Podul centenar care leagă satul Podu Oltului de Hărman, pe DJ 112, se degradează vizibil de la o lună la alta, însă localnicii nu reușesc să se pună de acord asupra viitorului acestuia. În timp ce specialiștii Consiliului Județean (CJ) Brașov susțin demolarea și reconstruirea lui pe amplasamentul actual, un grup de cetățeni contestă vehement planul.
Pod vechi de 100 de ani, blocat între expertize și proteste
Primele expertize tehnice au arătat clar: podul trebuie demolat și înlocuit. Totuși, o parte dintre locuitori a depus contestații și chiar a cerut ca acesta să fie declarat monument istoric – solicitare respinsă de Comisia Zonală a Monumentelor Istorice.
Nemulțumirile nu s-au oprit aici. Oponenții proiectului au trimis adrese către CJ Brașov, Prefectură și Primăria Hărman, au mers în audiențe și au acuzat administrația județeană că documentația tehnică ce arată că podul trebuie demolat și înlocuit este deficitară.
Inginerul Constantin Filitov, vocea cea mai cunoscută a contestatarilor, afirmă că autoritățile recunosc problemele proiectului, dar invocă bani deja cheltuiți și dificultăți legate de exproprieri în cazul unei variante pe alt amplasament.
„Reprezentanții CJ au recunoscut deficiențele documentației de construire a noului pod în varianta cu păstrarea amplasamentului actual și demolarea podului existent. Ei au invocat tardivitatea demersului comunității, cheltuielile făcute efectuate pentru primii pași din documentație, problema exproprierilor de teren în varianta realizării podului pe un nou amplasament, disponibilitatea de a găsi soluții prin conlucrare și situația dificilă în care ar fi puși prin angajarea unui nou proiect”, se arată în comunicatul transmis de inginer.
Același inginer susține că Primăria Hărman refuză și solicitarea oficială pentru o contra-expertiză.
Temeri: costuri uriașe și ocol de 20 km pentru localnici
Îngrijorarea localnicilor este că, în timpul lucrărilor, traseul ocolitor ar provoca costuri uriașe. Filitov estimează că transportul public pe ruta alternativă ar consuma aproape jumătate din bugetul anual al comunei.
Comunitatea cere oprirea finanțării proiectului actual și întocmirea unuia nou, „bazat pe criterii tehnice, economice și umane corecte”:
„Comunitatea locală solicită oprirea finanțării și aplicării actualului proiect și elaborarea unui nou proiect bazat pe criterii tehnice, economice și umane corespunzătoare. Cetățenii așteaptă ca instituțiile reprezentative să își îndeplinească datoria față de comunitate și să aleagă soluțiile optime pentru acest proiect de interes public major”, se mai arată în comunicat.
Soluția CJ Brașov: pasarelă pietonală și parcare pe malul Oltului
În replică, Consiliul Județean insistă că reconstruirea podului pe amplasamentul actual este cea mai eficientă și mai ieftină variantă. Construirea unui pod alături de cel vechi, spun specialiștii, ar presupune o deschidere chiar mai mare decât cea de la celebrul pod de la Voila, ceea ce ar crește enorm costurile.
Pentru a evita izolarea satului Podu Oltului pe perioada lucrărilor, autoritățile județene propun o soluție provizorie. Surse din Consiliul Județean Brașov vorbesc despre o parcare amenajată pe malul Oltului și o pasarelă pietonală peste râu, astfel încât oamenii să își lase mașinile pe un mal și să le recupereze pe celălalt după ce traversează pietonal. În aceeași zonă ar urma să fie amplasat și un terminal pentru autobuzele RATBV.
Planul este încă în discuție cu Primăria Hărman.
Un nou pod în doi ani și o investiție de peste 22 de milioane de lei
Potrivit hotărârii CJ Brașov din februarie 2023, noul pod ar urma să coste 22,7 milioane de lei (fără TVA), bani proveniți din bugetul județean. Proiectul prevede trei deschideri, o lungime totală de 112 metri și o lățime de 13,5 metri, cu două trotuare și carosabil de 8,6 metri. Durata estimată a lucrărilor este de doi ani.
Până atunci însă, conflictul dintre autorități și comunitate ține proiectul pe loc, iar podul vechi continuă să cadă… bucată cu bucată.
Fii la curent cu cele mai importante știri din Brașov, direct pe telefonul tău. Descarcă aplicația BrasovMetropolitan pentru iphone-ul tău!

Fii primul care comentează