Direcția Silvică și CFR „țin cu dinții” de arborii care stau să cadă calea ferată Brașov-Predeal. Soluția Direcției Silvce: „CFR îi poate tăia, dar numai noi îi putem valorifica”

De fiecare dată când plouă sau ninge mai mult sau bate un vânt mai puternic, pe tronsonul de cale ferată dintre Brașov și Predeal cad arbori, iar de cele mai multe ori traficul feroviar este paralizat ore în șir până la deblocarea traseului. Teoretic, soluția pentru evita astfel de situații este simplă: periodic trebuie să se taie arborii periculoși. Practic, problema este mult mai complicată, pentru că se pune problema valorificării masei lemnoase rezultate, iar cadrul legal este suficient de ambiguu, astfel încât să „dea dreptate” chiar și taberelor adverse, oricare ar fi ele în acest context.

Pentru că situația este atât de încurcată la fiecare intervenție, prefectul Brașovului, Marian Rasaliu, i-a adunat la aceeași masă pe toți „factorii implicați” în rezolvarea acestei probleme: CFR, Direcția Silvică, Garda Forestieră, administratorii de pădure. Intenția reprezentantului Guvernului în teritoriu a fost ca în urma acestor discuții să se găsească o soluție fermă, care să scurteze intervențiile, la nevoie. Întâlnirea de lucru s-a transformat însă repede într-una „de ceartă” între Direcția Silvică și CFR, pentru că ambele părți își revendică dreptul de a valorifica lemnul extras, care cade pe calea ferată.

644 de arbori periculoși, 55 tăiați

Astfel, șeful Secției CF Brașov, Vasile Răhăian, a precizat că pe tronsonul Dârste – Predeal, au fost identificați 644 de arbori care riscă să cadă în orice moment pe calea ferată, aproximativ 157 de copaci fiind în zona tunelurilor. Pentru a extrage arborii,CFR a semnat un contract de lucrări cu o firmă specializată.

„Acţiunea s-a început de la Dârste în sus, luându-se în calcul şi condiţiile meteo. Până în data de 16 martie am tăiat 55 de arbori. Noi am început demersurile încă de anul trecut, din luna aprilie, iar în toamnă, am avut căderi masive de arbori pe calea ferată. Am făcut demersurile şi la Regia Locală a Pădurilor Kronstadt şi la Direcţia Silvică. Pas cu pas, am reuşit să demarăm acţiunea. Direcţia Silvică are 171 de arbori marcaţi pentru ei, în zona tunelelor. De asemenea, Regia Publică Locală a Pădurilor Kronstadt a emis autorizaţie de exploatare pentru 371 de arbori. De altfel, pentru fiecare arbore marcat, noi am plătit regiei câte 47 lei/bucată. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în luna februarie, iar în 5 martie am predat amplasamentul, pentru că abia în acel moment am primit autorizaţia de la Regia Kronstadt. Mai avem discuţii cu Direcţia Silvică Braşov, care invocă mai multe prevederi legale. Statul român este proprietar pe teren, CFR are în concesiune terenurile, iar conform Codului Civil, concesionarul beneficiază şi «roadele pământului», în cazul de față fiind vorba de masa lemnoasă. Direcţia Silvică nu vrea să dea autorizaţia de exploatare, pentru că ei consideră că sunt proprietarii arborilor”, susține Răhăian.

„Cei de la CFR trebuie să asigure să ne pună lemnul la dispoziţie”

De cealaltă parte, şeful Direcţiei Silvice Braşov, ing. Dan Runceanu, a explicat că „în luna decembrie a anului trecut, am fost în teren, pentru a identifica arborii periculoşi. Acum, problema este legată de regimul de proprietate. CFR spune că arborii sunt intabulaţi şi că sunt ai lor, având în vedere că ei au drept de concesiune asupra terenului. Pe de altă parte, prin amenajamentul silvic, fondul forestier aflat în proprietatea statului român, este administrat de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, prin direcţiile silvice teritoriale. Cei de la CFR trebuie să asigure siguranţa circulaţiei, să plătească o firmă care să exploateze acei arbori şi să ne pună lemnul la dispoziţie. Dacă ei semnează protocolul, noi mâine semnăm autorizaţia de exploatare, dar lemnul rezultat este proprietatea Romsilva, nu a CFR-ului”.

Prefectul va merge „cu jalba în proțap” la Guvern

Ascultând pledoariile celor două părți implicate, prefectul Marian Rasaliu a a concluzionat: „văd că CFR-ul bagă beţe în roate“. „Voi prelua punctele de vedere de la toate instituţiile şi voi merge la superiorii voştri ierarhici de la București, pentru a rezolva problemele. Am dat anul trecut ordin de prefect, prin care am solicitat rezolvarea situației arborilor căzuți, dar nu s-a întâmplat nimic. Zilele trecute, când s-au prăbuşit cei doi arbori, între Braşov şi Predeal, unul a căzut în faţa trenului, iar celălalt pe un vagon de călători, dar, din fericire, nu a fost ncio persoană rănită. Dacă se produce un astfel de incident și apar victime, atunci vor fi implicate alte instituții”. 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.