Călătorii care utilizează liniile de transport în comun ale RATBV își pot plăti biletele direct în autobuz, cu cardul bancar contactless. Metoda de plată a fost pusă în aplicare de azi și, deocamdată, este utilizată doar în autobuzele care efectuează curse în afara municipiului Brașov, pe cele 19 linii metropolitane. Pe liniile din interiorul orașului, această metodă de plată ar putea fi pusă în aplicare abia de anul viitor.
Utilizatorii tuturor celor 19 linii de transport metropolitan operat de RATBV au de astăzi posibilitatea plății călătoriilor direct cu cardul bancar contactless. Acest mod de plată poate fi utilizat de orice deținător de card bancar VISA/Mastercard și este complet sigur pentru călători, susțin reprezentanții băncii care a implementat sistemul.
Plata poate fi făcută cu cardul, telefonul, ceasul sau brățara inteligentă dacă acestea au tehnologie NFC
Pentru plata biletelor direct cu cardul, în toate autobuzele de pe liniile metropolitane au fost instalate câte două validatoare de culoare albastră, poziționate între prima și a doua ușă, respectiv între a doua și a treia ușă a autovehiculelor.
Ca element suplimentar de identificare, pe lângă culoarea albastră, validatoarele poartă siglele VISA/mastercard, însemne ce indică faptul că aparatele acceptă orice card emis oriunde în lume sub aceste însemne.
Atenție! Nu sunt acceptate cardurile de masă, chiar dacă au fost emise sub însemnele VISA/Mastercard.
Mai mult, toate autobuzele în care sunt montate aceste validatoare poartă stick-ere ce indică posibilitatea folosirii acestui sistem, iar în interiorul autovehicolului sunt amplasate afișe cu indicații de utilizare a acestui sistem.
Deocamdată, prin noul sistem de validatoare se pot achiziționa bilete pentru o călătorie. Însă, în cazul în care călătorul vrea să cumpere mai multe bilete unice, începând cu a doua tranzacție, el va trebui să confirme direct pe validator că dorește achiziția unui bilet suplimentar. Măsura de confirmare începând cu a doua tranzacție este introdusă pentru a evita tranzacții multiple în condițiile în care un călător nu sesizează că plata inițială a fost realizată cu succes.
Pașii pentru cumpărarea unui bilet cu cardul contactless, direct în autobuz:
La momentul la care călătorul dorește să inițieze plata, validatorul are pe ecran una dintre rutele asociate liniei pe care circulă acel mijloc de transport. În această stare, orice apropiere de card în fața semnului contactless nu va genera nicio acțiune din partea echipamentului. Orice altă stare afișată pe ecranul validatorului va indica faptul că acesta nu este operațional.
Pentru cumpărarea unui bilet, cu cardul contactless, direct în autobuz trebuie parcurși următorii pași:
- Clientul selectează ruta dorită prin apăsarea succesivă a tastei pozitionată pe ecranul validatorului în dreapta sus „START”;
- Când ruta dorită este afișată pe ecran, călătorul va apăsa tasta „STOP”, poziționată pe ecranul validatorului în stanga sus. La acest moment primul led situat deasupra ecranului rămâne aprins continuu, iar semnul contactless de pe validator se luminează albastru. Aceste semnale indică utilizatorului faptul că a selectat un tarif/rută și poate apropia cardul/brățara/ ceasul/telefonul pentru realizarea tranzacției.
- Validatorul va iniția autorizarea tranzacției și va confirma/răspunde clientului dacă tranzacția a fost realizată cu succes sau nu, prin următoarele metode:
- Pe ecran apare mesajul „Tranzacție Acceptată” sau „Tranzacție Respinsă”. Pentru plățile acceptate, culoarea fondului de ecran este verde, iar pentru tranzacțiile respinse culoarea fondului de ecran este roșu, pentru a atrage atenția călătorului că tranzacția nu s-a finalizat.
- Imediat după confirmarea pe ecran a modului în care s-a finalizat plata (Acceptată sau Respinsă), călătorul va primi o chitanță cu detaliile tranzacției, precum și confirmarea dacă tranzacția a fost sau nu realizată.
Ce faci dacă ai greșit un pas în achiziționarea unui bilet cu cardul contactless în autobuz:
În cazul în care utilizatorul greșește un pas / o etapă și dorește reluarea tranzacției, este suficient să apese tasta „STOP” și, după aprox. 2 – 3 secunde, validatorul va reintra în starea inițială, putându-se relua selectarea călătoriei/tarifului dorit. În situația în care validatorul nu eliberează chitanța de călătorie, călătorul nu trebuie să inițieze altă tranzacție, ci se va asigura că finalitatea operațiunii a fost realizată cu mesaj pe ecran „Tranzacție Acceptată” și că fondul de culoare al ecranului a fost verde. Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, călătoria este achitată și călătorul nu este în culpă. Informația despre tranzacția călătorului este înregistrată în memoria terminalului, iar controlorul poate verifica acest lucru la momentul verificării.
Pe chitanța emisă aproape instantaneu sunt înscrise informații cu privire la compania de transport cu care călătorește, numărul liniei de transport, detalii bancare privind tranzacția (inclusiv ultimele patru cifre de pe card), data, ora, secunda la care a fost realizată tranzacția, ruta pe care călătorește, suma aferentă biletului de călătorie, mesajul de răspuns dacă tranzacția este validă sau nu (acest mesaj este scris cu caractere mai mari decât alte informații de pe chitanță) etc.
Dovada plății unui bilet cu cardul contactless în autobuz:
Utilizatorul care a efectuat plata cu card bancar/ceas/telefon va comunica angajatului Serviciului Control al RATBV că a plătit călătoria cu card bancar și va pune la dispoziția controlorului chitanța care confirmă plata.
În cazul în care călătorul a efectuat plata cu succes, dar validatorul nu a eliberat chitanța din diferite motive (imprimanta defectă, sistem vandalizat), acesta va comunica controlorului situația, iar controlorul va trece validatorul în „regim control”. În acest moment călătorul va apropia cardul de validator, verificându-se astfel dacă în memoria validatorului s-a înregistrat o tranzacție aprobată pentru respectiva călătorie.
Tranzacțiile cu card bancar au grad de siguranță 100%
Tehnologiile folosite la tranzacționare sunt reglementate de către VISA/Mastercard prin reguli foarte stricte de securitate și criptare, spun reprezentanții RATBV. De asemenea standardele PCI și EMVCo reglementează securitatea în tranzacționarea cu carduri VISA/Mastercard.
Eventualele probleme apărute în funcționarea validatoarelor pot fi sesizate RATBV pe adresa de e-mail ratbv@ratbv.ro sau în call-center-ul societății, la numărul de telefon 0368.800.600.
Alte 16 orașe din țară au aplicat sistemul de cumpărare a biletelor cu cardul contactless în autobuz
Această metodă de plată a biletelor este funcțională deja de mai mult timp, și în alte orașe mari din România. 16 localități o utilizează deja pe liniile de transport public: București – inclusiv la metrou, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Sibiu, Oradea, Buzău, Reșița, Ploiești, Pitești, Baia-Mare, Râmnicu-Vâlcea, Sighișoara, Craiova, Botoșani și Arad.
Fii primul care comentează