Brașovul trece de la aruncatul deșeurilor „de-a valma” la colectarea selectivă. Se schimbă și sistemul de plată a gunoiului  

De la aruncatul de-a valma a gunoaielor, Brașovul va trece la colectarea selectivă din această toamnă. Oamenii vor primi pubele sau saci „unicat”, pentru că vor avea coduri QR sau microcipuri, astfel că o persoană care aruncă cojile de ceapă în sacul de hârtie va putea fi descoperit. O altă noutate a sistemului este că taxarea se va face conform principiului „plătești cât arunci”.

Deocamdată,  noul mod de colectare a deșeurilor de la populație este în etapa de negociere cu operatorii de salubritate, care vor trebui să facă  unele investiții.

Aceştia vor avea la dispoziţie trei luni pentru a se pregăti pentru implementarea noului sistem. Mai exact,  operatorii trebuie să cumpere saci, pubele sau containere, cântare, programe informatice, sisteme de scanare a codurilor QR sau de citire a microcipurilor, imprimante portabile. Cel mai complicat pentru firmele de salubritate va fi să  doteze maşinile cu cântare, pentru că aceste dispozitive trebuie verificate metrologic.

În plus, după implementarea noului sistem, la fiecare boxă de gunoi vor trece mai multe mașini, pentru că deșeurile vor fi preluate separat.

În municipiul Brașov operează în prezent două firme, Comprest și Brai – Cata, iar a doua poate fi „veriga slabă”, având în vedere că aceasta nu este foarte solidă din punct de vedere financiar.

„Noi am impus operatorilor de salubrizare ca în perioada următoare să schimbăm întregul sistemul de colectare a deşeurilor. Dacă până, plata se făcea raportat de numărul de persoane, din această toamnă facturarea se va face în funcţie de cantitatea aruncată. De asemenea, şi tarifele vor fi diferite. Astfel, se va plăti o taxă pentru gunoiul menajer, în valoare de 0,75 lei/kg de gunoi menajer şi o sumă mult mai mică, de 0,044 lei/kg, pentru deşeurile reciclabile. În acest mod sperăm ca oamenii să fie interesaţi recicleze”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea.

În prezent, gunoiul se plătește în funcție de numărul de membri dintr-o gospodărie, tariful fiind de 11,28 lei/persoană/lună.

Cum se va proceda la case

În zonele de case, situația va fi destul de simplă. Mai exact, oamenii vor avea pubelele sau saci cu coduri de identificare sau microcipuri pentru fiecare fracție în parte. Când vor veni mașinile de gunoi, acestea vor cântări deșeurile, pe fracții și, pe loc, vor emite un bon pe care se va menționa cantitatea de deșeuri și suma ce trebuie achitată. Datele vor fi transmise la sediul firmei, pentru a se face şi factura. 

 Și la bloc… 

La blocuri situaţia va fi puţin mai complicată, pentru că nu se va putea face o identificare a fiecărei persoane care aruncă gunoiul. Administratorii asociaţiilor de proprietari vor trebui să le dea saci oamenilor şi să-i urmărească pe cei care aruncă gunoiul aiurea. Pentru a le uşura puţin munca reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari, Primăria va organiza o campanie de informare şi conştientizare privind noilor reguli de aruncare a gunoiului. 

„Vom încerca să distribuim saci cu sistem de identificare pentru fiecare familie în parte pentru deşeurile reciclabile, astfel încât să-i putem identifica cine şi ce cantitate de deşeuri a fost depozitată, astfel încât asociaţia de proprietari să poată, dacă este cazul să reducă factura pentru acele familii. Totodată, în luna iulie, vom supune aprobării Consiliului Local un proiect de hotărâre prin care cei care contaminează deşeurile reciclabile cu cele menajere, să plătească o taxă suplimentară. În acest mod, cei care aruncă, de exemplu, coji de pepene în sacul de hârtie, să se gândească de două ori înainte de a face acest lucru”, a explicat reprezentantul Primăriei Brașov.  

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.