Aproape toți parlamentarii de Brașov (mai puțin Marius Dunca – PSD, Daniel Zamfir – PNL, Mara Mareș – PNL) s-au reunit vineri la Prefectură, într-o ședință cu ușile închise, pentru a avea o discuție despre aeroport. Întâlnirea a fost organizată de prefectul județului, care i-a invitat și pe reprezentanții Primăriei Brașov, pe cei ai Consiliului Județean, ai Agenției de Dezvoltare Regională Centru și pe aleși, miza evenimentului fiind includerea proiectului aeroportului în Master Planul General de Transporturi. Discuțiile s-au purtat departe de ochii și urechile presei și ai reprezentanților societății civile, care nu a avut acces în sală, declarațiile fiind făcute abia după finalul ședinței.
Așa cum era de așteptat, în fața microfoanelor, toți au spus că susțin aeroportul. Prefectul Marian Rasaliu, președintele Consiliului Județean, Adrian Veștea, primarul George Scripcaru și parlamentarii au anunțat că în perioada următoare va fi pregătit un document de prin care se va solicita includerea aeroportului în Master Planul General de Transport, care va fi semnat în aproximativ două săptămâni de către toți deputații și senatorii de Brașov, urmând ca aceștia să susțină acest demers la București.
„A fost o întâlnire benefică, la care au participat reprezentanții autorităților locale, dar și parlamentari din toate partidele. A fost prezentat stadiul proiectului, iar peste două săptămâni vom avea o nouă întâlnire, pentru ca documentul de susținere privind includerea aeroportului în Master Planul General de Transport să fie semnat de toți parlamentarii”, a anunțat prefectul județului, Marian Rasaliu.
„După ce va fi semnat acest document, parlamentarii vor face toate demersurile pentru includerea proiectului aeroportului în Master Planul General de Transporturi”, a declarat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea.
„Am discutat despre Master Planul General de Transport din acest moment, despre Planul de Mobilitate Urbană, despre decizia ADR Centru și am convenit ca în următoarele două săptămâni ADR 7 Centru să înainteze documentația care să fie prezentată Ministerului Transporturilor. De asemenea, am decis ca documentația amintită să fie completată cu o solicitare privind includerea în Planul Operațional Infrastructura Mare a proiectului aeroportului. Totodată, colegii parlamentari, dar și noi, vom lua legătura cu ceilalți, din Harghita și Covasna, astfel încât și parlamentarii din cele două județe să susțină proiectul aeroportului. În următoarele două săptămâni vom avea un document final, care va fi depus la minister. Dacă nu suntem incluși în Master Planul de Transporturi, nu putem depune cereri de finanțare din funduri europene. Nici unul dintre participanții la discuții nu s-a opus”, a precizat primarul Brașovului, George Scripcaru.
Edilul a mai spus că demersurile privind includerea aeroportului în Master Plan nu puteau fi făcute înaintea adoptării unei hotărâri de către Agenția de Dezvoltare Regională Centru.
„Este extrem de simplu de pasat cartoful politic”
În timp ce primarul Brașovului dădea declarația de presă, a intervenit deputatul USR de Brașov, Tudor Benga, care a spus că este important că acesta este un pas util, dar este „un proces de durată, despre a cărui șanse de reușită nu avem absolut nici o certitudine. Există o traiectorie alternativă pentru realizarea și punerea în funcțiune a acestui aeroport. Cetățenii Brașovului trebuie să cunoască și să înțeleagă toate variantele”. Întrebat ce a făcut pentru aeroport, deputatul a precizat că s-a documentat „la sânge” timp de șase luni, pentru a vedea în ce stadiu este proiectul.
„În urmă cu trei săptămâni am început să informez cetățenii privind fiecare pas procedural (lucru care l-afăcut prin intermediul unor postări pe Facebook – n.n.), fiindcă problema este următoarea: este extrem de simplu de pasat cartoful politic de la un partid la altul, fără ca proiectul să progreseze. În aceste condiții trebuie să vedem care sunt căile optime, studiul de fundamentare este necesar, dar decizia finală este a factorilor politici să aleagă traseul optim. Nu stăm la mâna Bucureștiului, nu stăm la mâna Bruxelles-ului, există resurse în comunitate. Trebuie să ne asumăm o transparență și o disciplină în implementarea proiectului, care nu este extrem de confortabilă pentru factorul politic. Eu mi-am asumat rolul de a informa cetățenii”, a menționat Benga.
Deputatul PSD Roxana Mînzatu a explicat că parlamentarii din județele Brașov, Harghita și Covasna vor redacta un memoriu către Ministerul Transporturilor, însoțit de strategia de dezvoltare aeroportului, care a fost realizat de Consiliul Județean Brașov.
„Prin acest memoriu vom solicita ca în Strategia Națională de Transporturi a României, realizarea aeroportului de la Brașov să fie prioritară. Forma de finanțare va fi decisă de Consiliul Județean și de ceilalți facturi implicați. Cert este ca acum am decis ca să susținem acest proiect în fața Guvernului și a Comisiei Europene”, a afirmat deputata.
Pe de altă parte, ea a precizat că subiectul aeroportului Brașov a fost discutat cu fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, iar acum, după demisia acestuia, speră ca succesorul acestuia să înțeleagă acest demers.
„Vom cere o dezbatere deschisă”
„Societatea civilă a fost amăgită că i se vor asculta interpelările. Transparența nu este de interes pentru politicieni. Le place să discute cu ușile închise. Vom face presiuni să fie discuții deschise cu societatea civilă, să ni se pună la dispoziție documentele aeroportului, un plan și un grafic de implementare. Vom cere o dezbatere deschisă cu parlamentarii, dar și cu președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, care, în luna decembrie a anului 2016 spunea că în 2017 va fi alocată suma de 10 milioane de euro pentru acest proiect și că se vor efectua lucrări. Până acum nu s-a întâmplat nimic”, a declarat activistul civic Radu Hossu.
Fii primul care comentează