Proiectul Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav, frânat de contestații. Președintele CJ Brașov le cere parlamentarilor și guvernanților să îmbunătățească legea achizițiilor publice

Legislația privind achizițiile publice dă mari bătăi de cap echipei din Consiliul Județean Brașov, care se ocupă de proiectul aeroportului de la Ghimbav. Practic, în momentul de față, două proceduri de achiziție – licitația pentru proiectarea terminalului și licitația pentru cumpărarea unor autospeciale necesare întreținerii aeroportului– sunt blocate din cauza contestațiilor, iar tot ce poate face Consiliul Județean este să aștepte deciziile Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor și să spere că nu se va merge „până în pânzele albe”, în instanță.

Pentru a evita astfel de blocaje, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, le solicită parlamentarilor brașoveni și celorlalți politicieni care pot îmbunătăți legislația achizițiilor publice să facă astfel încât procedurile birocratice „să nu se mai întindă la nesfârșit”.

Promisiuni au fost făcute…

Acum rămâne de văzut dacă destinatarii apelului președintelui Consiliului Județean vor dori și vor putea să îmbunătățească ceva. Printre cei care ar trebui să ia măsuri în acest sens este și noul ministru al Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, care, înainte de a fi validată de președintele României, a anunțat că va propune modificarea legislației privind achizițiile publice, în special în ceea ce privește procedura de contestare. Tot ea a afirmat că și europarlamentari români ar trebui să facă demersuri pentru modificarea directivelor europene referitoare la achiziţiile publice.

Semnarea contractului pentru terminalul Aeroportului Brașov, suspendată „până la noi ordine”

Lansată în luna decembrie a anului trecut, procedura de atribuire pentru proiectarea și construirea terminalului de pasageri s-a împotmolit după ce CJ Brașov a anunţat câștigătorul licitației –  SC Construcţii SA Sibiu (aceeași care a obținut și contractul pentru realizarea a 9 obiective din incinta aeroportului de la Ghimbav ) –  care a depus o ofertă d e145.275.491 lei, faţă de  valoare estimată a proiectului de 184.671.650 lei (TVA inclus). Ulterior, ofertantul clasat pe locul al doilea, Asocierea BOG’ART SRL – UTI GRUP – UTY FACILITY MANAGEMENT SA, a depus o contestaţie, reclamând printre altele, că firma sibiană a obţinut punctaj maxim la evaluarea tehnică, în condiţiile în care aceasta a avut mari probleme cu lucrările de la Sibiu. De asemenea, contestatarul a reclamat și faptul că firma sibiană nu are dreptul de a procura anumite echipamente de securitate, pentru care exclusivitate pe piața românească are grupul UTI (parte din asocierea care s-a clasat pe locul secund). În prezent, contestaţia se analizează la CNSC, însă preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, spune că instituţia sa a respectat toate cerinţele în această licitaţie.

 „Specialiştii de la IPTANA, firma de proiectare care a realizat studiul de fezabilitate pentru etapa a III-a de execuţie a Aeroportului, au fost cei care au întocmit caietul de sarcini al achiziţiei, iar Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP – n.n.) a verificat documentaţia de atribuire, inclusiv caietul de sarcini, şi a aprobat publicarea acesteia în SEAP. În ceea ce priveşte evaluarea propunerilor tehnice şi financiare, comisia de licitaţie din cadrul CJ Braşov a beneficiat de expertiza specialiştilor cooptaţi de la IPTANA. Mai mult decât atât, după fiecare etapă de evaluare a ofertelor, respectiv stabilirea eligibilităţii firmelor, analizarea ofertelor tehnice şi analizarea ofertelor financiare, procesele-verbale rezultate au fost avizate de ANAP”, a precizat președintele CJ Brașov.

Totodată, Veștea a amintit că  „documentaţia de achiziţie pentru proiectarea şi construirea terminalului a fost de două ori respinsă, în 26 noiembrie 2018 şi 7 decembrie 2018, de Autoritatea Naţională de Achiziţii Publice. Abia în 13 decembrie 2018 Consiliul Judeţean Braşov a primit aprobarea ANAP pentru a o posta în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Anunţul a fost publicat în 18 decembrie 2018. La solicitarea unor potenţiali ofertanţi termenul de depunere s-a decalat din 28 ianuarie, în 11 februarie 2019, termen la care au fost înregistrate patru oferte”.

Potrivit președintelui, CJ Brașov, decizia CNSC ar trebui să fie emisă săptămâna viitoare. „Apoi, în funcție de rezoluția CNSC și dacă nu se va ajunge în instanță, vom putea semna și contractul”, a afirmat Veștea.

Nici cu licitația pentru achiziția autospecialelor  CJ Brașov nu a avut noroc

Probleme au fost și cu licitația pentru achiziționarea unor autospeciale. Două dintre cele trei loturi ale licitații au fost atribuite deja (livrarea unei autospeciale de pompieri echipate cu agenţi complementari pentru intervenţia rapidă și a unei autospeciale dotate cu agenţi complementari şi echipament de descarcerare), însă contractul nu poate fi semnat din cauza unei contestații

„Achiziţia s-a desfăşurat pe loturi distincte – Lotul 1 şi Lotul 2- pentru fiecare utilaj în parte fiind depuse câte două oferte. În ambele cazuri, câştigătoare a fost declarată firma SC Grădinariu Import Export SRL, iar ofertantul de pe locul al doilea, respectiv SC ATSA Industry SRL, a contestat ambele rezultate, în data de 3 iunie 2019. CJ Braşov a transmis la CNSC punctul său de vedere, urmând ca instituţia să se pronunţe cu privire la aspectele care fac obiectul contestaţiilor”, a explicat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Al treilea lot al licitației presupune  achiziția  achiziţia unei autospeciale de deszăpezire PDA, respectiv achiziţionarea a două utilaje de deszăpezire, iar licitația este în derulare.

Șeful administrației județene a precizată că procedurile de achiziţie pentru aceste autospeciale, două de pompieri şi două de deszăpezire, au început încă din 29 ianuarie 2019, când s-a publicat pe platforma naţională şi cea europeană anunţul. Termenul de depunere a ofertelor pentru toate cele trei loturi a fost 5 martie 2019, însă până la termenul-limită de depunere a fost primită o contestaţie împotriva documentaţiei de atribuire privind Lotul 3. Contestaţia a fost depusă la CNSC, ceea ce a făcut ca termenul-limită de depunere a ofertelor pentru acest lot să se prelungească până la 22 mai 2018. CNSC a admis în parte această contestaţie şi a dispus obligarea autorităţii contractante la remedierea documentaţiei. În data de 1 aprilie 2019, aceeaşi firmă contestatară a depus la Curtea de Apel Brașov o plângere împotriva deciziei CNSC. În 17 aprilie 2019 instanţa braşoveană a respins plângerea şi a menţinut decizia CNSC. În prezent, licitaţia pentru Lotul 3 este în desfăşurare, iar singura ofertă, depusă de SC ATSA Industry SRL (cea care a depus contestația pentru loturile 1 și 2) este în evaluare.

„Din păcate, lucrurile nu depind exclusiv de noi în ceea ce privește realizarea proiectului Aeroportului. Suntem la mâna instituțiilor care trebuie să se pronunțe în privința contestațiilor, indiferent dacă sunt sau nu obiectiv întemeiate, iar pentru aceasta ele au la dispoziție termenele prevăzute de lege. Facem ceea ce depinde de noi în toate aspectele privind construirea Aeroportului și nu putem decât să sperăm că în cel mai scurt timp posibil vom putea încheia contractele în urma procedurilor de achiziție pe car în momentul de față le avem blocate”, a încheiat Veștea.

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.