La sfârșitul anului 2015, mai precis în 28 decembrie, era prezentat managementul informatizat al sistemului de transport în comun în municipiul Braşov, proiect pentru care a fost obținută o finanțare europeană în valoare de 23,74 milioane lei. Un punct forte al sistemului erau panourile electronice de afișare, pe care, în baza datelor transmise prin sistemul GPS, călătorii sunt anunțați în câte minute vine autobuzul pe care îl așteaptă. La momentul respectiv se anunța că sistemul informatic va fi îmbunătățit.
Dar de atunci a rămas la stadiul de promisiune, pentru că, din diferite motive, „sistemul inteligent“ dă rateuri destul de des. Unele panouri, cum este cazul celui de la complexul din Bartolomeu s-au defectat, iar altele afișează informații derutante. De exemplu, sâmbătă și duminică, la stația de la Autogara 3, indiferent de oră, călătorii care se uitau pe panoul electronic vedeau, indiferent de ora zilei, că următorul autobuz de pe linia 23B vine la 15.54, iar cel de pe linia 37 la 15.34.
După investiția făcută de bani europeni în 2015, sistemul eletronic de informare a călătorilor dar și sistemul de monitorizare prin GPS a autobuzelor ar trebui să meaergă fără cusur, fiindcă tocmai acesta a fost scopul întregii investiții.
Potrivit comunicatului din 28 decembrie 2015, dala la care a fost finalizată invetiția de la RATBV, prin proiectul „Managementul informatizat al sistemului de transport în comun în municipiul Braşov ”a fost realizat un „sistem automat de taxare cu card contactless, sistem de informare a călătorilor, sistem de supraveghere video în stațiile RAT, sistem de management al vehiculelor, sistem de prioritizare autovehicule transport public în intersecțiile semaforizate, centru de comandă și dispecerat modern”.
Proeictul, așa cum a fost el prezentat în fața autorităților europene care au asigurat finanțarea, a avut mai multe componente:
- Sistem automat de taxare cu card contactless format din 500 validatoare electronice duale instalate în vehiculele RAT; 34 centre de emitere, vânzare şi reîncărcare; 12 centre de vânzare şi reîncărcare; portal pentru reîncărcare titluri de călătorie prin internet: http://card.ratbv.ro ; 30 automate de vânzare/reîncărcare titluri de călătorie; 47 echipamente portabile de control; sistem informatic complex de taxare; acces în sistem securizat (cu certificate digitale) la toate funcționalitățile sistemului; 3 depouri/autobaze cu sistem comunicație date.
Cardul contactless a fost prezentat ca element central al întregului sistem automat de taxare este cardul contactless conform cu standardul ISO 14443 A. Un card contactless oferă autentificare (ID cip), spațiu pentru stocare aplicații și date, validare fără contact.
„Proiectul reprezintă un pas important în implementarea conceptului de CITY CARD, pentru că permite utilizarea unui singur card pentru o gama larga de servicii: muzee, parcare, transport în comun, recreere. De asemenea, crește accesibilitatea cetățenilor la serviciile publice, crește gradul de mobilitate și asigură metode de plată flexibile“, spuneau la momentul respectiv, reprezentanții RATBV. Deocamdată, cardul emis de RATBV este doar un card de transport și atât.
- Sistem de informare al călătorilor care să prezinte informații privind traseul şi timpul de sosire al următorului vehicul în stație. În cadrul acestui sistem, toate vehiculele RAT sunt dotate cu stații de informare audio și video (stația următoare, informații de interes din zonă), iar 119 stații sunt dotate cu panouri electronice ce prezintă informații actualizate în timp real despre timpul de sosire a mijloacelor de transport în staţie.
- Sistem de supraveghere video în cadrul căruia 119 stații sunt dotate cu camere de supraveghere video; camerele video sunt supravegheate din dispecerat, imaginile sunt stocate, iar RATBV pune la dspoziție și o platformă completă de comunicație și management al infrastructurii video de ultimă generație.
- Sistemul de management al vehiculelor format din:
- sistem informatic complex în Dispecerat RAT Brașov pentru monitorizarea în timp real a poziției vehiculelor și a respectării graficului de circulație planificat; sistem de comunicație șoferi – dispeceri, furnizarea de informații de bază necesare pentru informarea călătorilor și pentru prioritizarea vehiculelor de transport; sistem de gestionare a reţelei de panouri de informare pentru călători din staţii.
- calculator de bord cu GPS și comunicație date pentru toate vehiculele RAT.
- Sistem de prioritizare a vehiculelor de transport în comun în intersecțiile semaforizate care permite:
- integrarea cu sistemul de semaforizare pentru asigurarea priorității pentru vehiculele RAT aflate în întârziere;
- integrarea cu sistemul de management al vehiculelor pentru determinarea poziției vehiculului în trafic și a respectării graficului (în grafic, în întârziere sau în avans).
- Centrul de comandă și dispecerat modern, funcțional la sediul central al Regiei Autonome de Transport.
- Alte componente ale proiectului: sistem de management al resurselor companiei, sistem integrat de raportare.
Tot acest sistem complex care arată foarte bine în scripte, a costat 23,74 milioane lei și a fost realizat de SC UTI GRUP SA Bucureşti & SC RADCOM SRL Bucureşti. Câți dintre dumneavoastră, călătorii, simțiți în drumurile zilnice cu autobuzul, îmbunătățirile aduse de cele descrise de mai sus?
Fii primul care comentează