Ultimele pregătiri pentru deschiderea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav. Prima aterizare oficială – o aeronavă Tarom, cu 72 de pasageri

Ultimele pregătiri înainte de deschiderea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghmbav sunt aproape finalizate, au anunţat ieri autorităţile braşovene. Preşedintele CJ Braşov, Adrian Veştea, a anunţat că prima aeronavă care va ateriza oficial pe aeroportul de la Ghimbav va fi un avion al Tarom, cu 72 de persoane, care va aduce de la Bucureşti „diferiţi invitaţi”, pe data de 15 iunie 2023.

Alexandru Anghel, directorul Regiei Autonome Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav a anunțat că a primit raportul final de la Ministerul Transporturilor realizat în urma evaluării aeroportului în vederea certificării ca aeroport internațional:

Zilele trecute a fost recepționată clădirea de contingență, iar procedurile de certificare sunt pe ultima sută de metri, a anunţat director Regiei Autonome Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav, Alexandru Anghel.

Instituțiile care își vor desfășura activitățile în incinta aeroportului au început şi ele să își amenajeze punctele de lucru.

„Urmează ca noi să avizăm astăzi (miercuri, 24 mai – n.r.), iar săptămâna viitoare estimăm că se va emite ordinul Ministrului Transporturilor privind certificarea. De asemenea, în perioada 29 – 30 mai, vor veni la Brașov specialiștii Autorității Aeronautice Civile Române, care vor face un audit și, cel mai probabil, la începutul lunii vor emite și ei documentul de certificare”

Recepţie în două etape

Recepţia a avut loc în două etape.  În 19 mai s-au desfăşurat procedurile privind încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor la clădirea de contingenţă – turnul de control remote, o construcţie alcătuită din parter, două etaje, un etaj trei retras şi acoperiş sub formă de platformă de observaţie destinată serviciului de meteorologie.

Parterul înseamnă un spaţiu eminamente tehnic în care au fost instalate echipamentele pentru sistemele de comunicaţii radio, comunicaţii terestre, sistemele de navigaţie aeriană, precum şi serverele şi echipamentele aferente sistemului remote tower, alături de tablourile electrice, sursele de alimentare UPS şi grupul electrogen.

Spaţiile de la etajul întâi au funcţiuni administrative, fiind destinate birourilor angajaţilor, în timp ce etajul al doilea a fost împărţit într-o zonă destinată sistemelor meteo şi o altă zonă alocată pentru o ulterioară dezvoltare a sistemului de turn virtual. 

La etajul al treilea sunt instalate alte echipamente aferente turnului virtual, iar pe acoperiş funcţionează sistemul video format din 14 camere de luat vederi fixe şi două camere mobile de înaltă rezoluţie.

Cea de-a doua etapă a recepţiei a avut loc în 23 mai, la sediul Centrului de Dirijare DSNAR Arad, unde au fost recepţionate sistemele de navigaţie şi sistemele conexe acestora. 

Este vorba despre sistemele RVT (turn virtual de control), VREC (înregistrare voce), AWOS (sistem automat de observaţii meteorologice), ATIS (sistem de informare aeronautică), NAVAIDs (sisteme de navigaţie), VCCS (centrală telefonică), VHF-EVHF (sistem de comunicaţii şi urgenţă), LAN-WAN (reţea locală – reţea Wide Area), CMS (monitorizarea sistemelor), MCS (Master Clock) şi CFR (sistem automat de alarmare).  

Infrastructura fizică şi dotarea cu echipamente au costat peste 84 de milioane de lei

Recepţia sistemelor de echipamente a fost precedată de realizarea ultimelor teste SAT (Site Acceptance Test), astfel încât să existe certitudinea că toate echipamentele necesare funcționării turnului virtual corespund din punct de vedere funcțional. 

Toate echipamentele amintite sunt puse în funcţiune în spaţiul special alocat în sala operaţională a Centrului de Dirijare Arad, unde există patru posturi de operare destinate dirijării la distanţă a traficului pe Aeroportul Braşov.

Pentru realizarea contractului privind asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, realizarea infrastructurii fizice şi dotarea ei cu echipamente specifice, asocierea de firme UTI Construction and Facility Management – BOG’ART SRL a avut şapte subcontractanţi şi terţi: Centrul pentru Servicii de Radiocomunicaţii, Electroproiect, Smart Integrated Solutions SRL, Popp & Asociaţii, Thales Italia S.P.A., Saab Digital Air Traffic Solutions AB şi Specialne Systemy a Software A.S.

Valoarea totală actualizată a contractului este de 84.483.440,36 lei, din care construcţia şi instalaţiile clădirii de contingenţă au reprezentat 24.356.082,71 lei, iar diferenţa de 60.127.357,65 lei a însemnat achiziţionarea şi funcţionalizarea sistemelor de navigaţie şi a sistemelor conexe acestora. 

Implementat începând cu luna ianuarie 2022, acest contract a cuprins proiectarea, construcţia şi funcţionalizarea clădirii de contingenţă, precum şi fabricarea, instalarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor specifice care asigură serviciile de navigaţie aeriană la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, atât echipamentele instalate în amplasamentul aeroportuar, respectiv ILS/DME şi DVOR/DME, cât şi cele care compun turnul virtual de control şi care funcţionează în clădirea de contingenţă şi la Centrul de Dirijare a Zborurilor DSNAR Arad din cadrul ROMATSA.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.