
După ce mai mulți studenți au atras atenția asupra riscului de abuzuri în aplicarea noilor reguli ce interzic folosirea ChatGPT și a altor instrumente de inteligență artificială în lucrările academice de la Universitatea Transilvania, instituția vine cu precizări: reprezentanții conducerii precizează că UNITBV nu respinge utilizarea acestor tehnologii, ci le integrează în procesul educațional. Regulamentul a fost modificat pentru a preveni fraudele în lucrările academice, create prin utilizarea inteligenței artificale.
Regulamentul actualizat în vară interzice folosirea AI la redactarea proiectelor, referatelor, tezelor sau a altor lucrări care fac obiectul evaluării și certifică rezultatele academice ale studenților.
Prof. dr. Carmen Buzea, prorector pentru activitatea de cercetare științifică și informatizare, explică însă pentru Educație Privată, că măsura urmărește protejarea corectitudinii și eticii academice, fără a bloca accesul la tehnologie în procesul de învățare:
„Să clarificăm următorul aspect: Universitatea Transilvania din Brașov integrează instrumentele de inteligență artificială în procesul didactic. Îi încurajăm pe studenți să utilizeze instrumentele de inteligență artificială, iar cadrele didactice sunt, la rândul lor, în poziția de a le folosi. Este important să fie limpede pentru toată lumea – acesta fiind și motivul pentru care s-a modificat regulamentul privind activitatea profesională a studenților – că fraudarea examenelor nu este acceptată. Iar fraudarea include și utilizarea instrumentelor de inteligență artificială pentru elaborarea unor lucrări care urmează să fie notate și evaluate, lucrări în baza cărora studenții obțin certificări, competențe și alte rezultate academice.”

Universitatea Transilvania deține programe de identificarea textelor generate cu AI
Universitatea deține deja programe capabile să identifice textele generate cu AI, dar acestea se află încă într-un stadiu incipient de dezvoltare și nu pot fi considerate probe suficiente.
„De aceea, nu ne putem baza exclusiv pe ele: contribuția, experiența și expertiza cadrului didactic rămân esențiale în evaluarea unui student atunci când există suspiciuni de utilizare frauduloasă a acestor instrumente. Noi, cadrele didactice, avem experiență în folosirea inteligenței artificiale și știm cum arată un text elaborat cu astfel de instrumente”, a subliniat prorectorul.
Carmen Buzea îi încurajează pe studenți să discute deschis cu profesorii despre modalitățile constructive de utilizare a inteligenței artificiale, pentru a evita suspiciunile și pentru a contribui la un proces educațional „satisfăcător și etic”.
De asemenea, Universitatea Transilvania oferă cursuri obligatorii de etică și scriere academică la toate nivelurile de studiu – licență, masterat și doctorat – cursuri care includ module dedicate utilizării inteligenței artificiale.
„Nu ne putem imagina un învățământ modern, orientat spre student, fără integrarea acestor instrumente”, a conchis Carmen Buzea.
Fii primul care comentează