
Brașovul este, fără îndoială, pe primul loc… la reciclarea sloganurilor politice. Fără a cere voie, fără a cerceta sau intui impactul, fără a vedea cui te adresezi, de ce și cum (Că deh! Astfel de cercetări, făcute bine, în teren, nu de la birou, costă. Și nu e bani!).
Totul a început în 2020, când fostul viceprimar Costel Mihai, pe atunci lider local al PMP, a lansat cu mândrie expresia „Brașovul pe primul loc” în tentativa sa (cel puțin pe hârtie) de a câștiga Primăria. Atunci, sloganul cu pricina s-a regăsit pe toate materialele de campanie, cu alb pe fond negru, pozitiv ;i serios (poate mult prea…). Din păcate pentru el, rezultatul a fost unul mai puțin „pe primul loc”, fostul vice obținând un procent minuscul. Allen Coliban i-a luat atunci fața și lui, si primarului în funcție la momentul respectiv, George Scripcaru, lăsând sloganul în urmă, ca pe un panou electoral necurățat și uitat după alegeri.

Dar cum în politică nimic nu se pierde, ci doar se… împrumută fără să se ceară voie, fostul viceprimar Sebastian Rusu (PNL) a decis în 2024 să resusciteze sloganul. Mai ales că după un mandat cu multă muncă asiduă în perioada 2020 – 2024, fusese „plantat” pe prima poziție în lista liberală pentru Camera Deputaților.
Probabil din lipsă de inspirație sau, cine știe, dintr-o admirație sinceră pentru creația lui Mihai din 2020, anul trecut Rusu l-a lipit pe câteva dintre materialele sale promoționale din campania pentru Parlament. Evident, fără să întrebe pe nimeni. O dovadă clară că, în politică, originalitatea este opțională, dar reciclarea ideilor este obligatorie!

Și pentru că un slogan bun trebuie musai să și călătorească, pentru a ajunge la cât mai mult lume, câteva luni mai târziu – adică chiar în aceste zile – fostul premier Victor Ponta l-a dus la nivel național. Cu un pas înainte, dar cu aceeași linie de gândire, Ponta, proaspăt autosuspendat din PSD, și-a lansat candidatura individuală la prezidențiale sub deviza „România pe primul loc”. Ce contează că ideea a fost deja folosită la Brașov? Ce contează că nu a impresionat neapărat și că rezultatele nu au fost chiar cele așteptate?

Ne place cum sună? Ne însușim!
Orice politician – și nu numai – știe că, dacă un mesaj nu a funcționat prima oară, trebuie doar să-l faci mai mare și să-l repeți mai tare! Că poate – poate…
Așadar, dacă trendul continuă, în 2028 ne putem aștepta la un slogan și mai ambițios: „Planeta pe primul loc” – poate chiar folosit de un candidat la ONU. Până atunci, să sperăm doar că originalitatea nu ne va juca feste și nu va ajunge ea să fie pe ultimul loc.
Fii primul care comentează