CNAS anunță înlocuirea platformei PIAS până în 2026 cu un sistem informatic modern și sigur. Curtea de Conturi a constatat că aplicația care a costat peste 1,1 miliarde de lei are „o serie de disfuncţionalităţi”

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că actuala Platformă Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) va rămâne funcțională până în 2026, când urmează să fie înlocuită cu un nou sistem „modern, sigur și accesibil”.

Potrivit unui comunicat transmis miercuri, noua platformă, aflată deja în dezvoltare, va fi construită pe o arhitectură informatică modernă și va include funcționalități extinse, precum conectivitatea și interoperabilitatea cu alte sisteme informatice din domeniul sănătății.

Modernizarea și redimensionarea sistemului informatic al CNAS se realizează cu finanțare europeană, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

„Platforma PIAS a fost un proiect de pionierat în ceea ce privește informatizarea sănătății și asigurarea unui cadru unitar pentru gestionarea celor peste 18 milioane de beneficiari ai sistemului public de sănătate. Vechimea considerabilă, numărul crescut de utilizatori de la an la an, numărul crescut de solicitări informatice efectuate simultan, volumul uriaș de date integrate sunt doar câteva dintre elementele care ne arată că acest sistem și-a atins limitele și nu mai poate ține pasul cu nevoile și așteptările pacienților și furnizorilor de servicii medicale.

La CNAS lucrăm la proiectul noii platforme informatice, care vine cu vești bune pentru utilizatori, atât din perspectiva asigurării unui mediu prietenos și accesibil, cât și în ceea ce privește digitalizarea documentelor conexe actului medical, ceea ce înseamnă mai mult timp câștigat pentru sănătate.

În paralel, menținem funcțională platforma actuală, pentru a garanta continuitatea acordării serviciilor medicale și a medicamentelor pentru pacienți”, a declarat președintele CNAS, Horațiu-Remus Moldovan, citat în comunicatul de presă.

Conform CNAS, decizia de a proiecta și implementa un nou sistem informatic a fost confirmată de concluziile unui audit al performanței realizat de Curtea de Conturi pentru perioada 2000–2024. Raportul a analizat modul de funcționare și administrare al platformei PIAS – cel mai complex sistem informatic din România – și a formulat recomandări care susțin nevoia unei modernizări complete.

Anunțul Curții de Conturi: PIAS – plină de disfuncționalități

Anunțul CNAS de azi vine după ce Curtea de Conturi a constatat, în urma unui audit, că Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) s-a confruntat, în ultimul sfert de secol, cu „o serie de disfuncţionalităţi” cu „impact semnificativ”. 

Curtea de Conturi notează că unele dintre obiectivele sale, precum utilizarea completă a dosarului electronic de sănătate, digitalizarea biletelor de trimitere şi a concediilor medicale, nu au fost atinse.

Potrivit auditului, deşi costul total al platformei a depăşit 1,1 miliarde lei, în ultima perioadă, disfuncţionalităţile frecvente, blocajele şi suprasolicitarea infrastructurii tehnice învechite au afectat negativ calitatea serviciilor oferite asiguraţilor şi activitatea furnizorilor.

Auditul mai evidenţiază că infrastructura hardware şi software este depăşită şi nu a beneficiat de actualizări corespunzătoare. Un alt aspect vizează „incapacitatea instituţională” de a recruta şi reţine specialişti IT „adecvaţi unui sistem de o asemenea importanţă”.

Curtea de Conturi a României a efectuat un audit de performanță la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), vizând modul de implementare, funcționare și administrare al Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) – considerată cel mai complex sistem informatic din România.
PIAS reprezintă un pilon esențial în procesul de digitalizare a sistemului medical, gestionând cea mai mare bază de date din țară, cu informații despre peste 18 milioane de persoane asigurate și peste 70.000 de furnizori de servicii medicale și medicamente. Sistemul procesează zilnic aproximativ 700.000 de servicii medicale raportate și validate, dintre care 200.000 sunt prescripții electronice, datele fiind organizate în peste 420.000 de tabele în format Oracle.

Auditul Curții de Conturi a avut ca scop evaluarea eficienței și sustenabilității acestui instrument central al sistemului public de sănătate, în contextul necesității modernizării infrastructurii digitale a CNAS.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.