
Asociația de Transport Brașov (ATB) a lansat o procedură de consultare a pieței pentru achiziția a șapte rame electrice de tip B-EMU (trenuri care sunt alimentate de la linia de contact, dar și cu ajutorul unor baterii) inclusiv a serviciilor de mentenanță, garniturile urmând a fi exploatate în cadrul proiectului trenului metropolitan Brașov. Anunțul a fost publicat pe platforma electronică de achiziții publice în 9 octombrie, iar în noiembrie 2025, la sediul Asociației de Transport Brașov, va avea loc o ședință comună cu operatorii economici și reprezentanții ATB, pentru discuții privind aspectele contractuale ale viitorului contract, urmată de ședințe individuale pentru clarificări tehnice, valoarea estimată a achiziției de material rulant și servicii de mentenanță.
Trenurile urmează să fie utilizate pe patru rute feroviare:
- Brașov – Codlea (linie simplă, neelectrificată), inclusiv extinderea spre Aeroport;
- Dârste – Brașov – Rotbav – Stupini (linie dublă, electrificată);
- Brașov – Hărman – Sfântu Gheorghe (linie simplă, electrificată);
- Brașov – Bartolomeu – Zărnești (linie simplă, neelectrificată).
Conform anunțului publicat de ATB pe platforma electronică de achiziții publice, trenurile vor fi formate dintr-o unitate indivizibilă cu o lungime cuprinsă între 70 m – 85 m, pentru un număr de aproximativ 150 de locuri prevăzute pentru călători, la care se vor adăuga călătorii în picioare, respectiv spații pentru bagaje, biciclete etc. În componența unității de tren se pot identifica vagoane supraetajate. Fiecare tren va fi compus din minim 3 vagoane, cu capacitatea de alimentare electrică prin intermediul catenarei, cât și prin intermediul utilizării acumulatorilor pentru tronsoanele neelectrificate.
Liniile neelectrificate, marea provocare
Pe de altă parte, asociația nu precizat în caietul de sarcini specificații privind autonomia trenurilor, asta în condițiile în care pe două rute, respectiv Brașov – Zărnești (aproape 30 de kilometri) și Brașov – Codlea (aproape 15 kilometri), trenurile vor circula pe baterii, având în vedere că cele două căi ferate sunt neelectrificate.
Pe de altă parte, la nivel mondial, acest tip de trenuri este la început de drum, iar pe piața europeană sunt doi producători care încearcă se se impună pe piața de profil: Alstom și Siemens. Acestea au produs garnituri care au o autonomie destul de redusă, undeva la 80 – 120 de kilometri. În aceste condiții, conform scenariului optimist, pe ruta Brașov – Zărnești, o garnitură ar putea face două curse tur – retur, apoi, pentru a nu fi imobilizată, garnitura ar trebui mutată pe o linie electrificată.
Varianta trenurilor pe baterii, analizată și la nivel național
O consultare de piață pentru achiziționarea unor astfel de trenuri a fost lansată și de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care să fie utilizate la nivel național. Procedura a fost lansată pe platforma electronică de achiziții publice în 2022, însă raportul consultării nu a mai fost făcut public. De altfel, ARF pare a fi renunțat la ideea achiziționării unor astfel de garnituri, autoritatea fiind interesată, mai degrabă, de achiziționarea unor automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen.
Fii primul care comentează