Tudor Benga propune un nou pact pentru Aeroportul Brașov. Acesta ar putea fi „semnat” și de cetățeni

Având în vedere că, potrivit anunțului Consiliului Județean Brașov, săptămâna trecută a fost semnat contractul de servicii în vederea elaborării studiului de fundamentare privind finalizarea și operarea Aeroportului Brașov, deputatul USR Tudor Benga, care a realizat în cursul acestui an o documentare amănunțită a acestui proiect, a afirmat că decizia finală trebuie să aparțină întregii comunități, motiv pentru care este nevoie de o dezbatere publică serioasă și de implicarea cetățenilor în luarea deciziei. 

Ne putem aștepta ca la mijlocul lunii decembrie să avem concluziile acestui studiu de fundamentare. Acest studiu este un pas birocratic necesar, dar el nu va dicta automat soluția de finalizare a proiectului, ci va evalua din punct de vedere legal, financiar și administrativ variantele de finalizare ale investiției. Ne vom găsi în fața unei decizii politice. Această decizie politică aparține întregii comunități. Deși în momentul de față, așa cum am mai explicat, «hățurile»  sunt în mâna Consiliului Județean Brașov, acesta nu are de unul singur sursele de finanțare pentru finalizarea investiției. Fie că se va merge pe o variantă de concesiune, fie că se va merge pe o variantă de asociere, sub o formă sau alta, trebuie să se găsească soluția optimă pentru finalizarea proiectului. Este extrem de important ca la jumătatea lunii decembrie să existe o dezbatere reală, care, până în acest moment, nu a existat. Trebuie să existe disponibilitate pentru colaborare și cooperare politică. Acest lucru nu se va întâmpla fără participarea cetățenilor. Intenția noastră, a Uniunii Salvați România, este să implicăm cetățenii și pentru a impune acest mod de lucru”, a declarat Tudor Benga.

În acest context, Tudor Benga a anunțat că are în plan propunerea unui pact pentru aeroport: „Față de cele anterioare, acesta nu va fi doar un pact politic, cu declarații, ci unul de asumare a unui rol de expertiză autonomă. Există specialiști care pot urmări și pot contribui realmente la acest proiect. De asemenea, pactul va presupune și o componentă de monitorizare. Și mediul de afaceri brașovean, și societatea civilă, și cetățenii trebuie să fie implicați în monitorizarea, pas cu pas, a fiecărui modul din proiect. Totodată, acest pact trebuie să conțină un grafic de proiect și niște asumări politice vis-a-vis de demersurile  care trebuie făcute de niște instituții și de diferite partide politice”. 

Deputatul a insistat asupra expertizei independente, pe care o consideră esențială, și a argumentat această propunere luând în considerare studiul de trafic pentru Aeroportul Brașov: „Așa cum a fost el efectuat în 2013, este slab și nu reflectă potențialul real, pentru că lucrează cu niște premise extrem de negative și nu am o explicație cum s-a ajuns acolo. În ultimii cinci ani, traficul de pe Aeroportul din Cluj s-a dublat, iar pe cel din Sibiu s-a triplat. Factorul de creștere este uriaș. Prin studiul de trafic din 2013, Aeroportul Brașov prevede o creștere de 59%, în 25 de ani. Studiul de fundamentare presupune și o revizuire a studiului de trafic. Am dubii mari vis –a –vis de calitatea acestei revizuiri, având în vedere că perioada de execuție este de 45 de zile”.

Totodată, deputatul USR a reamintit că doar prin monitorizare din partea cetățenilor se poate determina o colaborare a politicului: „Dacă vă aduceți aminte, după acel protest, a doua zi au fost publicate documente referitoare la aeroport, asta după ce eu am insistat mult timp ca acestea să fie postate pe site-ul Consiliului Județean. La o săptămână după protest a fost organizată dezbaterea de la Prefectură. Trebuie să existe presiune din partea cetățenilor. Trebuie să existe implicare din partea publicului. Modul în care politicienii pot fi forțați să se așeze la masă este prin presiune publică”. 

„Acest proiect trebuie să depășească faza de ciomăgeală politică”

Tudor Benga a reamintit că, în urmă cu trei săptămâni, a fost organizată o întâlnire la Prefectura Brașov, cu toți parlamentarii din județ, cu prefectul Marian Rasaliu, cu o parte a consilierilor județeni, cu primarul Brașovului George Scripcaru și cu președintele Consiliului Județean Brașov. „În cadrul întâlnirii de la Prefectură, s-a discutat despre includerea Aeroportului Brașov în Strategia Națională de Transport, iar toți parlamentarii și-au asumat acest demers. Este un proces extrem de lung, alambicat, supus capriciului politic al Bucureștiului, implică o negociere la Bruxelles, despre care nu avem certitudinea că va reuși. Pe scurt, dacă proiectul Aeroportului Brașov stă până când va fi inclus în Strategia Națională de Transport, astfel încât să primească direct finanțare, ne putem întinde până la calendele grecești. Brașovul nu mai are timp să aștepte pentru acest aeroport. Brașovul are, în interiorul comunității, capacitatea de a-l finaliza. Consiliul Județean, Primăria Brașov, consiliile județene limitrofe, respectiv Covasna și Harghita, și-au manifestat intenția de a se implica în acest proiect, însă trebuie creată și încurajată voința politică în această direcție. Cei care pot face acest lucru sunt cetățenii”, a mai spus deputatul USR.

„Așa cum am spus și la întâlnirea de la Prefectură, dezbaterea privind proiectul Aeroportului nu este suficient de substanțială, iar la nivel local, jocul politic este încă unul de «pasare a cartofului» de la unii la alții. Din păcate, acest mod de lucru este contraproductiv pentru aeroport. Este convingerea mea că acest proiect trebuie să depășească faza de ciomăgeală politică și la modul ideal ar trebui să ajungă la nivelul de pact transpartinic la nivelul tuturor autorităților politice locale, astfel încât să scoatem aeroportul din zona de joc politic și să devină ceea ce este de fapt: proiectul critic de infrastructură al județului”, a încheiat parlamentarul USR. 

Follow and like us:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*