Autostrada Brașov – Făgăraș: ecoduct pentru animale, defrișări și devieri de curs de apă

Deși lucrările la autostrada Sibiu–Făgăraș se desfășoară deja de aproximativ nouă luni, tronsonul care va lega Făgărașul de Brașov se află încă în etapa elaborării Studiului de fezabilitate și a obținerii avizelor necesare. Compania responsabilă cu procedura de mediu a depus recent documentația la Direcția Județeană de Mediu Brașov (fosta Agenție pentru Protecția Mediului), din care reiese că pentru acest tronson al marelui proiect al Autostrăzii Transilvania este nevoie de defrișări, de devieri de cursuri de apă, de construirea unui ecoduct pentru ca animalele să traverseze în siguranță.

Conform dosarului disponibil pe site-ul Direcției Județene de Mediu Brașov, valoarea totală estimată a proiectului se ridică la 10,22 miliarde lei fără TVA, dintre care peste 192 milioane lei reprezintă cheltuielile destinate lucrărilor de protecție a mediului.

Măsuri pentru protejarea faunei, în zona Perșani

Raportul privind Impactul asupra Mediului arată că zona Perșani, parte a sitului Natura 2000, are o importanță deosebită pentru fauna locală – de la mari mamifere precum ursul, lupul și cerbul, până la specii de reptile, amfibieni și nevertebrate. Pentru a asigura continuitatea habitatului și migrația animalelor, proiectanții au prevăzut construirea unui ecoduct peste autostradă. Structura, realizată din beton și acoperită cu un strat de pământ de cel puțin 1,5 metri, va fi însămânțată cu iarbă, pentru a se integra natural în peisaj.

Defrișări și plantări compensatorii pentru 27 de hectare

Conform documentației, realizarea autostrăzii va necesita defrișarea a 27,65 hectare de pădure și scoaterea acestor terenuri din fondul forestier. În compensare, proiectul include plantarea de perdele vegetale de-a lungul șoselei, menite în principal să reducă riscul de înzăpezire în sezonul rece.

Panouri fonoabsorbante și protecție pentru animale

Pentru diminuarea zgomotului produs în timpul lucrărilor și al circulației ulterioare, planurile prevăd instalarea de panouri fonoabsorbante. Acestea vor fi montate atât în apropierea zonelor locuite – cum este cartierul Brădet –, cât și în zonele unde fauna este sensibilă la zgomot.

Totodată, vor fi amplasate panouri anticoliziune în punctele cu risc crescut de traversare a animalelor, pentru a preveni accidentele.

Modificări hidrotehnice în zona Codlea: Vulcănița va fi deviată

Construcția autostrăzii presupune și intervenții asupra rețelei hidrografice. În apropiere de Codlea, pârâul Vulcănița va fi deviat pe o lungime de aproximativ 450 de metri. Lucrările se vor desfășura la peste 2 kilometri distanță de aria protejată Dumbrăvița–Rotbav–Măgura Codlei.

Documentațiile depuse la Direcția Județeană de Mediu au fost realizate conform îndrumarului emis de instituție.

Detalii despre proiectul sectorului de Autostradă Brașov – Făgăraș

Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru sectorul de autostradă Făgăraș – Brașov au fost contractate în 2021, de asocierea Search Corporation – Protelco – Like Consulting – Mega Muhendislik Musavirlik, pentru 18,17 milioane de lei.

Autostrada Făgăraș–Brașov va avea o lungime de circa 50 de kilometri și este inclusă în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021–2030. Durata estimată a lucrărilor este de 36 de luni, timp în care se estimează că pe șantierul drumului vor lucra peste 1000 de oameni.

Drumul de mare viteză, cu două benzi pe sens, va traversa teritoriile administrative ale municipiului Codlea și ale comunelor Dumbrăvița, Șinca, Șercaia și Mândra.

Autostrada Brașov – Făgăraș este proiectată să contribuie la dezvoltarea unui coridor rutier complet între București și vestul Europei, în combinație cu tronsonul Sibiu – Făgăraș și Ploiești – Brașov, facilitând circulația între orașele mari și aliniindu-se standardelor europene de transport și conectivitate.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.