Pe lângă implementarea propriu zisă a proiectului Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav (AIBG), Consiliul Județean Brașov a anunțat că face și demersuri pentru racordarea acestuia la rețelele de utilități și conectarea la infrastructura feroviară. Printr-un comunicat de presă, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, a anunțat că „prima care a făcut paşi concreţi pentru racordarea la acest obiectiv este CFR, Sucursala Regională de Căi Ferate Braşov făcând deja un studiu de traseu preliminar, ce arată variantele de extindere a reţelei”. De altfel, șeful administrației județene a anunțat că șeful Regionalei CFR Brașov, Ioan Pintea, transmis Consiliului Județean o adresă în care anunța că „un studiu de traseu preliminar efectuat în cadrul Regionalei a scos în evidenţă mai multe posibilităţi de realizare a unui racord feroviar, variante care vor fi analizate într-un studiu de fezabilitate pentru care s-au făcut deja demersuri de includere în lista de investiţii finanţate din sursele proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA”.
Problema va fi, însă, finanțarea lucrărilor, care, potrivit reprezentantului CFR SA ar costa aproximativ 20 milioane euro. „S-a solicitat includerea acestui obiectiv în Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii Feroviare, pentru a creşte şansele de a i se aloca fonduri”, se mai arată în răspunsul transmis directorul SRCF Braşov.
Ce variante de traseu are CFR SA
Pentru a lega aeroportul de rețeaua feroviară, CFR SA are două opțiuni. În ambele situații, pe lângă estimarea costurilor lucrărilor, cei de la CFR vor trebui să ia în calcul și costurile cu exproprierile.
O primă variantă este realizarea unei căi ferate care să ajungă la magistrala CF Brașov-Sibiu, iar pentru a evita costurile suplimentare, legătura ar trebui realizată la Gara CFR din Ghimbav. Practic, va fi nevoie de o buclă destul de lungă, pentru că lângă gara din Ghimbav sunt deja construcții. Acest scenariu mai are un dezavantaj: legătura se face cu o linie simplă, neelectrificată, care nu este într-o stare tehnică excelentă și nici nu se preconizează investiții majore în modernizarea ei. De altfel, recent, această cale ferată „a cedat din cauza gerului”, așa cum a anunțat CFR, în condițiile în care erau minus 12 – minus 13 grade Celsius.
O astfel de legătură ar fi utilă pentru a se asigura legătura cu municipiul Brașov, pentru că este puțin probabil că va deveni tentantă pentru transportul spre Sibiu, din moment ce după stația CF Dumbrăvița, sunt instituite numeroase restricții de viteză.
A doua variantă, poate cea mai rațională, este legarea aeroportului de magistrala CF Brașov – Sighișoara care face parte din Coridorului Pan European Rin – Dunăre. În acest caz, legătura pe calea ferată s-ar putea realiza în zona Feldioara, având în vedere că aici este preconizată și construirea unui nod intermodal de marfă. Un alt avantaj al acestui scenariu este că pe posibilul traseu sunt mai puține construcții.
În ambele situații, CFR SA va trebui să găsească banii necesari realizării investiției, asta în condițiile în care compania nu are nici măcar bugetul necesar realizării lucrărilor necesare eliminării zonelor în care sunt instituite restricțiile de viteză.
Fii primul care comentează