După introducerea liniilor RATBV pe traseele Brașov – Cristian, Brașov – Ghimbav și Brașov – Sânpetru – Bod, unul dintre operatorii privați, Transbus Codreanu, a început „războiul total”. Codreanu a lăsat din preț pe rutele Brașov – Cristian și Brașov – Sânpetru – Bod, lucru pe care nu l-a făcut operatorul privat mai mic, care deservește ruta Brașov-Ghimbav.
Astfel, pe traseul Brașov – Cristian, o călătorie cu RATBV costă 2,5 lei, iar una cu operatorul privat – 1,5 lei. Pe traseul Brașov – Sânpetru, biletul RATBV costă 2,5 lei, iar cursa privată este 2 lei. Pe ruta Brașov – Bod, cursa cu RATBV costă 3,5 lei, iar cea a operatorului privat – 3 lei.
În schimb, pe traseul Brașov – Ghimbav, o călătorie cu RATBV costă 2,5 lei, iar cea cu „duba” (cum îi spun localnicii microbuzului privat) costă 3 lei.
Pe lângă acest război economic, Codreanu a început și unul juridic
Constantin Codreanu, reprezentantul Tansbus, a declarat pentru Bună Ziua Brașov că a solicitat instanței emiterea unei ordonanţe preşedinţiale care să suspende aplicarea hotărârii de Consiliu Judeţean din 20 iunie, prin care a fost actualizat Programul judeţean de transport public de persoane prin curse regulate 2014 – 2019, având în vedere că a fost aprobată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 51 din 26 iunie 2019.
„Guvernul a decis prelungirea programele de transport până la data de 30 iunie 2023. Pentru ruta Braşov-Bod-Sânpetru, am primit, în data de 30 iunie 2019, de la ARR, o prelungire a licenţei de transport până la data de 30 iunie 2023”, a declarat patronul firmei de transport, Constantin Codreanu.
În acest dosar, instanța trebuia să se pronunțe în 11 iulie, dar a amânat luarea unei decizii. Prin respectiva hotărâre de Consiliu Judeţean, din programul de transport, valabil de la data de 1 iulie 2019 au fost scoase traseele care sunt acoperite de RATBV-ul metropolitan, respectiv cele deservite de liniile Braşov – Cristian (linia 110), Braşov – Ghimbav (linia 210) şi Braşov – Sânpetru – Bod (linia 420).
În rest, potrivit actului normativ aprobat de Consiliul Judeţean Braşov, pentru toate celelalte rute, actualii operatori au primit dreptul de a mai asigura serviciul de transport până la data de 2 decembrie 2019. Constantin Codreanu susţine că administraţia judeţeană cunoştea faptul că urmează a fi prelungite licenţele de transport şi a încercat să grăbească lucrurile.
De la Ghimbav la Făgăraș, cu ocol prin Brașov
Pe lângă scoaterea din programul de transport a rutelor amintite, Codreanu contestă şi faptul că, prin acelaşi act normativ, au fost desfiinţate staţiile de tranzit din Cristian (pentru traseul Braşov – Moieciu) şi Ghimbav (pentru cursele Braşov – Făgăraş şi Braşov – Dumbrăviţa). „Dacă un om vrea să meargă din Cristian la Moieciu, trebuie să vină cu RATBV până la Braşov. În aceeaşi situaţie sunt şi călătorii care vor să meargă de la Ghimbav la Făgăraş sau Dumbrăviţa”, a spus reprezentantul operatorului.
De asemenea, Codreanu a afirmat că au fost deschise și procese pe fond împotriva Consiliului Judeţean Braşov, Consiliului Local Braşov, RATBV, Asociaţiei Metropolitane de Transport Braşov (Asociatia de Dezvoltare Intracomunitară care gestionează transportul metropolitan), Consiliului Local Bod, Consiliului Local Cristian şi Consiliului Local Ghimbav. El solicită anularea dreptului RATBV să circule pe traseele 110, 210 şi 420. „În momentul în care au fost semnate contractele de delegare de gestiune cu primăriile, pentru cele trei trasee s-au folosit de o interpretare a legii, cu care noi nu suntem de acord”, a precizat reprezentantul operatorului de transport. De asemenea, el susţine că legislaţia prevede că dacă se acordă o licenţă pentru un traseu nou, aceasta nu se poate suprapune mai mult de 50% peste un traseu existent. Din punctul său de vedere, chiar şi în cazul traseului Braşov – Cristian este încălcată această prevedere, având în vedere că există o licenţă pentru Braşov – Râşnov.
„Este vorba de concurenţă neloială”
Pe de altă parte, reprezentantul operatorului privat acuză RATBV de concurenţă neloială.
„Eu am preluat, firma de stat care se ocupa de transportul de persoane în judeţ. De 30 de ani nu am încasat subvenţii de la bugetele locale şi am obţinut traseele în urma unor licitaţii publice. În schimb, RATBV nu a primit traseele în urma organizării unor licitaţii şi încasează subvenţii de la primării. La un moment dat, primarul Braşovului, George Scripcaru, a spus că este bună concurenţa, dar în acest caz este vorba de concurenţă neloială. Sunt de acord să fie concurenţă, dar cu aceleaşi reguli pentru toţi. Din punctul meu de vedere, acest transport metropolitan produce pagube la bugetele locale, pentru că subvenţiile acordate se vor reflecta în taxele şi impozitele plătite de oameni”, a argumentat Codreanu.
Codreanu propune ca România să preia modelul aplicat în unele state occidentale, unde statul susţine numai acele trasee care nu aduc profit, iar cele generatoare de venituri sunt atribuite prin licitaţii, fără a se acorda subvenţii. Pe de altă parte, operatorul privat este reclamat de numeroşi călători, principalele plângeri fiind starea proastă a autobuzelor şi nerespectarea graficului de circulaţie.
La rândul său, președintele AMB Brașov David îi acuză pe operatorii privați din România că au impus ordonanța prin care au fost prelungite licențele, ceea ce înseamnă că aceștia și-au asigurat monopolul pentru următorii patru ani.
Există o lege a transportului de persoane, prin care operatorii de transport beneficiază în mod transparent de o piață liberă, legea 92/2007.
Conform legii 328/2018, la articolul V se menționează clar că licențele se pot prelungiri până la data de 02 decembrie 2019, articol in vigoare! Prin articolul X din OUG 50/2019, s-a creat haosul legislativ prin care se prelungesc licențele până în 30 iunie 2023! Un transportator privat nou care dorește să intre în piață mai așteaptă patru ani! Licențele se prelungesc pe actualele programe județene de transport PUBLIC, nu comercial! În consecință, corect și legal ar fi fost prelungirea până în data de 02 decembrie 2019. Ar fi fost destul timp pentru pregătirea caietelor de sarcini și a licitației pentru trasee comerciale.
Prelungirea licențelor pe aceste trasee publice creează avantaje clare ce intră în sfera ajutoarelor de stat. Practic se pune la dispoziție o piață în mod neconcurențial.
Să fie vorba de frica de piață liberă? Să fie vorba de evaziune fiscală? Să fie vorba de plata la negru? Să fie vorba de nerespectarea orarului din programul judetean(adică mergem doar la orele in care avem mulți clienți)? Calitatea transportului contează?
Asigurarea transportului de persoane în comunitate este un serviciu public, o obligație a autorităților, trebuie doar să aleagă cum o fac. Ca fapt divers, în legea 92/2007, actualizată cu legea 328/2018, autoritatea publică alege modul în care se va desfășura transportul public, prin încredințare directă operatorului regional sau prin licitație, dacă oferă compensație sau nu. Mai mult contractele de servicii publice sunt avizate de către Consiliul Concurenței și ANRSC, tocmai pentru a fi în folosul cetățenilor și pentru a controla compensații date de autoritățile publice. În concluzie, dacă ne dorim un transport civilizat trebuie să respectăm legea, să oferim condiții decente de călătorie, să oferim un cost corect și să respectăm cetățeanul și operatorii.
I-auzi la moldovean: statul să ia ce nu-i rentabil iar el, că-i „șmecher”, ce-i rentabil. Are un tupeu fantastic. Chiar, cum a ajuns vinitura „să preia” firma de stat care se ocupa de transportul județean?
De ce nu a scazut pretul pana sa introducă RAT Bv curse pe respectivele trasee, pana atunci circula cu profit maxim si acum săracu o fi in pierdere. Ce preturi mari are pe restul traseelor si ce autobuze vechi si murdare are nu spune! Rusine nea sofere (((((: