Conform agendei de lucru stabilite de Ministerul Transporturilor, proiectul autostrăzii Ploiești – Brașov a intrat în dezbatere publică. O primă întâlnire a avut loc săptămâna trecută la Palatul Cantacuzino, din Bușteni, acolo unde pe lângă reprezentanții Ministerului și ai Bănci Mondiale, au fost reprezentate și o parte dintre unitățile administrativ teritoriale prin care va trece autostrada. De la Brașov, la întâlnire au participat atât președintele Consiliului Județean, Adrian Veștea, cât și primarul municipiului, George Scripcaru.
Odată cu dezbaterea de la Bușteni a proiectului a fost pusă pe tapet o modificare a traseului autostrăzii, luându-se în discuție renunțarea la ideea ca viitoarea arteră să treacă prin mijlocul orașului Bușteni. În schimb, s-a luat în discuție construirea unui tunel în zona Bușteni, pentru a evita problemele care ar fi generate de împărțirea în două a acestui oraș.
Detalii tehnice referitoare la traseul autostrăzii nu au fost oferite, însă, dacă se va lua în considerare realizarea unui tunel, acesta va va ocoli orașul prin spatele Castelului Cantacuzino. Cealaltă variantă, săparea tunelului prin Munții Bucegi, probabil destul de aproape de Cascada Urlătoarea, este un scenariu puțin probabil.
Refacerea documentației și asistența tehnică fac 25 de milioane de euro
La sfârșitul anului trecut, Guvernul României și-a propus să contracteze suma de 25 de milioane de euro de la Banca Mondială. Suma ar urma să fie folosită pentru reactualizarea documentației existente și pentru achiziționarea serviciilor de asistență tehnică pentru construirea Autostrăzii Ploiești-Brașov.
Astfel, prima fază, investiția presupune pregătirea documentației pentru construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov, de la capătul actual al autostrăzii A3 din Ploiești, până la Râșnov, respectiv realizare de studii de fezabilitate, analize tehnice, teme de proiectare și detalii de execuție; instrumente aplicabile de siguranță (ESIA, Plan de administrare de mediu și social, Cadre ale Politicilor de Relocare, Planuri ale Acțiunii de Relocare) și elaborarea tuturor documentelor de ofertă pentru facilitarea construcției autostrăzii Ploiești – Brașov de la capătul actual al autostrăzii A3 din Ploiești până la Râșnov.
Autostrada Ploiești – Brașov, trei încercări eșuate de a pune în aplicare proiectul
Construirea autostrăzii Ploiești – Brașov a dat multe bătăi de cap până acum. Chiar în documentația publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor înainte de dezbaterea publică de la Bușteni, se arată că au existat mai multe încercări pentru realizarea acestui proiect. “Au existat trei încercări anterioare eșuate de realizare a proiectului, printr-o formă sau alta de concesiune privată. Cea mai recentă încercare a avut loc în 2014 și nu a condus la o finalizare, din cauza costurilor mai mari decât cele previzionate pentru guvern, dar și a problemelor de guvernanță apărute în jurul acestei tranzacții. Experiența acestei încercări a demonstrat că pregătirea insuficientă a proiectului a pus Guvernul României într-o poziție dezavantajoasă gravă în negocierile cu eventuali sponsori ai Proiectului. Aceasta a demonstrat, de asemenea, că numeroase constrângeri tehnice luate în considerare în studiul de fezabilitate din anul 2006 au fost depășite. De exemplu, studiul de fezabilitate din anul 2006 a stabilit un aliniament ce evita orice tunel mai lung de 300 de metri”.
Pentru sectorul Râșnov – Cristian, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor fost semnat în în 2 octombrie 2017 cu Asocierea SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL. Segmentul are o lungime de 6,3 km, iar drumul de legătură cu municipiul Brașov, are 3,7 kilometri. Valoarea contractului este de 118.019.701, 80 lei, fără TVA, iar durata de execuţie este de 24 luni, din care proiectare – 6 luni, iar execuţia propriu-zisă – 18 luni. Conform contractului, garanția de bună execuție a lucrărilor va fi de 48 de luni. Dim momentul semnării contractului nu s-a mai făcut niciun progres.
Conform documentației, prin acest proiect, care ar putea fi finanțat de Banca Mondială, s-ar completa Autostrada București-Ploiești și s-ar realiza astfel legătura dintre București și centrul regional al zonei Brașov. Lungimea totală a autostrăzii Ploiești – Brașov ar urma să fie de 110 kilometri și ar avea un cost total estimat prin Master Planul de transport de circa 1,56 miliarde de euro.
Fii primul care comentează