În primăvară, Primăria Brașov anunța că va face ordine în ceea ce privește transportul navetiștilor la fabricile din jurul orașului, astfel încât autobuzele să nu nu mai oprească unde doresc și când vor. În luna mai a fost aprobat chiar și un regulament privind transportul special de persoane, prin care operatorii (companii care au flota proprie sau firmele care au contracte cu fabricile) sunt obligați să obțină acordul Primăriei Brașov, care să le dea dreptul de a opri în stațiile RATBV.
Mai exact, ieri, purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov a declarat că până acum un singur operator de transport depus documentația pentru obţinerea avizului.
„Până acum a depus solicitare de obţinere a avizului o firmă, pentru un singur autobuz. Pentru această solicitare a fost emis acordul RATBV şi al Asociaţiației Metropolitane de Transport, iar dosarul va fi analizată la următoarea şedinţă a Comisiei de Circulaţie a municipiului Braşov. Celelalte firme nu înţeleg că nu au dreptul să oprească nicăieri pe domeniul public şi îşi expun călătorii unor pericole, pentru că opresc tot felul de locuri”, a explicat Toarcea.
Primăria Brașov estimează că în oraş sunt aproximativ 15 operatori care asigură transportul navetiştilor.
Până acum, nici o amendă
Conform regulamentului, autobuzele care transportă navetiști nu vor mai opri haotic prin diferite zone ale oraşului, ci numai în staţiile RATBV stabilite prin avizul emis de Primăria Braşov. Operatorii care nu respectă această prevedere riscă amenzi de 2.500 lei, însă, până acum n a fost aplicată nici o sancțiune.
În schimb, unii dintre şoferii care transportau navetişti au fost amendaţi, pentru alte încălcări ale legislaţiei privind circulaţia.
Mai exact, în anul 2019 Poliţia Locală Brașov a aplicat 571 de sancţiuni, valoarea totală a amenzilor fiind de 834.700 lei. Din numărul total de sancţiuni, 195 au fost aplicate pentru nerespectarea Codului Rutier, astfel că şoferii au primit şi puncte de penalizare.
Operatorii, nemulțumiți că trebuie să își cumpere mașini nepoluante
În regulament se arată că în perioada 2019-2020, firmele vor putea utiliza şi mijloace de transport Euro IV, dar începând cu 2021 sunt acceptate doar mijloace de transport care au standardul de emisii minim Euro VI. De asemenea, începând cu 2020, operatorii de transport rutier trebuie să prevadă ca 30% din viitoarele autobuze să aibă motoare electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat sau motoare cu propulsie pe biogaz.
Aceste obligații au fost contestate de operatori, trei dintre ei depunând chiar și o contestație la Consiliul Local Brașov, însă plângerea depusă de aceștia a fost respinsă în ultima ședință de plen cu unanimitate de voturi.
Ce taxe trebuie să plătească operatorii
Pentru fiecare oprire în staţie, operatorii trebuie să plătească o taxă, valoarea acesteia fiind stabilită în funcție de motorizarea autobuzului. Astfel, pentru un autobuz cu motorizare Euro II, se va plăti o taxă de 1,5 lei pentru fiecare oprire în staţie. Pentru motoarele Euro III taxa va fi de 1,25 lei, pentru motoarele Euro IV-V se va plăti 1 leu pentru fiecare oprire, pentru motoarele Euro VI – 0,72 lei, pentru motoarele Hibrid – 0,5 lei iar pentru cele electrice – 0,01 lei. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea, a precizat că această grilă de tarifare a fost stabilită pentru a reduce circulaţia vehiculelor poluante în oraş.
De asemenea, operatorii vor mai trebui să plătească sume cuprinse între 100 lei şi 300 lei pentru obţinerea diferitelor avize.
Fii primul care comentează