Etapa a doua de vaccinare împotriva COVID-19 a rupt județul Braşov în două: cetăţeni „de mâna întâi” şi cetăţeni „de mâna a doua”

Din 20 de centre în 12 localități planificate pentru etapa a doua de vaccinare din județul Brașov şi anunţate pentru 18 ianuarie, azi sunt operaționale patru – două în municipiul reședință de județ, unul în Feldioara și unul în Făgăraș. 

Pregătite de deschidere ar fi și centrele din alte localități, însă când se va întâmpla acest lucru nimeni nu știe exact. Vineri, directorul executiv al Direcție de Sănătate Publică Brașov, dr. Andrea Neculau anunța că numărul de doze de vaccin este limitat, iar centrele se vor deschide pe măsură ce România va primi noi cantități de doze. O altă problemă, reclamată de unii dintre primari, ține de cadrul legal în baza căruia pot funcționa aceste centre, asta în condițiile în care ordonanța de urgență aprobată de la finalul săptămânii trecute de Guvern devine „perfect funcțională” în aproximativ două săptămâni. 

Practic, centrele din Săcele, Zărnești, Codlea, Râșnov, Moieciu, Prejmer, Victoria, Rupea și Predeal sunt acum pe o listă de așteptare, iar momentul în care vor fi deschise nu poate fi estimat de nimeni. 

De altfel, această situație l-a făcut pe primarul din Codlea, Mihai Cîmpeanu, să afirme că judeţul Braşov a fost „rupt în două”: 

Am impresia că unii locuitori din județ sunt de ”de mâna a doua”. În mod normal, ar fi trebuit să fie deschise toate centrele din județ, astfel încât să se asigure un acces egal la vaccin. 

În această etapă sunt vaccinate persoanele vârstnice (care au peste 65 de ani), bolnavii cronic, dar și persoanele care își desfășoară activitatea în domenii esențiale. De exemplu, dacă un vârstnic din Zona Rupea (cea mai săracă din județ) vrea să se vaccineze, acum el ar trebui să facă ajungă la Brașov (unde se poate ajunge mai ușor decât la Făgăraș). De asemenea, „naveta la vaccin” ar trebui să fie făcută și de profesorii, polițiștii locali sau angajații fabricilor de pâine din această zonă. 

Guvernul nu și-a „terminat treaba” în ceea ce privește cadrul legal necesar funcționării centrelor de vaccinare 

Pe lângă amenajarea spațiului, care nu a reprezentat o problemă pentru primari, pentru a funcționa, un centru medical are nevoie și de personal, iar aceasta a fost principala problemă reclamată de autoritățile locale. Când s-a discutat de înființarea acestor centre, ei au spus la început că nu există un cadru legal care să reglementeze modul în care poate fi încadrat și plătit personalul medical din centrele de vaccinare.

Actul normativ a fost aprobat abia în 15 ianuarie, dată la care, oficial, a început etapa a II-a de vaccinare. Numai că în respectivul act normativ, Ordonanța de urgență nr. 3 din 2021, se menționează că unele aspecte vor fi reglementate prin ordine de ministru în următoarele 15 zile. Iar ordinele de ministru, pentru lămurirea tuturor aspectelor legate de vaccinare şi de implicaţiile financiare nu au fost emise încă. 

Cum sunt desemnați medicii coordonatori? Răspunsul în maxim 15 zile 

Astfel, în respectiva ordonanță, publicată în 15 ianuarie în Monitorul Oficial, se arată că „unitățile sanitare și autoritățile administrației publice locale, după caz, au obligația desemnării unui medic coordonator al centrului de vaccinare”. Numai că în același act normativ se arată şi că atribuțiile și criteriile de desemnare a medicului coordonator al centrului de vaccinare sunt stabilite prin ordin al Ministrului Sănătății, care se aprobă în termen de maxim  15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe”.

Altfel, spus, în acest moment un primar știe că trebuie să desemneze un medic coordonator, dar nu știe cum să îl aleagă.

Eu nu știu cum să aleg medicul coordonator. Dacă nu am acest post ocupat, dacă azi eu deschid centrul, acesta funcționează ilegal, a declarat primarul municipiului Codlea, Mihai Cîmpeanu. 

Modelul contractului între primărie și direcția de sănătate publică… va urma în maxim 15  zile

Ba mai mult, în ordonanță se arată că finanțarea cheltuielilor curente, inclusiv pentru plata personalului medico-sanitar și registratorilor medicali se face prin transfer de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătății către bugetele locale. 

„Finanțarea se acordă în baza contractelor de finanțare încheiate între direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București cu reprezentanții legali au autorităților publice locale”, se arată în textul ordonanței. Numai că în același act normativ se menționează și faptul că „modelul de contract se aprobă prin ordin al Ministrului Sănătății în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”. 

Modelul contractului de prestări servicii… în lucru încă cel mult 15 zile

În actul normativ amintit se arată că „unitățile sanitare și autoritățile publice locale care organizează centre de vaccinare împotriva Covid-19 au obligația de a asigura personalul medico-sanitar și registratorii medicali necesar funcționării acestora, în una dintre următoarele modalități: delegare, detașare, contract de prestări servicii”. 

Contracte de prestări servicii urmează a fi încheiate personalul medical care are încheiate contracte cu casele de asigurări de sănătate (cum este cazul medicilor de familie).  Dar, în ordonanță se mai arată că plata personalului medical și registratorilor medicali care își desfășoară activitatea în centrele de vaccinare împotriva COVID-19 organizate în alte locații decât cele organizate de unitățile sanitare aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate se face în baza contractelor de prestări servicii încheiate de către aceste categorii de personal cu reprezentantul legal al autorității administrației publice locale în condițiile prevăzute prin ordinul ministrului sănătății și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației care se aprobă în termen de maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”. De asemenea, în ordonanță se mai arată și că modelul de contract și celelalte documente vor fi aprobate prin ordin de ministru. 

Altfel, spus, în acest moment cadrul legal care să le permită autorităților locale operaționalizarea centrelor de vaccinare este parțial. De altfel, primarul municipiului Codlea a declarat că în opinia secretarului general al localității (care răspunde de legalitatea actelor emise de Primărie și de Consiliul Local) în acest moment centrele de vaccinare nu pot funcționa legal. 

Aceeași problemă a fost ridicată și de primarul municipiului Săcele, Virgil Popa, care a anunțat că cele două centre de vaccinare din localitate au fost amenajate, dar nu a putut spune când vor fi deschise.

„Până la această oră încă nu este clarificat modul în care se va asigura personalul medico-sanitar și data la care va începe campania de vaccinare la Săcele. În momentul în care toate aceste probleme de funcționare vor fi rezolvate, vom comunica toate detaliile legate de modul de desfășurare al campaniei de vaccinare”, a anunțat reprezentantul Primăriei Săcele.