Două proiecte brașovene inexistente în PNRR

Ieri a avut loc ședința de Consiliu Local al Muncipiului prin care a fost aprobat bugetul. Despre administrația localå brașoveană și „proiectele de investiții de 1,5 mld euro” prin PNRR o sumă despre care personal am afirmat că e neverosimilă și fabuloasă la nivel de municipiu, am mai comentat și în alte rânduri.

Între timp, PNRR-ul final pentru care Guvernul l-a mandatat pe Ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, să negocieze la Bruxelles a fost publicat. Iar ieri de la Bruxelles ni se transmite că sunt respinse capitole întregi pentru că sunt evazive. Pentru mine personal, nu e nicio surpriză.

Surprinzător a fost să să citesc iar despre faptul că municipiul Brașov va face prin PNRR următoarele :

  • ”Trenul metropolitan: 500 de milioane de lei (solicitarea de finanțare va fi depusă pe PNRR), din care 0,15 milioane de lei de la bugetul local, pentru documentație. 
  • Spitalul Regional de Urgență: 3 miliarde de lei (finanțare prin PNRR sau prin POS Sănătate). Finanțare din bugetul local pentru documentații tehnice: 0,67 miliarde de lei.”

Momentan, singurul proiect din PNRR care are legătură cu județul Brașov, nu cu municipiul, deci cu județul, de care scrie în PNRR e bucata aia de cale ferată de la viitorul Aeroport la Brașov. Și există și explicații.

PNRR-ul este un program foarte clar gândit și structurat. Să fiu și mai exactă, din cele aproximativ 30 de miliarde de euro alocate României prin intrumentul de redresare și  reziliență, circa 17 miliarde sunt sub formă de împrumut și restul sunt sub formă de granturi ce vor trebui returnate ulterior prin resurse noi proprii gândite la nivel de UE.

Strict referitor la instrumentul de redresare, Uniunea Europeană a oferit tot. De la reglementare până la lista de proiecte ce pot fi integrate în plan, de la tabelul cu reforme ce trebuie completat până la sistemul de auto-evaluare pentru proiecte. Cele două proiecte de care vorbește Brașovul sunt destul de ciudate, întrucât toate aspectele proiectelor sunt definite clar de Bruxelles, iar Brașovul n-are niciun instrument viabil de implementare a proiectelor așa cum există ele acum. România trebuie să cheltuie minim 70% din fondurile alocate până la finalul anului 2022, iar restul până la finalul anului 2023. Toate proiectele trebuie finalizate (adică date la cheie)  prin PNRR  până la finalul lunii august 2026.

Cele două proiecte prezentate de Primăria Brașov ca având finanțare prin PNRR nu sunt suficient de mature pentru a fi implementate până la finalul lunii august 2026. Nu există proiecte, studii mai exact, coerente și eficiente la nivel de municipalitate, nici pentru tren nici pentru spital. Pentru spital, pare a exista studiul de prefezabilitate acum lucrându-se la cel de fezabilitate, însă încadrarea în termenele impuse de Bruxelles este puțin către deloc probabilă.

În PNRR-ul negociat acum la Bruxelles, care va suferi clar modificări, Brașov apare menționat o singură dată la pagina 74 în cadrul Pilonului 1, Tranziția Verde, Componenta 4 – Transport feroviar și mobilitate urbană. Mai jos las link către PNRR-ul actual și captură din PNRR cu pagina 74 si singura menționare a Brașovului.

https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2021/04/ffdbdf26d6fc01f009a8059cfd94b0dd.pdf

1 Trackback / Pingback

  1. Două proiecte brașovene inexistente în PNRR – My Blog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.