Antreprenorii pot amâna plata utilităţilor şi chiriilor cu ajutorul certificatului de situaţie de urgenţă. Care este procedura online?

Dacă o companie este afectată de efectele crizei provocată de coronavirus, are nevoie de un certificat de situaţie de urgentă, prin care poate beneficia de sprijin de la stat. Prin CSU poate amâna plata pentru serviciile de utilităţi şi plata chiriei sau poate cere eşalonarea ratelor creditelor la bănci. Procedura de obţinere este simplă, gratuită şi se realizează exclusiv online. 

Cererea pentru eliberarea CSU se realizează prin intermediul platformei https://csu. prevenire.gov.ro/ pe baza unei declaraţii pe propria răspundere. Eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem. Aşadar, tot procesul se desfăşoară online. „Am lansat aplicaţia pentru eliberarea Certificatelor de Situaţie de Urgenţă. Aş vrea să reamintesc că se eliberează exclusiv online şi gratuit. Şi, totodată, vreau să le atrag atenţia operatorilor economici care solicită CSU că au nevoie de semnătură electronică digitală”, a declarat Virgil Popescu, ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Poate semna şi olograf

În situaţia în care reprezentantul legal al firmei nu deţine semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele ce urmează a fi încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaraţia pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens. De exemplu, proprietarul unei firme îl poate împuternici pe contabilul societăţii să semneze electronic documentele. În declaraţia pe propria răspundere există un câmp destinat împuternicirii. În cazul în care certificatul este revocat din cauza lipsei semnăturii digitale, procedura poate fi reluată. 

Certificatele de situaţie de urgenţă sunt emise în două forme
 

* Certificat de Urgenţă Tip 1 (ALBASTRU) – poate fi solicitat de către companiile a căror activitate a fost întreruptă total sau parţial, ca urmare a efectelor stării de urgenţă (afectaşi de Ordonanţele Militare).
Cu acest certificat, antreprenorul poate să îşi amâne de la plată chiria, utilităţile, poate să depună cerere ca să obţină eşalonarea ratelor creditelor la bănci, poate să invoce ca IMM forţa majoră şi nu mai e nevoie să plătească taxa de 500 de euro la Camera de Comerţ, dacă se dovedeşte că e forţă majoră.

* Certificat de Urgenţă Tip 2 (GALBEN) – poate fi solicitat de companiile care au înregistrat în luna martie o reducere a veniturilor cu un procent de minim 25% faţă de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020. 

Cu acest certificat, antreprenorul are aceleaşi beneficii, mai puţin amânarea la plata chiriei, având în vedere că activitatea nu a fost oprită.

De asemenea, firmelor care au deschis activitatea în perioada decembrie 2019 – februarie 2020 şi nu pot justifica o scădere de 25% a veniturilor pot opta pentru certificat de tip TIP 1 (ALBASTRU) – destinat solicitanţilor care cer acordarea pentru că au întreruperea totală sau parţială a activităţii ca urmare a deciziilor impuse de stat. 

De exemplu, agenţiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, dacă sunt afectate la încasări/venituri – pot solicita CSU tip 2 (galben), iar dacă sunt afectate ca urmare a efectelor deciziilor autorităţilor, CSU de tip 1(albastru). 

Companiile pot beneficia şi de şomaj tehnic, dar şi de certificat de urgenţă

Companiile pot beneficia şi de somaj tehnic, chiar dacă au solicitat certificat de urgenţă. Astfel, şomajul tehnic va fi obţinut în urma depunerii, de către angajator, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, a unei cereri semnată şi datată de reprezentantul legal, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie.
În plus, orice operator economic, fie persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală, care nu se încadrează pentru somaj tehnic, poate solicita CSU. Condiţia: activitatea companiei este afectată de pandemie şi a înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% faţă de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020.

De asemenea, guvernul a decis ca inclusiv beneficiarii programelor naţionale să poată suspenda obligaţiile contractuale pe perioada stării de urgenţă urmând doi paşi:

a)transmiterea unei notificări prin e-mail către Agenţia pentru IMM, Atragere Investiţii, Promovare Export (AIMMAIPE) cu care a încheiat acordul de finanţare cu privire solicitarea de a suspenda clauzele contractuale, fără a aştepta răspuns de la instituţie.
b) solicitarea online pe site-ul www.prevenire.gov.ro, în perioada următoare, a unuia dintre tipurile de Certificat de Situaţie de Urgenţă -Tip 1 (albastru) sau Tip 2 (galben). Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgenţă.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.