeană de Pensii Brașov, care a confirmat că doamna M. este eligibilă și chiar se află pe listă pentru a beneficia de tichetele sociale de 250 de lei. Lista fusese trimisă și la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, unde s-a și blocat.
Senatorul Irineu Darău trimisese deja interpelări la MIPE și la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, cerând clarificări despre modul în care sunt rezolvate aceste probleme și despre activitatea Call Center-ului ministerului.
“Răspunsurile au venit în bătaie de joc. Ni s-a răspuns că doar cei de la Call center pot rezolva această problemă – același Call Center unde nu răspunde nimeni și unde oameni deja aflați în situații grele sună în zadar. România va deveni o țară mai bună cu cetățenii săi abia atunci când îi va trata cu respect pe cei mai vulnerabili dintre români – persoane cu dizabilități, vârstnici sau copii. Este unul dintre principiile mari cu care am plecat la drum în acest mandat. Am alcătuit o echipă de specialiști pe legislația legată de educație, muncă și protecție socială și mă lupt pentru acest principiu ca membru în Comisia pentru învățământ și în cea pentru Muncă, Familie și Protecție socială din Senat”, Irineu Darău,
senator USR Brașov.
În urma demersurilor consilierului local Magda Agache și ale cabinetului parlamentar ai senatorului Irineu Dărău, doamna M. a primit într-un final pe card banii cuveniți. Cazul doamnei M. este doar un exemplu al modului în care statul ignoră drepturile și nevoile cetățenilor săi vulnerabili, punându-i pe aceștia în situația umilitoare și extenuantă de a bate la ușile închise ale Ministerelor și ale diverselor instituții.
(Articol al USR Braşov)
Fii primul care comentează