Proiectul de modernizare a drumului din Valea Doftanei (Săcele – Câmpina) a intrat în impas din cauza unui viciu de proiectare. Specialiștii care au pregătit Studiul de fezabilitate (în căruia a fost stabilită valoarea investiției și au fost aprobați indicatorii tehnico-economici de către Guvernul României) au gândit un drum fără trotuare în interiorul localităților. Din cauza acestei omisiuni, documentațiile tehnice se plimbă de mai bine de trei luni de la Compania Națională de Investiții (care implementează proiectul) la Comisia de Circulație a municipiului Săcele și înapoi.
Problema a fost ridicată de președintele Organizației municipale Săcele a PNL, Ciprian Sterpu, care i-a reproșat primarului din Săcele, Virgil Popa (PSD) blochează proiectul.
„În 3 decembrie 2020, Comisia de circulație a Municipiului Săcele a avizat investiția, care era atunci în etapa Studiului de fezabilitate. În luna iulie a acestui an a fost solicitat avizul pentru etapa de proiectare și execuție, iar Comisia de circulație nu a emis aviz, solicitând ca în intravilanul municipiului să fie prevăzute trotuare. A urmat un întreg ping-pong cu documentele între Primărie și Compania Națională de Investiții. Compania a spus că o astfel de modificare ar avea implicații majore asupra costului investiției”, a declarat Sterpu.
El a menționat că, în primă fază, Primăria Valea Doftanei a respins documentația, însă a revenit asupra deciziei și a anunțat că își asumă realizarea trotuarelor.
„Nu vrem să ajungem în situația localității 2 Mai”
De cealaltă parte, reclamatul – Virgil Popa – a declarat că din Comisia de circulație fac parte mai multe persoane, iar deciziile se iau prin vot.
„Comisia de circulație a solicitat ca în cartierul Brădet din Săcele, pe un sector de aproximativ 1,3 km, să fie amenajate rigole, trotuare și accese la proprietăți. Este o zonă în care sunt numeroase pensiuni și este circulată intens de pietoni. Subiectul este discutat de mai bine de trei luni, perioadă în care proiectanții aveau timp să rezolve această problemă. Compania Națională de Investiții ne-a transmis zilele trecute o nouă adresă prin care a solicitat ca dosarul să fie analizat în Comisia de circulație și, cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în cursul acestei săptămâni”, a declarat primarul.
El a precizat că Studiul de fezabilitate pentru această investiție a fost pregătit „pe repede înainte” pentu ca proiectul să poată fi preluat spre implementare și finanțare de Compania Națională de Investiții.
„Nu vrem să ajungem în situația localității 2 Mai, unde nu a fost amenajat trotuar”, a mai spus primarul.
Contractul de lucrări pentru modernizarea acestui drum (DJ 102I, Câmpina – Săcele), în valoare de 405,4 milioane lei, a fost semnat de conducerea Companiei Naţionale de Investiţii CNI SA cu SC Construcţii Erbaşu SA la începutul lunii martie a acestui an. Drumul care urmează să fie proiectat, reabilitat şi modernizat în următoarele 42 de luni, se desfășoară între km 37+620 și km 63+256,08, pe o lungime totală de 25,63 km.
În conformitate cu ORDONANȚA nr. 43 din 28 august 1997, privind regimul drumurilor, Articolul 19 (2): „Consiliile locale vor asigura, în intravilan, condițiile de deplasare a pietonilor și cicliștilor, prin amenajări de trotuare și piste”. Astfel, trotuarele și pistele de bicicletă se amenajează de către autoritățile locale cu acortul administratorului drumului pe lângă care sunt construite. Dar na…. domnii din Consiliul Local pot vota oricum, chiar și împotriva prevederilor legii. Aș fi curios să aflu dacă Primăria Săcele avea vreun proiect de construire de trotuare în zona respectivă dacă tot e „intens circulată de pietoni”. Așa pe banii altora normal că ne arătăm foarte îngrijorați.
E totuși ciudat cum este posibil sa nu prevezi trotuare în intravilan in zilele noastre, mai ales pe proiecte finanțate de UE. Suntem la ani lumină la capitolul sistematizare și semnalizare rutiera comparativ cu vestul, dar se pare că nici nu prea vrem sa recuperăm din decalaj.
Sper că cei din Săcele să insiste pentru aceasta minimă măsură de siguranță și protecție a pietonilor. Dacă pe cei din Valea Doftanei au resurse să le realizeze separat sau nu-i interesează este problema lor.